بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.

در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند. آن ها وانمود به نوشتن برگه جریمه، نسخه پزشکی، صورت حساب خرید، پیغام های تلفنی و سفارش غذا می کنند. آن ها شیوه های رسمی و شکل های مختلف حروف در نوشتن را از راه بازی و جستجو و کشف کردن با شکل های ابداعی خودشان تجربه می کنند. بسیاری از این نشانه های ابتکاری درنظر ما بی معنی اند، اما این نوع تجربه نوشتن دراین سن مناسب است. شما ممکن است بیشتر به آن چه کودک تان تلاش می کند بنویسند توجه کنید تا شیوه نوشتن کودک. درصورتی که میل وانگیزه برای نوشتن دراین سن بسیار مهم تر است از درست و کامل نوشتن واژه ها.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه فرزندان شما می توانند به کتاب خوان های حرفه ای تبدیل شوند؟ شما چطور می توانید به پیشرفت آن ها کمک کنید؟ به مجموعه رهنمودهای های مربوط به بررسی توانایی خواندن عمل کنید تا پیشرفت فرزندان تان را به یاری شش مرحله ی رشد خواندن از نشانه گذاری تصویرها تا خواندن مستقل، بسنجید

درهر مرحله، دانش و مهارت هایی توضیح داده می شوند که بیشتر کودکان در دوره ای معین به آن ها دست می یابند و روش هایی پیشنهاد می شوند که این توانایی ها را پرورش می دهند.   

  • چگونه ارزیابی کنیم؟

بررسی های توانایی خواندن را همان گونه که یک پزشک، جدول رشد کودک را مشاهده می کند، انجام دهید. در پی یک الگوی ثابت رشد با کاهش و افزایش های اندک باشید. این نشانه ی سلامتی و به این معناست که  فرزند شما درحال پیشرفت درخواندن است.  


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 خواندن اشعار کودکانه با کودکتان می تواند یک تجربه فوق العاده باشد. با خواندن یک شعر می توانید در چند لحظه کوتاه با دوچرخه از تپه ای به پایین سرازیر شوید، با یک حشره گفتگو کنید، با یک غول بخندید یا خنکی برف را روی صورت خود احساس کنید. برای شما، بلندخوانی شعر می تواند تغییر خوبی باشد و برای کودک شما، تجربه شگفت انگیزی از چگونگی ایجاد تصویرهای  ذهنی قوی با استفاده از واژه هاست.

شعر و پرورش مهارت های مورد نیاز برای خواندن
کودکانه های آهنگین شاید نخستین شعرهایی باشد که کودک شما می شنود. این شعرها که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند، تکیه گاه اصلی ادبیات کودکان است. اگر چه برخی از مفاهیم ممکن است قدیمی به نظر برسد، اما اغلب نقش های عجیب و غریب و خیالی مجسم می کند که فرزند شما آن ها را دوست خواهد داشت. افزون بر این با ایجاد لذت پیش بینی قافیه ها، گوش دادن و یاد گرفتن شعرها، مهارت های پایه ای برای خواندن را در کودکان تقویت می کند.

شعر و پرورش تخیل و مهارت های تجسمی
با رشد کودکان شعرخوانی برای آن ها را متوقف نکنید. کودک شما لذت زیادی از گوش دادن به شعرهای کودکان می برد و انجام این کار به گسترش تخیل و مهارت های تجسمی او کمک خواهد کرد، که بعدها برای مهارت های خواندن و نوشتن او بسیار مفید خواهد بود. هنگام  شعر خوانی برای کودکتان، او را تشویق کنید تا:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 برای خردسالان، مقوله ی علم، به معنای اکتشاف فعالانه و متمرکز اشیا، مواد و رویدادهای پیرامون است. ما با فراهم کردن محیطی با مواد جالب، برای کشف علمی با آن ها همراهی می کنیم. بهترین "مواد علوم" آن هایی هستند که ساده باشند، اما محدود نباشند و کودکان را به آزمایش های مختلف و پرسش های گوناگون برانگیزند. برای نمونه، یک ظرف حباب صابون با نی حباب ساز برای کودکان این امکان را فراهم می کند که درباره ی حباب مطالبی بیاموزند. اما مواد و وسیله های دیگری که می توان با آن ها حباب ساخت، مانند فنجان هایی با آب صابونی و نی و سطوحی که حباب های نصفه می سازند، به کودکان کمک می کنند که با دقت و تمرکز بیش تر و زمان بلندتری به اکتشاف درباره ی حباب بپردازند.

در حالی که کودکان با پدیده های روزمره درباره ی علوم پژوهش می کنند، مهم است که ما بزرگ ترها کنجکاوی های آن ها را تشویق کنیم، پاسخگوی کنجکاوی های آن ها باشیم و آن ها را به پرسیدن واداریم. برای این که به کودکان کمک کنیم تا خودشان به عنوان پژوهشگر و کاشف، دنیای پیرامون شان را ببینند، به زمان بیشتری نیاز داریم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 متخصصان ثابت كرده اند كه اگر در سالهاي اول زنــدگي به مجموعه نـيازهاي كودكان توجه شود ظرفيت يادگيري آنها افزايش مي يابد و درامور زندگي موفقتر عمل خواهند كرد.

هر بيشتر به كودك توجه و محبت كنيم حواس پنجگانه او را تقويت كنيم ، محيطي فعال براي او فراهم كنيم به او فرصت كشف و جستجو بدهيم . كودك را براي برخورداري از يك زندگي سالم و سرشار از موفقيت ،‌شكوفاتر و آماده تر مي شود . در عين حال همه اين فعاليتها كمك مي كند تا كودك براي ورود به دبستان آماده تر شودو بهتر بتواند مراحل موفقيت را طي كند . زماني كه براي كودكان در اين دوره صرف مي شود پر اهميت ترين سرمايه گذاري براي كودكان كل جامعه است . مربيان مراكز پيش دبستاني لازم است آشنايي كامل از طرح يا نقشهَ برنامه درسي اين دوره داشته باشند ضمن آنكه بتوانند فعاليتهاي مناسب را انتخاب و اجرا نمايند.
دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي براي رشد و توسعه برنامه ها و دادن اطلاعات لازم به دست اندركاران ، برنامه هاي زير را اجرا نموده يا در دست اقدام دارد:

  • راه اندازي و به روز رساني شبكه اطلاع رساني
  • توليد فيلم هاي آموزشي

برگزاري دوره هاي آموزشي


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 1) خودتان، مثال و الگوی عملی برای او باشید.

کودکان دوست دارند از والدین خود بیاموزند و تقلید کنند. به مطالعه علاقه نشان دهید تا آنها شما را سرمشق خود قرار دهند. با صدای بلند برای آنها کتاب بخوانید تا این علاقه به مطالعه به آنها تلقین شود. برای جلب علاقه کودک می توانید قسمتی از داستان را خودتان بخوانید و اجازه دهید کودک خودش بقیه داستان را بخوانید.

۲وقتی می خواهید به یک کودک آموزش بدهید، برای وسوسه کردن او می توانید در بدو امر با یک بازی مرتبط با موضوع شروع کنید. سپس یک گام جلوتر رفته و با نظم و ترتیب بیشتری به او آموزش دهید. مثلاً بازی ها و سرگرمی های ریاضی ابزار مناسبی برای آموزش اعداد به کودکان کم سن و سال هستند.

۳میل به آموختن را به او تلقین کنید. خوب گوش دادن، خوب نگاه کردن، خوب اندیشیدن و خوب خواندن را به عنوان چهار اصل مهم یادیگری به او معرفی کنید. وقتی کودک در این مورد مهارت پیدا کند و این مفاهیم را به کار گیرد، چهارچوبی برای آغاز میل به آموختن در او شکل می گیرد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

کودکانی که شب ها کمتر از ۸ ساعت می خوابند، قند خون بالاتری دارند که ممکن است پیش زمینه ابتلا به بیماری دیابت (مرض قند) باشد.

این خطر، نوجوانان چاق را بیشتر از سایر هم سالانشان تهدید می کند.


خواب شبانه کم، بدون ارتباط با سایر عوامل خطر قند خون بالا چون افزایش سن، جنس، رژیم غذایی، بیماری ها و وزن بالا قند خون کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.


محققان در این مطالعه میزان قند خون و خواب شبانه ی ۶۱۹ کودک چاق و ۶۱۷ کودک متناسب ۳ تا ۶ ساله را مورد ارزیابی قر دادند.


نتایج این مطالعه نشان می دهد همانند بزرگسالان، خواب کافی به بدن 


کودکان کمک می کند تا وزن و قند خون مناسبی داشته باشند
منبع : سلامت

صفحه قبل 1 ... 88 89 90 91 92 ... 99 صفحه بعد