بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ دو شنبه 1 شهريور 1395برچسب:, توسط افسانه بازشاد


test

با استفاده از این تست آنلاین سنجش بینایی میتوانید قدرت بینایی و قدرت تشخیص رنگ چشم های خودتون رو بسنجید و با دیگران مقایسه کنید

روش انجام تست :

فقط کافیه خانه ای که رنگش با سایر خانه ها متفاوت هست رو با کلیک کردن ، سریع انتخاب کنید

شما ۵۹ ثانیه وقت دارید تا بیشترین انتخاب درست رو انجام بدید

 ****برای شروع تست اینجا کلیک کنید*****

  • ۳۱ به بالا دید عالی
  • ۲۱-۳۰ نرمال
  • ۱۵-۲۰ دید ضعیف
  • ۱۱-۱۵ بسیار ضعیف
  • زیر ۱۱ احتمالا مونیتور شما سیاه و سفید است یا کاملا نابینا شده اید :)

من خودم بیشتر از ۳۱ تا نتونستم درست انتخاب کنم :)

****برای شروع تست اینجا کلیک کنید*****

نگارش در تاريخ شنبه 18 ارديبهشت 1395برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

نقاشی روی سنگ از فعالیتهای جالب و جذاب هنری برای کودکان و نوجوانان است که به سادگی در منزل قابل اجراست. این خانه ها از رنگ زدن و کشیدن نقاشی روی سنگ ها درست شده اند. 

 

شما می توانید این خانه های زیبا را برای تزیین اتاق کودکان و تکمیل و تغییر دکوراسیون اتاق بچه ها استفاده کنید.

 

آموزش نقاشی کودکان,نقاشی روی سنگ,آموزش نقاشی روی سنگ

 این نوع نقاشی برای سنین پیش دبستانی و مهد کودک تا نوجوانان و بزرگسالان مناسب و جذاب خواهد بود.

آموزش نقاشی کودکان,نقاشی روی سنگ,آموزش نقاشی روی سنگ

  مواد لازم برای نقاشی روی سنگ طرح خانه:
سنگ
رنگ گواش
قلم مو


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 18 ارديبهشت 1395برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

فایده بازی برای بازی‌,بازی فکر برای کودکان

بازی های توأم با فعالیت در جهت تکامل و رشد عضلانی کودک، از ارزش زیادی برخوردار است

 

در جهان معاصر، «بازی» ، بهترین شکل فعالیت طبیعی برای هر کودک است. در واقع بازی کردن، در زندگی کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. در جریان بازی، نیروهای روحی و جسمی کودک؛ یعنی دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و مهارت و … رشد می یابند و علاوه بر اینها بازی برای کودک محرک و انگیزه ای می شود در جهت کسب تجارب اجتماعی. بازی وسیله طبیعی کودک برای بیان «خود» است. کودک با بازی کردن، موقعیتی را به دست می آورد تا احساسات و مشکلات خود را عرضه کند و به عبارت دیگر، ابراز وجود نماید. متأسفانه امروزه، بسیاری از والدین حتی مربیان توجه کافی به امر رهبری بازی ندارند و یا کودک را به حال خود وامی گذارند و یا بازی او را با دلسوزی های اضافی و اسباب بازی های زیادی محدود می نمایند. پدران و مادران باید توجه داشته باشند که در مراحل مختلف بازی روش های گوناگونی اتخاذ گردد و نیز همیشه به یاد داشته باشند که باید به کودک امکاناتی بدهند که او آزادانه و مبتکرانه فعالیت نماید تا استعدادهای نهفته اش به درستی شکوفا گردد. تنها در این صورت است که بازی می تواند باعث انگیزش، نشاط، فعالیت، ابتکار و خلاقیت در کودکان شود.

ارزش های بازی های کودکان
هر بازی سالم و باروری که کودک به آن مشغول می گردد دارای ارزش های بس مهمی می باشد که با کمی تأمل نسبت به آنها، می توان به درستی به نقش و اهمیت بازی در حیات کودک پی برد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 29 اسفند 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 سلام عید شما مبارک .

امسال هم برای شما پیک نوروزی تنظیم کردیم .پیکی زیبا با نقاشی های قشنگ به کمک پدر ومادر هر روز یک برگ آن را کامل کنید. سالی پربار و خندان داشته باشید.   عیدشما مبارک  لبخند بزنید .

دریافت فایل

دانلود پیک نوروزی پیش دبستانی 95
رایگان
برای مشاهده اطلاعات کلیک کنید


برای دریافت فایل روی دکمه زیر کلیک کنید. دانلود دانـــــلــود

نگارش در تاريخ شنبه 29 اسفند 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آموزش سبزه گندم به صورت مرحله به مرحله به همراه نکات مهم و اساسی برای سبز کردن سبزه با بذر گندم را دراین مطلب گردآوری نموده ایم که با مشاهده آن و می توانید در روزهای آخر سال سبزه گندم زیبایی برای سفره هفت سین خود سبز نمایید. در ادامه با مشاهده این آموزش کامل و جامع همراه ما باشید و از نکات ذکر شده نهایت استفاده را ببرید.

 

آموزش سبزه گندم به همراه نکات مهم برای سبز نمودن سبزه :

با یادگیری صحیح سبز نمودن سبزه عید و با استفاده از آموزش سبزه گندم که در این مطلب به ارائه آن می پردازیم می توانید برای سفره هفت سین سال نو خودتان سبزه را سبز نمایید و از هنر دست خود و مدل سبزه دلخواه استفاده نمایید. همانطور که گفتیم قصد داری نحوه صحیح سبزه انداختن با بذر گندم را که یکی از رایج ترین بذرها برای سبزه عید نوروز و سفره هفت سین است آموزش ذهیم.

آموزش سبزه گندم


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 12 اسفند 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد


بفرمایید یک تکه کیک پارچه ای!


بچه های خیلی کیک دوست دارند. همیشه که نمی توان برایشان کیک خرید. برای سلامتی دندان هایشان ضرر دارد. به جیب پدر محترم هم فشار می آید. پس چاره چیست؟ اینکه یک کیک تزئینی برای آنها درست کنید تا با آن بازی کنند و بی خیال شیرینی فروشی و کیک های رنگارنگ بشوند.

,کاردستی های پارچه ای زیبا برای بچه ها کاردستی پارچه ای,بچه ها,کودک,رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک

کاردستی های پارچه ای زیبا برای بچه ها کاردستی پارچه ای,بچه ها,کودک,


وسایل موردنیاز

•    فوم داخل مبل یا اسفنج با ضخامت 10 سانتی متر
•    45 سانتی متر پارچه نمدی سفید به عرض 130 سانتی متر
•    اسپری چسب فوم
•    ماژیک قابل حل در آب
•    قیچی زیگزاگ (دندانه دار)
•    تکه هایی از پارچه های نمدی: صورتی، هلویی و سبز روشن
•    روبان زیگزاگی صورتی و طلایی به عرض 1.2 سانتی متر
•    سوزن گلدوزی
•    چسب پارچه
•    مهره های رنگی (اختیاری)


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 12 اسفند 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کشیدن نقاشی گل های بهاری با انگشت برای بچه ها و بزرگترها فعالیتی هیجان انگیز و جالب است و نتیجه این فعالیت هنری، در عین سادگی یک تابلوی نقاشی زیبا توسط کودکان خواهد بود.

برای این نقاشی کودکانه به مواد زیر لازم دارید
کاغذ نقاشی آبرنگ یا گواش
رنگ انگشتی یا رنگ گواش
ماژیک
خط کش

این فعالیت هنری علاوه بر کودکان، مناسب نوجوانان و بزرگترها هم می باشد و تابلوی نقاشی نهایی، می تواند هم سبکی کودکانه داشته باشد و هم مشابه نقاشی بزرگسالان باشد.

 

 

  ابتدا روی کاغذ چند خط با خط کش رسم کنید.

رنگ انگشتی,آموزش نقاشی با رنگ انگشتی

نقاشی گل سنبل با رنگ انگشتی

 

سپس انگشت خود را به رنگ انگشتی آبی آغشته کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 12 اسفند 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

صبحانه کامل,صبحانه سالم

 صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی اس

 

 خوردن یک صبحانه کامل و سالم باعث کاهش احتمال چاقی و اضافه وزن در کودکان، بهبودی در خلق و خو و رفتارها و حتی افزایش میزان تمرکز و توجه می‌شود.

 صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. این جمله را اغلب مادرها به کودکان خود می‌گویند ولی شنیدن این حرف‌ها برای یک کودک خردسال و یا حتی کودک دبستانی اهمیتی ندارد آنها بیشتر به بازی کردن اهمیت می‌دهند پس باید خودمان دست به کار شویم و سعی کنیم این مهم‌ترین وعده غذایی را برای آنها پررنگ کنیم.

 خوردن یک صبحانه کامل و سالم باعث کاهش احتمال چاقی و اضافه وزن در کودکان، بهبودی در خلق و خو و رفتارها و حتی افزایش میزان تمرکز و توجه می‌شود. اینکه بتوانید کودک خردسال خود را به خوردن همیشگی صبحانه عادت بدهید، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های‌ حاد مثل دیابت،


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 12 اسفند 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بازیهای کامپیوتری بچه ها را باهوش تر می کند؟

بازیهای کامپیوتری بچه ها

زمانی می گفتند انجام طولانی مدت بازی های کامپیوتری آنها را تنبل می کند. حالا نتیجه تحقیقات جدید نشان داده که انجام بازی های کامپیوتری نه تنها کودکان را تنبل نمی کند، بلکه به تقویت ذهن آن ها و هوشیاری مغزشان نیز کمک خواهد کرد. براساس نتایج منتشر شده توسط محققان دانشکده ملی علوم ایالات متحده، انجام بازی های اکشن پرسرعت همراه با عکس العمل های سریع، می تواند بر روی قدرت یادگیری فرد اثر مثبت بگذارد.

افرادی که بازی هایی مانند "Call Of Duty” را انجام می دهند، در انجام چند کار همزمان از اطرافیان خود بهتر هستند. همچنین این افراد قوه تخیل بالایی دارند و می توانند اجسام را بهتر و از زاویه دید متفاوت تری نسبت به کسانی که بازی های کامپیوتری را انجام نمی دهند، در ذهن خودم جسم کنند. دکتر دافنی باولیر، محقق و متخصص علوم شناختی و مغز در 2 دانشگاه راچستر و ژنو، اعلام کرده که این افراد حتی دیدگاه بهتری نسبت به موضوعات دارند.

بازیهای کامپیوتری بچه ها را باهوش تر می کند

اما این موضوع چگونه ممکن است؟ او در پاسخ به این سوال پاسخ می دهد ذهن ما همیشه در حال پیش بینی وقایع است. هنگامی که با کسی در حال صحبت، رانندگی و حتی در حال انجام یک عمل جراحی هستیم، ذهن به دنبال پیش بینی وقایع است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 21 بهمن 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

مادران معمولا فکر می کنند فرزندانشان هوش بالایی دارد و خیلی اوقات در صددند تا از طرق مختلف این توانایی را در آنها افزایش داده یا مورد ارزیابی قرار دهند. این مقاله راهکارهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید.

رشد شناختی کودک,قوه تشخیص کودک,تشخیص ضریب هوشی

ضریب هوشی,ضریب هوشی ایرانی ها,ضریب هوشی بالا,ضریب هوشی ایرانیان,ضریب هوشی چیست,ضریب هوشی افراد مشهور,ضریب هوشی کودکان,ضریب هوشی کودکان بیش فعال,ضریب هوشی کودک 2 ساله,ضریب هوشی کودکان استثنایی,ضریب هوش

آزمایش اول : تصاویر ساده‌ای تهیه کنید و اجزایی از این تصاویر را حذف کنید. از کودک خود بخواهید بگوید تصویر مورد نظر چه اشکالی دارد. تصاویری که انتخاب می‌کنید معمولا تصاویر ساده‌ای خواهد بود که کودک با آنها آشنایی داشته باشد. مثل چهره یک آدمک که دهان و لبها حذف شده است یا ساعتی که عقربه ندارد یا میزی که پایه ندارد. کودکان به موازات رشد هوشی خود به تدریج این توانایی را بدست می‌آورند که بتوانند اجزای حذف شده در تصاویر پیچیده را شناسایی کنند. بر این اساس کودکان کوچکتر مثلا 6 - 5 ساله‌ها معمولا نقص در تصاویر مربوط به اشیا آشنا و عینی را راحت‌تر شناسایی می‌کنند. با بالا رفتن سن کودک می‌توان تصاویر پیچیده‌تر مثل مناظر و ... را مورد استفاده قرار داد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 بهمن 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

نوک زبانی صحبت کردن,علل لکنت زبان در کودکان

لکنت داشتن در حین صحبت کردن بخش طبیعی از فرآیند رشد هر کودکی است

 

 شما به عنوان والدین کودک با توجه به برخی نکات ساده می‌توانید تشخیص دهید که آیا کودک‌تان دچار مشکلاتی در زمینه صحبت کردن هست یا نه؟ به طور کلی هر کودک تا سه سالگی باید بتواند از 300 تا 500 کلمه استفاده کند. این رقم تا چهار سالگی به 150 کلمه و حتی بیشتر می‌رسد.

 

البته کودکانی که به سن پیش دبستانی می‌رسند ممکن است درخصوص کلماتی که می‌شناسند و به آن تسلط دارند تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند. چنین کودکی باید بتواند که جملاتی متشکل از 4 تا 8 کلمه را به زبان آورده و تا حد زیادی از والدین خود نیز تقلید کند. کودک باید قادر باشد که داستان‌های ساده‌ای را تعریف کرده و در عین حال چیزی را بیان کند که در دل آن موضوعی خاص و محوری وجود داشته باشد. گذشته از همه این موارد، کودک باید توانایی صحبت کردن آن هم با بیانی ساده و راحت را با سایر کودکان و بزرگسالان داشته باشد.

 

کودکی که در سن پیش دبستانی قرار دارد باید در سطحی از روانی صحبت کند که حتی افراد بزرگسال غریبه که تاکنون او را ندیده و به میزان تسلط او به استفاده از کلمات مختلف آشنایی ندارند نیز بتوانند آنچه را که به زبان می‌آورد به راحتی درک کنند. البته طبیعی است که کودک همچنان برخی کلمات و عبارت‌ها را به درستی تلفظ نکند.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 بهمن 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

نخستین ویژگی هر اسباب بازی برانگیختن حس کنجکاوی کودک است؛ به عقیده روانشناسان اسباب بازی خوب نه تنها نباید برای او یادآور بازی خاص بوده و تکراری به نظر برسد،بلکه باید حس کنجکاوی او را برانگیزد. این ویژگی به طور شاخص باید جدا از هر خصوصیت دیگری مدنظر قرار گرفته و اسباب بازی با این ویژگی برای کودک انتخاب شود.

 

از سوی دیگر هر یک از قطعاتی که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر شیء واحدی رامی سازند؛ باید به تنهایی حس کنجکاوی کودک را برانگیزد. به طور مثال قطعات مختلف یک ماشین مانند چرخ ها، فرمان و... هر یک باید ذهن کودک را به سوی بررسی و سپس نحوه اتصال آن با بخش های دیگر متوجه کند. به این ترتیب کودک با کاربرد بسیاری از قطعات و اشیا نیز آشنا می شود.

 

 

 

اسباب بازی هایی که هر بار بتوان شیء جدیدی را با آن ساخت - مانند انواع لگو (Lego)- بهترین گزینه هستند. خرید انواع عروسک، شخصیت های کارتونی و... که کودک با داستان آنها از طریق تلویزیون یا فیلم آشنا است نیز مناسب است. چون حس کنجکاوی کودک را برای خلق داستانی جدید تحریک می کند؛ حتی خرید کتاب های نقاشی یا کتاب هایی که با استفاده از برچسب ( عکس برگردان ) شخصیت ها را می توان مشخص کرد: گزینه خوبی است؛ چرا که کودک سعی می کند تا با مراجعه به اندوخته ذهنی خود نکاتی را یادآوری کند. بازی های سازه ای- بازی هایی که کودک با اتصال قطعات به یکدیگر سازه یا ساختار واحدی را می سازد، مانند انواع لگو(lego)- به شدت بر روی ذهن کودک تأثیر مثبت داشته و به خوبی ذهن او را به سوی شناسایی و ساخت تازه ها سوق می دهد.

 

یکی از نکات مورد توجه درباره این بازی ها؛ فعالیت آزادانه ذهن کودک و امکان ساخت وسایل جدید در هر بار بازی با این قطعات است. روانشناسان معتقدند این قبیل بازی ها نه تنها برای کودکان خلاق وسایل بازی بسیار مناسبی است؛ بلکه برای فعالیت کودکانی که ذهن چندان پویا و خلاقی نیز ندارند توصیه می شود چراکه ذهن این کودکان را نیز برای فعالیت تحریک می کند.

 

 

نخستین ویژگی هر اسباب بازی برانگیختن حس کنجکاوی کودک است؛ به عقیده روانشناسان اسباب بازی خوب نه تنها نباید برای او یادآور بازی خاص بوده و تکراری به نظر برسد،بلکه باید حس کنجکاوی او را برانگیزد. این ویژگی به طور شاخص باید جدا از هر خصوصیت دیگری مدنظر قرار گرفته و اسباب بازی با این ویژگی برای کودک انتخاب شود.

از سوی دیگر هر یک از قطعاتی که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر شیء واحدی رامی سازند؛ باید به تنهایی حس کنجکاوی کودک را برانگیزد. به طور مثال قطعات مختلف یک ماشین مانند چرخ ها، فرمان و... هر یک باید ذهن کودک را به سوی بررسی و سپس نحوه اتصال آن با بخش های دیگر متوجه کند. به این ترتیب کودک با کاربرد بسیاری از قطعات و اشیا نیز آشنا می شود.

 

اسباب بازی هایی که هر بار بتوان شیء جدیدی را با آن ساخت - مانند انواع لگو (Lego)- بهترین گزینه هستند. خرید انواع عروسک، شخصیت های کارتونی و... که کودک با داستان آنها از طریق تلویزیون یا فیلم آشنا است نیز مناسب است. چون حس کنجکاوی کودک را برای خلق داستانی جدید تحریک می کند؛ حتی خرید کتاب های نقاشی یا کتاب هایی که با استفاده از برچسب ( عکس برگردان ) شخصیت ها را می توان مشخص کرد: گزینه خوبی است؛ چرا که کودک سعی می کند تا با مراجعه به اندوخته ذهنی خود نکاتی را یادآوری کند. بازی های سازه ای- بازی هایی که کودک با اتصال قطعات به یکدیگر سازه یا ساختار واحدی را می سازد، مانند انواع لگو(lego)- به شدت بر روی ذهن کودک تأثیر مثبت داشته و به خوبی ذهن او را به سوی شناسایی و ساخت تازه ها سوق می دهد.

یکی از نکات مورد توجه درباره این بازی ها؛ فعالیت آزادانه ذهن کودک و امکان ساخت وسایل جدید در هر بار بازی با این قطعات است. روانشناسان معتقدند این قبیل بازی ها نه تنها برای کودکان خلاق وسایل بازی بسیار مناسبی است؛ بلکه برای فعالیت کودکانی که ذهن چندان پویا و خلاقی نیز ندارند توصیه می شود چراکه ذهن این کودکان را نیز برای فعالیت تحریک می کند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 بهمن 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

داستان کودکانه

داستان کودکانه  وآموزنده گنجشک فراموش کار  به همراه برگه رنگ آمیزی و نقاشی کودکانه  را از این جا بخوانید:

 

یکی بود یکی نبود،غیر از خدا هیچ کس نبود .

سال ها پیش در جنگلی بزرگ و سرسبز،

روی بالاترین شاخه ی بزرگ ترین و بلندترین درخت،

گنجشکی زندگی می کرد.

***

گنجشک قصه ما؛ روزی تصمیم گرفت

که برای دیدن دوستش به خانه ی او برود.

صبح زود به راه افتاد. از جاهای زیادی عبور کرد.

اما گنجشک کوچک قصه ی ما یک مشکل داشت؛ و آن هم این بود که ” فراموش کار ” بود.

او در راه متوجه شد که خانه دوستش را فراموش کرده کرده است.

***

او از بالای رودی عبور کرد که آن جا یک قو در حال آب تنی بود . او از قو آدرس خانه دوستش را پرسید

اما قو نمی دانست.

***

او رفت و رفت تا به یک روستا رسید .

داستان کودکانه

 

یکی بود یکی نبود،غیر از خدا هیچ کس نبود .

سال ها پیش در جنگلی بزرگ و سرسبز،

روی بالاترین شاخه ی بزرگ ترین و بلندترین درخت،

گنجشکی زندگی می کرد.

***

گنجشک قصه ما؛ روزی تصمیم گرفت

که برای دیدن دوستش به خانه ی او برود.

صبح زود به راه افتاد. از جاهای زیادی عبور کرد.

اما گنجشک کوچک قصه ی ما یک مشکل داشت؛ و آن هم این بود که ” فراموش کار ” بود.

او در راه متوجه شد که خانه دوستش را فراموش کرده کرده است.

***

او از بالای رودی عبور کرد که آن جا یک قو در حال آب تنی بود . او از قو آدرس خانه دوستش را پرسید

اما قو نمی دانست.

***

او رفت و رفت تا به یک روستا رسید .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد
وسایل لازم

 

  •  پارچه نمدی سفید
  •  قیچی
  •  نخ
  •  سوزن
  • ماژیک مشکی
,کاردستی: ساخت آدم برفی با نمد کاردستی,ساخت عروسک,کودک,دنیای کودکانه ، سرگرمی کودک

کاردستی: ساخت آدم برفی با نمد کاردستی,ساخت عروسک,کودک

 

مراحل ساخت

1. روی پارچه نمدی، دو دایره بکشید، یکی از دایره ها از دیگری کوچکتر است. سپس با قیچی دایره ها را جدا کنید.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک

,بازی  برای درمان کودک,بازی برای کودک,بازی و رشد شخصیت,رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک

بازی برای درمان کودک,بازی برای کودک,بازی و رشد شخصیت,بازی و رشد جسمی,بازی و رشد اجتماعی,بازی درمانی,انواع بازی درمانی,بازی درمانی با روش غیر مستقیم,بازی درمانی با روش مستقیم

بازی کردن با کودکان برای رشد و تقویت استعدادهای آنان بسیار حائز اهمیت است می خواهیم برخی از بهترین بازی ها را برای رنج سنی سه تا پنج سال به شما معرفی کنیم.
 
دراین، سن باهم بازی کردن و فعالیتهای مشترک باسایر کودکان اهمیت دارد و کودک شما نسبت به،خیلی ازچیزها حقیقتا کنجکاوی نشان می دهد. او زیاد پرسش می کند و می خواهد مهارت های بدنی خود رابیازماید. گستره توجه او آنقدرطولانی شده است که بتواند برای مدتی خود رابافعالیتهای مختلف سرگرم کند.

۱.    تابلوهای مغناطیسی یا پارچه ای
این،تابلوها برای چیدن حروف، اعداد و تصاویر مناسب اند.

۲.    مجموعه های ساخت و سازاتوموبیلهای مدل
دراین،سن اسباب بازیهایی باقطعه های کوچکتر و واقعگرایانه تر رامی توان به،کودک داد.

۳.    اسباب بازیهای ورزشی


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

1x1.trans آموزش پخت کیک تولد

با سپاس فراوان از اظهار لطف مخاطبین دوست داشتنی و اعلام تبریک سالگرد تولد،طرز تهیه ی کیک تولد به شما تقدیم میگردد.شیرین کام باشید.

 

مواد لازم برای کیک تولد (ژله ای-ساده)

تخم مرغ ۴ عدد
شکر ۱ لیوان
وانیل نوک قاشق چایخوری
روغن مایع ۱/۴ لیوان
آرد ۱ و یکچهارم لیوان

1x1.trans آموزش پخت کیک تولد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کاردستی,آموزش کاردستی

 

مواد مورد نياز

 

پارچه صاف به  اندازه 18x18  سانتي متر

مقوا

نخ و سوزن

يك حلقه پلاستيكي يا آهني

فوم  يا پارچه كلفت

نخ كاموا – وسايل نقاشي

چسب  

 

طرز ساخت

با نخ و سوزن دور تا دور پارچه را كوك بزنيد.فاصله كوك ها بايد زياد باشد.و در پايان كوك زدن نخ را گره نزنيد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 29 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

تقویت اعتماد به نفس دختران

برای تقویت اعتماد به نفس دختران، آنها را تشویق به رقابت سالم کنید

  

دختران معمولا زندگی را با انرژی زیاد آغاز میکنند، زود به حرف می‌آیند، اجتماعی هستند و شاگرد اول هستند. اما یک زمانی میان پیش دبستان و متوسطه ، ترکیب گیج کننده ای از فشارهای اجتماعی جدید ، انتظارات بیشتر در کلاس و نشانه های ترکیبی از جامعه (همه تلاشتو بکن، همه توجه رو بخودت جلب نکن، هرچی بخوای میتونی، زیبا بودن اولین اولویت توئه و مانند اینها) میتواند باعث شود دختران از لحاظ اکادمیک عقب بیفتند یا شوقشان را از دست بدهند.

اینجا کارهایی است که میتوانید انجام دهید تا اعتماد به نفس دخترتان و انعطاف پذیری اش را برای سالهای سختِ پیش رو، بسازید:

ده راهکار برای بار آوردن دختری با اعتماد به نفس

۱- او را تشویق کنید ابراز وجود کند
به دخترتان یاد دهید تا نیازهایش را به بزرگترها ابراز کند و با همسالانش، فضای شخصی خود را داشته باشد. اگر بچه دیگری با او بد حرف زد، تشویقش کنید بگوید: شیوه ی حرف زدنت را دوست ندارم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

چطوری به بچه پیش دبستانی در منزل درس بدهیم

pish-dabestanآموزش درس  به بچه پیش دبستانی خود در منزل، یک فرصت به یاد مادندنی از رشد و فعالیت را برای او به ارمغان میاورد، چه دوست داشته باشید که بچه را از طریق مدرسه تحصیل کنید یا اینکه تنها در مرحله پیش دبستانی او را درخانه  تدریس کنید، بسیار خوب است اگر یک برنامه تحصیلی هفتگی و مرتبی برنامه ریزی کنید. پیش از اینکه آغاز به تدریس در منزل کنید، ایده هایی که در پیش دستانی ها حاکم است را در خانه بررسی کنید، هر دولتی یک سن اجباری برای تحصیل دارد، این سن زمانی است که یک کودک مجبور است به یک مدرسه دولتی یا خصوصی برود. اگر که کودک از قبل این پایه و کلاس را در خانه گذرانده، والدین باید مدرکی داشته باشند که به این کودک در خانه تدریس شده است.

چگونه

چیزهایی که برای درس دادن به کودک پیش دبستانی نیاز دارید:
کتاب ها
حروف الفبای مغناطیسی
ابزار های یادگیری ریاضی (از آنهایی که توسط کودک دستکاری میشوند)
تخته وایت برد
برنامه تحصیلی پیش دبستانی

۱

اولین کار برای درس دادن به کودک تان این است که یک برنامه تحصیلی برای استفاده در طول سال تهیه کنید، تصمیم بگیرید که از همان منابعی که معلم استفاده می کند استفاده می کنید یا اینکه از لوازم مخصوص خود استفاده میکنید، مشخص کنید که چه مهارتهایی را دوست دارید فرزندتان در این سال یاد بگیرد، وقتی که دارید برنامه تحصیلی می چینید، میتوانید اطمینان حاصل کنید که تمام جوانبی را که میخواهید به فرزندتان می آموزید.

۲

مواد لازم را فراهم کنید، مثل حروف الفبای مغناطیسی، پخش کننده هجای کلمات، تخته وایت برد و بلوک های رنگی.
این وسایل در لوازم التحریر فروشی یا لوازم مخصوص معلم فروشی محله و یا در فروشگاه های آنلاین یافت میشوند.

 

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

قصه آموزنده کوشا و بهترین هدیه تولّد

 

هدیه تولّد,داستان هدیه تولّد,کوشا و بهترین هدیه تولّد

یکی بود یکی نبود …

کوشا کوچولو جشن تولد را خیلی دوست داشت. کوشا می‌دانست چند روز دیگر تولد او است برای همین تصمیم گرفت که به پدر و مادرش کمک کند.

آن روز پدر وقتی از راه رسید چند عدد بادکنک را روی میز قرار داد و از مادر کوشا خواست تا برای مراسم کوشا آنها را باد کند.

کوشا می‌دانست سر مادرش خیلی شلوغ است و او باید تمام کارهای مربوط به جشن تولد را انجام دهد به همین خاطر از مادر اجازه گرفت تا بادکنک‌ها را باد کند.

وقتی پدر و مادر کوشا برای خرید از خانه بیرون رفتند، کوشا به سرعت شروع به مرتب کردن خانه کرد او می‌خواست برای تشکر از زحمات پدر و مادرش به آنها کمک کند.

کوشا می‌دانست که جشن تولد یعنی این‌که او یک سال بزرگتر شده است و هر کس که بزرگتر می‌شود باید رفتار بهتری با اطرافیانش داشته باشد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 24 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

ویژگیهای کودکان خلاق چیست؟

1. كودكان خلاق اغلب با آب  و تاب حرف مي زنند. ذكر جزييات يك ماجرا  و به تفضيل سخن گفتن  مي تواند نشانه قدرت خيال و تصور زياد باشد.

2. برای  مسائل  راه حل ها  و پاسخ های  متفاوتی دارند.

3. کودک خلاق در گوش دادن، مشاهده كردن يا انجام دادن كاري با دقت و توجه زیاد عمل می کند.

4. کودکان خلاق شور و نشاط و فعالیت های جسماني زیادی دارند.

5. در صحبتهای خود از مقایسه زیاد استفاده می کنند.

6. عادت به وارسی منابع مختلف دارند. و همیشه در کاری که انجام می دهد غرق می شود.

7. با دقت به اشیا و پیرامون خود می نگرند. و به راحتی از هر چیزی نمی گذرند.

8. اشتیاق زیادی دارند تا در مورد کشفیات خود با دیگران صحبت کنند و در این راه از ابراز عقايد و مفاهيم جديد لذت مى‏برند.

9. توانایی ابداع بازیهای جدید و تغییر در بازیها دارند و همیشه در پى راه حل‏هاى غير معمول می باشند.

10. کنجکاوی زیادی برای سردرآوردن از امور دارند. و برای رسیدن به هدفش از تمام اشیاء و اسباب بازی هایش استفاده می کند.

11. در گفتار خود جسارت زیادی دارند و از اشتباه كردن نمى ‏ترسند.

12. سوالات عجیبی طرح می کنند و به چیستان و معماها و یافتن پاسخ آنها علاقه دارند.

13. کودکان خلاق علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده هایشان دارند و اکثرا هم برای نقاشی های خود توضیح می دهند که در نقاشی چه کشیده اند.

14. قوه تخیل بسیار خوبی دارند و از این رو اهل ریسک و خطر کردن نیز هستند.

15. به تجربه کردن و آزمایش علاقه  فراوانی  دارد و قادرند بارها و بارها مواد مختلف را با هم مخلوط کنند تا رنگ ها یا جنس ها و یا بوهای جدید و متنوعی بدست آورند.

16. حس استقلال طلبی دارند و اکثرا مستقل عمل می کنند.

17. کودک خلاق پشت کار ومداومت دارد وسختکوش است.

 

برای افزایش خلاقیت کودکان باید: 

 

. هرگز کودک را تحقیر نکنیم. کودکی که احساس حقارت کند هرگز دست به خلاقیّت نمی‌زند.  

 . محیطی مناسب برای انجام کارهای خلاق آنها فراهم نمایید. 

. امکانات و وسایلی در اختیار آنها قرار دهید تا به کمک آنها خلاقیت های خود را ابراز نمایند.

به عنوان مثال وسایل موسیقی، نقاشی و طراحی و …      

. کارهای خلاق کودکان را تشویق کنید و آنها را در معرض نمایش قرار داده و از ارزیابی بیش از حد آنان خودداری کنید.    

. به عنوان بزرگسال، خود به انجام کارهای خلاق بپردازید و اجازه دهید کودکان شما شاهد کارهای خلاق تان باشند.    

. به شیوه های آموزشی در خانواده خود توجه داشته باشید.  

.  برای کارهای خلاق دیگران ارزش قائل شوید.  

.  از تأکید بر تصورات قالبی در خصوص جنسیت کودکان شدیداً خودداری نمایید. ( به عنوان مثال دختر ماشین بازی نمی کند، پسر عروسک بازی نمی کند یا پسر گریه نمی کند.)    

. امکان شرکت در فعالیت ها و کلاسهای ویژه را برای آنان فراهم نمایید.  

.  اگر مشکلات یا گرفتاریهایی در خانواده وجود دارد از آن مشکلات به شیوه مثبتی استفاده کنید و با تشویق به کودک خود اجازه ابراز احساسات و اظهار نظر بدهید.    

. توجه داشته باشید که استعداد فقط سهم کوچکی از خلاقیت است و تمرین و نظم بخشیدن به آن از اهمیت بیشتری بر خوردار است.

. اجازه بدهید کودک خودش باشد حتی اگر رفتارهای عجیب از او سر بزند و سعی کنید در حضور جمع کودک خود را خلاق معرفی نکنید؛ در غیر این صورت اطرافیان انتظارات بیش از حدی از کودک شما خواهند داشت.    

. با کودک خود شوخ طبع و مهربان باشید.   

 

نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تفسیر نقاشی کودکان

                       

در نقاشی‌های کودک، تفاوت بسیار گسترده‌ای میزان تفکر منطقی و آگاهانه و رفتار ناخودآگاه همچنین بین ظاهر و باطن اشیاء و خودمحوری و مردم‌دوستی کودک، به چشم می‌خورد. در سنین زیر ۷ سال، کودک چیزی را می‌کشد که فکر می‌کند باید باشد؛ بدون توجه به اینکه در عمل، آن را ببیند.

در اغلب نقاشیهای كودكان، خورشید دیده می شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می كند. ترس كودك ازپدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی پردازیم بلكه باید چندین نقاشی كودك را بررسی كرد. ماه نشانه نیستی است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان می كشند. كودكان در نقاشی خود ماه را با مرگ معنی می بخشند.

● آسمان و زمین


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

 

والدين گرامي، مربيان عزيز

آيا تاكنون به اين موضوع فكر كرده ايد كه چرا كودكان به قصه يا داستان علاقه دارند و چرا براي آنها قصه مي گوييم؟ آيا مي دانيد شنيدن داستان براي كودكان بسيار شيرين و جذاب است؟ آیا می دانید که داستان و قصه نقش بسيار مهمي در تكوين شخصيت كودك دارد؟

متخصصان روان شناسی، قصه گفتن را برای تکامل مغز نوزادان و کودکان لازم می دانند و میگویند: با قصه گویی، صحبت کردن برای کودک راحت میشود و کلمات را صحیح و کامل ادا میکند.

داستان ها و اشعاري كه كودكان مي خوانند و مي شنوند، اثري عميق در فكر و روحيه آنان مي گذارد و ايشان را براي رويارويي با مسائل رشد و معاشرت با ديگران آماده مي کند. همچنین، در درك و فهم مشكلات زندگي به آنان کمک مي كند.

اما فوايد قصه گويي براي كودكان و نوجوانان چيست؟ در این باره می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • هنر گوش دادن و گوش سپردن در آنان تقويت مي شود.
  • با شخصيت ها و حوادث مستقل آنها همراه مي شوند.
  • توانايي تجسم و خيالبافي كه مبناي تصور خلاق است را پيدا مي كنند.
  • با حقايق و تجارب زندگي آشنا مي شوند.
  • به بهره گيري از تخيلات تشويق مي شوند.
  • اعتماد به نفس در آنها افزايش مي يابد.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 18 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

لوازم مورد نیاز

  • پارچه پشمی
  • لوازم خیاطی
  • چرخ خیاطی (اختیاری)
  • پلی استر (نوعی الیاف مصنوعیه – برای پر کردن داخل عروسک)
  • قیچی

طراحی

قدم اول برای ساخت یک عروسک پارچه ای، کشیدن شکلش روی کاغذه. اول شکل عروسکی رو که می خواید بسازید، توی ذهنتون مجسم کنید و بعد روی کاغذ  بکشیدش. (از زاویه رو به رو). مثلا یک همچین چیزی. سپس دورش رو با قیچی ببرید و طرح رو از توی کاغذ دربیارید.

پارچه رو از وسط تا کنید تا دولایه بشه. (برای محکم شدنش می تونید از چند تا پونز استفاده کنید.)

طرح کاغذی رو روش بزارید و با مداد دورش رو بکشید.

حالا اگه کاغذ رو بردارید، باید طرح عروسک روی پارچه دیده بشه.

دوخت


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

واکسن آنفلوآنزا در کودکان

اگر علائم سرماخوردگی بیشتر از سه روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید

 

چه کودکانی کمتر سرما می خورند؟
دکتر طاهری متخصص کودکان گفت: با اشاره به اینکه سرماخوردگی و آنفلوآنزا علایم مشترکی دارند، گفت: با شروع فصل سرما بیماری که ممکن است در اعضای هر خانواده‌ای بروز کند، سرماخوردگی است که این بیماری در کودکان نگرانی بیشتری به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه چه کودکانی کمتر به این ویروس دچار می‌شوند، افزود: کودکانی که دو سال کامل از شیر مادر تغذیه شده‌اند و دچار سوءتغذیه نیستند، کمتر به سرماخوردگی دچار می‌شوند؛ چرا که بدن‌شان مقاومت بیشتری دارد.

 

زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوآنزا
این متخصص کودکان، با بیان اینکه اختلالات رشد، مقاومت ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، ادامه داد: بهتر است واکسن آنفلوانزا از اول پاییز تزریق شود تا بدن در برابر ویروس سرماخوردگی مقاومت بیشتری داشته باشد.

طاهری درباره کمتر مبتلا شدن کودکان به سرماخوردگی تصریح کرد: با استفاده از ماسک، شستن مداوم دست‌ها، تماس کمتر با افراد بیمار و استفاده بیشتر مایعات می‌توان تا حدی این بیماری را کنترل کرد.

وی تاکید کرد: پرهیز از مصرف میوه‌های نشسته و سبزیجات خام و اغذیه غیربهداشتی مانند لواشک، بستنی و آلوچه، ادویه‌جات و بسیار مهم‌تر از آن دوری از افراد سرماخورده بویژه در محیط‌های مدرسه، مهدکودک و دانشگاه که افراد بیشتر در معرض سرماخوردگی‌های مکرر قرار می‌گیرند، مهم است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بیش فعالی کودکان را تست کنید     

 

شیطنت و سر به هوایی از خصوصیات دوران کودکی است. کودکان اغلب پرتحرک اند و به سختی به نظم تن در می دهند. تصور کنید فرزندتان چنان بازیگوش باشد که قادر به کنترل وی نباشید و هر چه به او بیشتر آموزش می دهید کمتر یاد می گیرد. این کابوس را تحت عنوان «اختلال بیش فعالی - کم توجهی» نامگذاری کرده اند.
,تربیت کودک

 

اختلال کم توجهی و بیش فعالی، مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین است.

بعضی از والدین برعکس، حتی شیطنت و خرابکاری مفرط کودکشان را جدی نمی گیرند و آن را به حساب تیزهوشی و کنجکاو بودن او می گذارند.

این آزمون به شما کمک می کند دریابید فرزندتان به مشکل بیش فعالی و کم توجهی دچار است یا نه.

هنگام جواب دادن به سوال های زیر، این نکته ها را در نظر داشته باشید:

سن فرزندتان را در نظر بگیرید.

• رفتار فرزندتان را در 6 ماه گذشته ملاک پاسخ دادن قرار دهید.

• توجه کنید که این آزمون به تنهایی نباید ملاک تشخیص یا درمان یک کودک باشد.

گزاره های زیر را بخوانید و برای هریک، یکی از گزینه های روبه رو را انتخاب کنید (امتیاز هریک از گزینه ها در مقابل آنها نوشته شده) و در نهایت، مجموع امتیازهایتان را حساب کنید و تفسیر آزمون را بخوانید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

,پرورش تخیل کودکان, راههای پرورش تخیل کودکان, روشهای  پرورش تخیل کودکان,رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک

پرورش تخیل کودکان, راههای پرورش تخیل کودکان, روشهای پرورش تخیل کودکان, فواید تخیل برای کودکان, خلاقیت, پرورش خلاقیت کودک, زاههای پرورش خلاقیت کودک

 خردسالان از راه خیال پردازی و عمل کردن یاد می گیرند. آیا تا کنون دیده اید که فرزند تان یک سنگ را بردارد و با آن همانند یک ماشین  بازی کند، یا با جنباندن لگویی،  آن را یک آدم یا خرگوش فرض کند ؟

در این هنگام فرزند شما با حرکت، چیزی را به جای چیز دیگری وانمود می کند. اما روند وانمود سازی به همین سادگی که دیده می شود، نیست. فرآیند وانمود سازی سبب پرورش بسیاری از زمینه های بنیادی رشد کودک می شود.

بیشترکلاس های کودکستان ها و مهد کودک ها سالن نمایش مجهزی دارند. اختصاص جایی به نمایش برای کودکان، کاری هدفمند است. پژوهش ها نشان داده اند که بازی های وانمودی برای آن ها، امکان زندگی در دنیایی کوچک، با همان ویژگی های دنیای واقعی را فراهم می آورد و آن ها را به کاربرد مهارت هایی که آموخته اند، تشویق می کند. این امکان، همچنین زمینه را برای به کار بردن مهارت های شان در فعالیت های معنادار زندگی آماده می سازد.

برخی کارشناسان براین باورند که این فرآیند کاربردی، نه تنها در پیشرفت یک مهارت، بلکه در چگونگی بکارگیری آن در زندگی هم به کودک کمک می کند.

بازی های وانمودی به کسب مهارت های اجتماعی و عاطفی کمک می کنند

هنگامی که کودک شما در حال بازی وانمودی  است، به شکل فعال نقش های عاطفی و اجتماعی زندگی را تجربه می کند. او با بازی های جمعی می آموزد که چگونه نوبت را رعایت کند، چگونه به ترتیب، مسئولیت ها را تقسیم کند و خلاقانه به حل مشکل بپردازد. هنگامی که کودک شما شخصیت های مختلفی را وانمود سازی می کند، درحال  تجربه کردن "راه رفتن با کفش های دیگری است".


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 22 آبان 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

درمان سرماخوردگی کودکان

 

 اغلب والدین با دیدن علائم سرماخوردگی در کودک دست به کار می شوند و سراغ جعبه دارویی کوچک موجود در خانه می روند و داروهایی مثل آنتی بیوتیک یا شربت ضدسرفه به او می دهند تا بتوانند علائم سرماخوردگی در کودک را تسکین دهند. دکتر رفعتی، متخصص کودکان  می گوید: «سرماخوردگی درمان ندارد و علت بیماری ورود ویروس های مختلف به بدن کودک است.»

علل سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی معمولی در کودکان یک هفته طول می کشد

 
سرماخوردگی در کودکان بیشتر از چه نوعی است؟
هر کودک ممکن است در طول سال با چند ویروس مختلف سرما بخورد. بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد. شایع ترین نوع ویروس، رینوویروس است. این ویروس در فصل پاییز و زمستان فعال تر است. کودکان در سن کم ممکن است 8-6 بار سرما بخورند. تعدد سرماخوردگی در 15-10 درصد کودکان به 12 بار در سال می رسد. البته غیرطبیعی محسوب نمی شود. این حالت را در کودکانی که به مهد می روند بیشتر مشاهده می کنیم.

 

علائم آن چگونه است؟
کودکان ابتدا احساس ناراحتی و خراش گلو دارند و بعد آبریزش بینی و انسداد به آن افزوده می شود. خراش و درد گلو زود بهبود می یابد. ترشح های بینی هم شفاف است. 30 درصد از کودکان سرفه هم دارند.

ویروس از چه راه هایی وارد بدن می شود؟
ویروس از طریق سرفه، عطسه، حرف زدن، تماس با اشیایی که در دسترس چند نفر است مثل لیوان، گوشی تلفن، در یخچال و... منتقل می شود. ویروس در محیط خارج از بدن و روی اشیا به مدت 2 ساعت زنده می ماند.

 

آیا تغییر رنگ ترشح های بینی در کودک می تواند نشانه وجود عفونت در مجاری هوایی باشد؟
ترشح های بینی به تدریج تغییر رنگ می دهد و به رنگ سبز در می آید. این وضعیت طبیعی است و نشانه عفونت سینوس ها نیست و جای نگرانی ندارد.

طول مدت سرماخوردگی در کودکان چقدر است؟
سرماخوردگی معمولی در کودکان یک هفته طول می کشد ولی در بعضی از کودکان تا 12 روز هم طول می کشد.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 22 آبان 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آموزش کاردستی درخت



 حتما شما هم دوست دارید این درختهای زیبا را با بچه ها درست کنید و ضمن سرگرم کردن آن  ها یک کاردستی آسان با کاغذ بسازید.

کاردستی کودکانه,کاردستی برای کودکا

 آموزش کاردستی درخت

 

برای درست کردن این کاردستی به مواد زیر نیاز دارید:
* فوم یا مقوا به شکل مخروط برای زیر کار
* کاغذ رنگی یا مقوای نازک به رنگ سبز
* قیچی
* چسب مایع
* کاردستی با کاغذ درخت
* کاردستی با کاغذ درخت

کاردستی کودکانه,کاردستی برای کودکا کاردستی درخت با کاغذ رنگی
 

نکته:  در صورتیکه فوم مخروطی شکل در اختیار ندارید یک تکه مقوا را به شکل مخروط در آورید و از آن استفاده کنید.


1- در مرحله اول از درست کردن این کاردستی آسان و زیبا، نوارهایی از کاغذ یا مقوای سبز رنگ را  مانند عکس زیر ، اندازه گرفته و به اندازه بخش پایینی درخت ببرید.

کاردستی,کاردستی درخت کریسمس

طرز ساخت کاردستی درخت


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 22 آبان 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

قصه های جالب

من دوست ندارم که به مدرسه بیایم

 

لاکی یک لاک پشت کوچک بود که چندان مدرسه رفتن را دوست نداشت.نشستن در کلاس و گوش کردن به معلم برای ساعت ها، او را خسته می کرد و او خشمگین می شد.

اگر بچه ها کتاب، مداد یا دفتر او را می گرفتند یا او را هل می دادند، او بسیار خشمگین می شد. گاهی برای مقابله، او هم بچه ها را هل می داد یا حرف های بد به آن ها می زد و طبعاً مدتی بچه ها با او بازی می کردند.
 
اما زیاد طول نمی کشید که دوباره لاکی سر چیزهای کوچک عصبانی می شد و یا شروع به دعوا می کرد و دوستانش را از خود می رنجاند.
چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!

یک روز لاک پشت کوچولو، تنها و غمگین و عصبانی در گوشه ای از حیاط مدرسه ایستاده بود  و به بازی کردن بچه ها نگاه می کرد.
 
در این لحظه، آقا معلم که لاک پشت پیر و مهربانی بود، آرام به او نزدیک شد و از او پرسید:
 
« چرا با بچه ها بازی نمی کنی و گوشه ای تنها ایستاده ای؟ انگار زیاد از آمدن به مدرسه خوشحال نیستی؟ »
 
لاکی به صورت مهربان معلمش که لبخند می زد نگاهی کرد و گفت: « من دوست ندارم که به مدرسه بیایم. هر کاری که می کنم نمی توانم جلوی خودم را بگیرم. خیلی زود عصبانی می شوم و بچه ها هم، دیگر با من بازی نمی کنند. »چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!

معلم دانا گفت: « ولی تو همیشه راه حل مشکلت را با خود داری. راه حل تو همین لاکی است که بر پشت خودت حمل می کنی! وقتی خیلی عصبانی و خشمگین هستی و نمی توانی خودت را کنترل کنی، بر توی لاک.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کودک کاملًا باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدى که مى ‏شود براى چیست. اگر کودک نفهمد که براى چه تشویق مى‏ شود و بالخصوص اگر نفهمد که براى چه تهدید مى‏ شود روحش به کلى مشوّش مى‏ گردد، و امروز به این نکته پى برده ‏اند که بسیارى از بیماری هاى روانى در اثر ترساندن ها یا کتک زدن‏ ها و ارعاب هاى بی جا در کودکى پیدا مى ‏شود.

کودک کاملًا باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدى که مى‏ شود براى چیست. اگر کودک نفهمد که براى چه تشویق مى ‏شود و بالخصوص اگر نفهمد که براى چه تهدید مى‏ شود روحش به کلى مشوّش مى‏ گردد، و امروز به این نکته پى برده ‏اند که بسیارى از بیماری هاى روانى در اثر ترساندن ها یا کتک زدن‏ ها و ارعاب هاى بی جا در کودکى پیدا مى ‏شود.

مثالى عرض مى ‏کنم که نظیر آن در حدیث هست. فرض کنید مادرى بچه ‏اش‏ در مجلسى روى دامن دوستش نشسته است، بچه ‏اى که نمى ‏فهمد که نباید ادرار بکند. براى این بچه ادرار کردن مثل آب خوردن است و دیگر فرق نمى‏ کند که در دامن مادر ادرار مى‏ کند یا در دامن دوست مادر. این عمل را انجام مى‏ دهد. مادر ناراحت و عصبانى مى‏ شود و کتکش مى‏ زند. بدیهى است این بچه نمى ‏فهمد که معناى این کتک این است که تو چرا اینجا ادرار کردى و قبلًا نگفتى. آنچه که در روح او وارد مى ‏شود این است که نباید ادرار بکند و نتیجه این است که هروقت بخواهد ادرار بکند یک حالت اضطراب و هیجانى به او دست مى‏ دهد، یک ترسى در روحش وارد مى‏ شود از ادرار کردن، و بعد از آن همیشه از عمل طبیعى خودش ترسناک است و این ممکن است عوارض جسمانى و عصبى و عقده ‏هاى روانى ایجاد کند و ایجاد هم مى‏ کند. ( «تابوها» که مى‏گویند، همین جور چیزهاست). این از نظر بچه یک ترس بى‏ منطق است؛ از نظر مادر یک منطقى دارد ولى از نظر بچه منطقى ندارد.
و لهذا ما در احادیث متعددى مى‏ بینیم که گاهى اتفاق افتاده که طفلى را آورده ‏اند خدمت رسول اکرم که مثلًا ایشان دعایى به گوشش بخوانند. در همان حالى که روى دامن ایشان بوده ادرار کرده. پدر یا مادر او که آنجا بوده ‏اند ناراحت و عصبانى شده ‏اند. پیغمبر فرموده‏ اند: کارى به او نداشته باشید، لاتُزْرِموا یعنى جلوى بولش را نگیرید، و نسبت به فرزندان خودشان هم هست که دستور مى‏ دادند: لاتُزْرِموا عَلَى ابْنى. وقتى بچه مى‏ خواهد ادرار بکند، هرجا که باشد، همین قدر که شروع کرد به ادرار، جلویش را نگیرید. بله، بچه هروقت رسید به این حد که بر اثر عادت کردن فهمید که نباید مثلًا روى فرش ادرار کرد، یعنى بدون اینکه اعمال خشونت کنند عادتش بدهند که مثلًا روى فرش ادرار نکند و خودش هم بفهمد که روى فرش ادرار کردن خوب نیست، آن وقت اگر از روى فهم چنین کارى بکند این یک حالت طغیانى است در او، یعنى لجاجتى است علیه آنچه که خودش مى‏ فهمد. در چنین موردى خشونت کردن ممکن است مفید واقع بشود. ولى تا به این مرحله نرسیده است، مسلّم خشونت یک عامل مفیدى نیست.

مجموعه ‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏۲۲، ص: ۵۵۵

نگارش در تاريخ دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

برای تربیت موفقیت آمیز فرزندانمان، قوانین جهانی موفقیت را به كار بگيريم

 

1) قانون علت و معلول

هر چیز به دلیلی رخ می دهد. برای هر علتی معلولی است و برای هر معلولی، علت یا علت های به خصوصی وجود دارد، چه از آن ها اطلاع داشته باشیم چه نداشته باشیم. چیزی به اسم اتفاق وجود ندارد. در زندگی هر کاری را که بخواهیم می توانیم انجام دهیم به شرط آن که تصمیم بگیریم که دقیقا چه می خواهیم و سپس عمل کنیم.رفتارهاي كودكان معلول هستند به علت آن ها فكر كنيم.

 2) قانون ذهن

ما تبدیل به همان چیزی می شویم که درباره آن بیشتر فکر می کنیم. پس همیشه درباره چیزهایی فکر کنیم که واقعا طالب آن هستیم.در مورد کودکانمان هم همین طور

 3) قانون عینیت یافتن ذهنیات

دنیای پیرامون ما تجلی فیزیکی دنیای درون ماست.  ما مي توانيم زندگی مورد علاقه خود را در درون خود خلق کنیم. فرزند ایده آل خود را با تمام جزییات آن مجسم کنیم و این تصویر ذهنی را تا زمانی که در دنیای پیرامون ما تحقق پیدا کند حفظ کنیم.براي رسيدن به تصوير ذهني امان برنامه ريزي كنيم.

 4) قانون رابطه مستقیم

زندگی بیرونی ما بازتاب زندگی درونی ماست. بین طرز تفکر و احساسات درونی ما، و عملکرد و تجارب بیرونی مان رابطه مستقیم وجود دارد. موفقیت های ما در تربيت فرزندمان ،بازتاب دنیای درونی ماست.

5) قانون باور

هر چیزی را که عمیقا باور داشته باشیم و برایش تلاش کنیم به واقعیت تبدیل می شود. پس  باورهای محدودکننده ای را که مانع موفقیت ما هستند شناسایی کنیم و آن ها را مدیریت کنیم.برای رسیدن به باورهایمان تلاش کنیم و از تمامی منابع موجود بهره برداری کنیم

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 5 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد


 سرزنش نکنید
یکی از نکات مهم در مواجهه با کودکی که حاضر نیست از مادر جدا شده و به مهدکودک یا خانه اقوام یا حتی کلاس برود، این است که به هیچ عنوان نباید کودک را به دلیل اضطرابش مورد تمسخر قرار دهید و باید با هم راهی برای حل آن بیابید.

  او را مستقل کنید
برای ایجاد استقلال به او آموزش دهید که کیف مهدکودکش را خودش آماده کند. یادتان باشد تقویت رفتار مطلوب کودک از طریق پاداش دادن بسیار موثر خواهد بود.

 برایش هدیه بگیرید
یک هدیه کوچک برای فرزندتان بخرید و به او بگویید وقتی که می‌روید تا او را از مهدکودک به منزل ببرید، هدیه را برایش می‌برید. با این کار هم او مطمئن می‌شود که شما بازخواهید گشت و هم این‌که نفس هدیه در او هیجان ایجاد می‌کند.

  برایش دوست پیدا کنید
می‌توانید روابط خارج از مهد کودک را با والدین دیگر بچه‌ها برقرار کنید و اجازه دهید برخی از آنها به منزل‌تان بیایند تا آتنا با آنها بازی کند. اگر او بتواند با یکی، دو نفر در مهدکودک دوست شود تمایل بیشتری به رفتن به مهدکودک نشان خواهد داد.

  او را تنها بگذارید
با فراهم کردن اوقاتی که کودک بتواند لحظاتی را بدون مادر سپری کند می‌توان به آماده شدن کودک کمک کرد. مثلا با تنها گذاشتن کودک در اتاقی برای بازی یا سپردن او به یکی از نزدیکان و خروج از منزل برای ساعاتی می‌توانید زمینه مناسب را ایجاد کنید.

 حتما خداحافظی کنید
حتی اگر کودک 6 ماهه است با او با آرامش خداحافظی کنید و وقتی که برمی‌گردید با آرامش برخورد کنید و افراط در احساسات نداشته باشید. به این ترتیب اعتماد به مادر در کودک شکل می‌گیرد. این موارد زمینه‌ساز امنیت کودک برای جدایی و کاهش اضطراب او برای جدایی است. اگر این توضیحات کافی نبود باید از مشاوره کمک بگیرد.


نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

«دوست داری تو  آینده چی کاره بشی؟»
«یه طراح اسباب بازی!»

احتمالا شنیدن این حرف از زبان یک بچه برایمان عجیب است؛ چون عادت کرده ایم ما را برای دکتر یا مهندس شدن تشویق کنند تا فردی شبیه دیگران بشویم. مدام زیر گوشمان خوانده اند که درس بخوان تا بروی دانشگاه که خانم دکتر بشوی و مدام ما را به سمتی که خودشان فکر می کردند و به آن تمایل داشتند، سوق داده اند. خب می ترسیدند اشتباه برویم، می ترسیدند موفق نشویم. خلاصه کلام اینکه از راه های جدید می ترسیدند.

خلاقیت, خلاقیت در کودکان, پروش خلاقیت کودک

پس تصمیم گرفتند نقشه ای را جلوی پای بچه هایشان بگذارند و قدم به قدمشان را کنترل کنند. بله این بود یک راه تضمین شده!


اما کسی نگفت خب این همه اصرار کردند دکتر بشوی که آخرش چه بشود؟ دانشگاه بروی که بعدش چه کار کنی؟ چه فایده ای دارد رشته ای را بخوانی که پول زیادی در آن است، اما دوستش نداری؟ همه این ها سوال هایی بود که خیلی از ماها، جوابی برایش نداشتیم.

رفتیم دانشگاه، مدرک گرفتیم و باز احساس ناراحتی کردیم؛ چون چیزی را که دوست داشتیم، پیدا نکرده بودیم؛ یعنی یادمان نداده بودند که پیدایش کنیم. کلیشه ها به ما دیکته شده بودند و حالا ما بزرگ شده بودیم؛ با مدرکی در دستمان و کلی علاقه و خلاقیت سرکوب شده در دست دیگرمان!

حالا باید بیشتر زحمت می کشیدیم تا راهمان را پیدا کنیم؛ راه مخصوص خود خودمان را، قرار نیست بچه های ما هم همین روند را طی کنند. دوران پیش از دبستان بهترین زمان برای تقویت خلاقیت بچه هاست؛ چرا که بخواهیم یا نخواهیم، مدرسه تاحدی خلاقیت بچه ها را می کشد. بگذاریم بچه ها آرزوی شغل های جدید بکنند؛ حتی همان کلیشه ها را طور دیگر دنبالش بروند. علاقه شان را کشف کرده و کمکشان کنیم از همین حالا راه خود را پیدا کنند؛ راه مخصوص خود خودشان را. فراموش نکنید همه بچه ها «خاص» به دنیا می آیند؛ البته اگر پدر و مادر به زور آن ها را «معمولی» نکنند!

1- بگذارید اوقات فراغت داشته باشند
خیلی از پدر و مادرها تصور می کنند برای کشف استعداد دختر یا پسرشان باید تمام امکانات لازم را در اختیارشان بگذارند. آن وقت آن قدر هزینه های زیاد می کنند و هی بچه را از این کلاس به آن کلاس می فرستند که در نهایت فرزند اصلا وقتی برای استراحت و فعال شدن خلاقیتش پیدا نمی کند. صبح زود می بریمش کلاس و عصر هم که خسته او را بر می گردانیم و فردا هم مثل روز قبل. باورکنید که کشف استعداد بچه ها احتیاج به این همه هزینه و رفت و آمد به کلاس های مختلف ندارد و شما خیلی راحت می توانید در خانه بر روی توانایی هایشان کار کنید.

بحث اوقات فراغت را جدی بگیرید و از فرزندانتان بخواهید کارهای جدید انجام بدهند؛ مثلا وسایل دورریختنی را در اختیارشان بگذارید و از آن ها بخواهید یک چیز به دردبخور با آن ها درست کنند و در آخر هم تشویقشان کنید.

2- بگذارید زیاد بپرسند
حتما برای شما هم پیش آمده است که از سوال های یک بچه کلافه شده اید؛ از این بچه هایی که آن قدر سوال های عیجب و غریب می پرسند که به اصطلاح مغز آدم را می خورند؛ خب حقیقت این است که بزرگ ترها باید صبرشان را بالا ببرند. سوال پرسیدن نشانه خیلی خوبی است از نحوه تفکر بچه ها؛ چون پرسیدن، دیدگاه کودکان را نسبت به جهان عوض کرده و موجب رشدشان می شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کودک مودب,تربیت کودک مودب,چگونه یک کودک مودب تربیت کنیم

 کودکان امروزی، دیگر مانند گذشته رفتار نمی کنند؛ به همین دلیل والدینه ناچارند بارها و بارها یک درخواست یا دستور را تکرار کنند و باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که آنان کار خواسته شده را انجام دهند. شاید بتوان گفت که امروزه، والدین بیشتر به حرف های فرزندشان گوش می دهند.

کودکان بیشتر اوقات درخواست های والدین شان را نادیده می گیرند و تنها زمانی که خودشان بخواهند، کاری را انجام می دهند. همین مسئله در اغلب اوقات، مشکل ساز می شود و حتی اختلافات متعدد و فراوانی را میان پدر و مادر به وجود می آورد.

اگر شما هم فرزندی دارید، شاید بگویید هر راهی را که به ذهنم می رسید امتحان کرده ام. مثلا بارها روش هایی مانندتنبیه، هدیه، تکرار فراوان درخواست ها، قهر و نادیده گرفتن کودک، مقایسه او با دیگر کودکان و بسیاری روش های دیگر را به کار برده ام اما برای کودکان امروزی، هیچ روشی جواب نمی دهد و برای کودک من هیچ کدام اثربخش نبوده است.

برای والدین بسیار دشوار است که بتوانند فرزندشان را مسئولیت پذیر و مؤدب تربیت کنند.در این مقاله توصیه هایی ارائه شده است که به شما کمک می کند ارتباط بهتری با کودکتان داشته باشید و با او به گونه ای رفتار کنید که خواسته هایتان را عملی کند.

داد نزنید
فریاد زدن در هیچ موقعیتی و هنگام مواجه شدن با هیچ فردی، نتیجه مطلوبی به بار نمی آورد؛ به خصوص زمانی که مخاطب شما یک کودک یا حتی یک نوجوان باشد. تنها تاثیر فریاد کشیدن این است که در آن لحظه کودک می ترسد و شاید سکوت کند یا به اجبار خواسته شما را انجام دهد اما اندکی بعد کودک همه چیز را فراموش می کند به غیر از فریادی که می شنود و می آموزد که خودش هم در مواقع ضروری می تواند فریاد بکشد و به این ترتیب به خواسته اش برسد.

کودکم به حرفم گوش نمی دهد
به یاد داشته باشید باید به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید فرزندتان آنگونه باشد. همواره با کودکتان آرام و با احترام صحبت کنید و رفتار عصبی و تند نداشته باشید. شوخی و خنده و حتی لحن طنز در مورد کودکان و نوجوانان بسیار اثرگذار است و موجب می شود تا فرزندتان کاری را که از او خواسته اید، انجام دهد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

قصه کودکانه,قصه برای کودکان,داستانهای کودکان

یه روز، صبح جمعه، فاطمه و محمد، همراه بابا و مامان برای تفریح و گردش به پارک رفته بودن. توی پارک، وقتی بچه‌ها، بازی کردنشون تموم شد، پیش مامان و بابا اومدن تا کمی میوه بخورن و استراحت کنن، محمد که خیلی خسته شده بود، دراز کشید و گفت: بابا یه سئوال! ما برای تفریح و شادی هم آداب داریم.؟!

بابا کتابی که تو دستش بود رو بست و گفت: بله، ما برای همه‌ی‌ کارامون آداب داریم. ما قبل از این که برای تفریح از خونه بیرون بیاییم، صدقه می‌دیم و از خدا می‌خوایم که به سلامتی به خونه برگردیم . وقتی هم که با دوستان، یا خانوادمون برای تفریح رفتیم، یاد خدا رو فراموش نمی‌کنیم ، نمازمون رو اول وقت می‌خونیم ، خوش اخلاقیم و می‌خندیم و شوخی می‌کنیم اما گناه نمی‌کنیم . مثلاً دیگران رو مسخره نمی‌کنیم که همه بخندن، چون این کار تفریح آدم های نادون است.

تازه، ما می‌تونیم خوراکی یا هرچیزی که با خودمون آوُرده بودیم رو به دیگران هم بدیم تا به همه خوش بگذره. و دیگه این که توی گردش باید مواظب چیزایی که همه از اون استفاده می‌کنن باشیم و اونا را خراب نکنیم مثل آب سردکن ها، وسایل عمومی یا حتی گل و درختانی که خدا آفریده تا همه استفاده کنن.

فاطمه اجازه گرفت و پرسید: بابا، ما برای تفریح و شادی، چه کارایی می‌تونیم بکنیم؟

بابا جواب داد: آفرین چه سوال خوبی پرسیدی! بچه‌ها، ما غیر از این که آخر هفته‌ها می‌تونیم به گردش و تفریح بریم، توی روز هم می‌تونیم بازی و ورزش و تفریح کنیم تا خسته و کسل نباشیم و بتونیم بقیه روز کارامون رو با شادی و نیروی بیشتری انجام بدیم .

 پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: بهترین سرگرمی مرد مۆمن، شنا و بهترین سرگرمی زن، ریسندگی است. (مفاتیح الحیات، ص 204 )

حالا شما می‌تونین کتاب بخونین، یا می‌تونین ورزش هایی مثل تیراندازی و شنا و اسب سواری انجام بدین یا می‌تونین با خانواده به مسافرت برین که باعث تندرستی و سلامتیه.
 

نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 اگر والدین که الگوهای عملی برای کودکان و نوجوانان هستند، برای نماز اهمیت ویژه‌ای قائل شوند و در این اندیشه پایدار و ثابت‌قدم بمانند، فرزندان ایشان نیز به سوی نماز گرایش پیدا می‌کنند

شروع نماز در سنین کودکی سبب می‌شود که کودک این صفت حسنه را به‌صورت عادتی معمول و سازنده در جسم و روان خود، ملکه کند و جزو برنامه‌های همیشگی زندگی خود، قرار دهد و درنتیجه از همۀ فواید نماز، در بعد سلامت روانی در آینده برخوردار شود. به‌علاوه، با شروع نماز در دوران کودکی، مفاهیمی مثل خدا و مذهب و دستوراتی مثل تعالیم اسلامی، چنان در ذهن پذیرنده و شفاف کودک که هنوز سنگینی و تیرگی گناهان ظرفیت‌های فکری و مغزی او را آلوده نکرده است، جای می‌گیرد که امکان شک و تردید در این زمینه برای او در آینده بسیار کاهش می‌یابد.

جدای از فراگیری اعمال ظاهری نماز، کودک باید بداند که در ورای این اعمال چه اعتقاد و احساسی نهفته است و چه چیزی موجب می‌شود که مسلمانان هر روز 5 بار به سوی کعبه حرکاتی را انجام دهند که ممکن است در نظر او بی‌معنی جلوه کند. این مقصود را باید با آموزش‌های ساده و توضیح مفهوم تشکر و سپاس‌گزاری و کاربرد آن برای کودکان مشخص کرد (باهنر، 1388: 263).


برخی از افراد نماز کودکان را نوعی سرگرمی می‌دانند و آن را فاقد ثواب و اجر الهی می‌شمارند. حال آنکه چنین نیست و قطعاً عبادت در کودکی نیز حسناتی به همراه دارد. خوب است بدانیم که واجبات بزرگ‌سالان و اعمال مستحبی آنان برای کودکان مستحب است و گناهان آن‌ها برای کودکان مکروه است و مباحات برای هر دو مباح به حساب می‌آید (ایمانی، 1382: 10تا 17).


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 بسیاری از والدین از یاد دادن آداب غذا خوردن به فرزندشان کلافه هستند. آنها آرزوی روزی را دارند که فرزندشان بدون آنکه سس گوجه فرنگی را روی لباسش بریزد، غذایش را تمام کند یا حداقل تا شعاع دوری از دور دهانش غذا نچسبیده باشد. واقعیت این است که غذا خوردن بچه‌ها تا زمانی که آداب آن را یاد نگرفته باشند برای بسیاری از والدین مانند کابوس است. تا زمانی که شما با عجله و سرپایی غذا بخورید و وقت کافی برای گذراندن شام و ناهار با فرزندتان نداشته باشید نباید منتظر بروز معجزه‌ای در روش غذا خوردن کودک‌تان باشید. در اینجا برخی روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند خود و فرزندتان از خوردن غذا لذت ببرید می‌آوریم.

بیشتر غذا خوردن و کمتر بازی کردن


هدف:وقتی کودک حباب در شیر درست می‌کند شاید حوصله‌اش سر رفته باشد، سیر شده باشد، غذا را دوست نداشته باشد یا فقط شیطانی کند.

 چطور به هدف برسید: یکی از مهم‌ترین اهداف شما ایجاد احساس مثبت نسبت به غذاست به همین دلیل بچه‌ها باید بتوانند سر میز سرگرم شوند. فقط باید حواس‌تان باشد چه نوع سرگرمی‌هایی جزء ممنوعیت‌های خانوادگی است. زمانی که کودک بیش از حدی که اجازه دارد با غذا بازی می‌کند، وقت آن است که شما وارد عمل شوید و بگویید: «به نظر می‌رسه غذات رو تموم کردی و دیگه سیر شدی» و غذا را از جلویش بردارید.

لباس‌هایی که کثیف می‌شود


هدف: وقتی کودک مدام دست‌های کثیفش را با لباسش پاک می‌کند ممکن است این یک حرکت ناخودآگاه باشد. او به دنبال سریع‌ترین راه برای خلاص شدن از چربی غذاست.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آیا تاکنون با کودکانی مواجه شده‌اید که برای به‌دست آوردن کوچک‌ترین چیز آن‌قدر داد و فریاد به راه مي‌اندازند که والدینشان کلافه مي‌شوند و عاقبت درخواست آنها را مي‌پذيرند؟

والدین زیادی هستند كه به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع از مهارت فرزندپروری، نداشتن احساس مسوولیت در مورد آینده فرزندان، نداشتن صبر و حوصله، برخوردهای هیجانی و احساسی و... به‌راحتی به درخواست‌های غیرمنطقی آنها عمل می‌کنند.

در مقابل درخواست‌های غیرمنطقی این بچه‌ها باید چه رفتاری انجام داد؟

برای رسيدن به پاسخ این سوال، با دکتر پیمان هاشمیان، روان‌پزشك، فوق‌تخصص كودك و نوجوان و استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

در مقابل کودکی که می‌خواهد هر چیزی را به زور و با جیغ و فریاد به‌دست آورد، باید چه رفتاری داشت؟

 رو ادامه کلیک کنید


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 23 صفحه بعد