بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

  • قصه گویی و داستان خوانی اگر به روش درست انجام شود،‌کودک را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد.
  • برای برنامه کتابخوانی روزانه کتا ب های مناسبی که کودکان از آن ها لذت ببرند،‌ برگزینید.
  • برای هر برنامه کتابخوانی فعالیت های گوناگون هنری همچون نقاشی و نمایش تدارک ببینید.
  •  كودكان در این دوره بسيار كنجكاو هستند و پیوسته می خواهند جهان پيرامون خود را کشف کنند. کتاب هایی برگزینید که به کنجکاوی آن ها پاسخ گوید.
  • كودك در مرحله سنی پيش‌دبستانی تخيل بسيار بالا‌يی داردو داستان‌های فانتزی را به سبب تخيل نيرومندی كه در آن‌ها به كار رفته، بسيار دوست دارد. برای پاسخ به این نیاز کودکان کتاب‌های تصويری تخیلی مناسبی را برای خواندن برگزینید.
    •  بخش بزرگی از کتاب های تصویری ویژه کودکان پیش دبستانی است. کتا ب های تصویری دارای گونه های مختلفی هستند. مربیان کودکستان ها باید همه ی این گونه ها را بشناسند و با شیوه ها ی سهیم شدن کتاب های تصویری با کودکان آشنا شوند
    • منبع : موفقیت
    •  
    •  
    •  
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 روشهاي متفاوتي براي وادار كردن كودك به تفكّر وحود دارد كه در ذيل به پاره اي از اين روشها اشاره  مي گردد .

        1)         زمينه سازي كسب معلومات از راه حسِ و تجربه

عناصر مورد نياز براي تفكّر ، معلومات و پيش زمينه هاي ذهني است ارائه دانش هاي لازم به كودك ، بكارگيري فعاليّت هاي عملي و برانگيحتن كودك به استفاده از محسوسات و لمس مسائل عيني اورا درجهت انديشيدن تجهيز و فعّال خواهد نمود.

       2)        ايجاد تحريكات ذهني

بيان مسائل و مشكلات مبتلابه كودكان و درخواست راه حل ، ايجاد پرسش و واگذاري فعاليت هائي كه انديشه آنان را بكار گيرد ،  ذهن كودك را در جهت رسيدن به جواب تحريك خواهد نمود.

      3)        ايجاد محرّك هاي ذهني

محرّك هاي ذهني يعني آنچه ديده را متأثر سازد و به گوش شنيده شود  بصورتي كه مشاهده و شنيدن هر موضوع ، منشأ و مبناي تفكّر قرار گيرد ، مثل شنيدن يك صدا از اسباب بازي كه زمينه اين تفكّر را بوجود آورد كه اين صدا چگونه توليد مي شود و يا خاموش و روشن شدن يك لامپ كه چكونه صورت مي گيرد .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 انسان حيواني متفكّر معرّفي شده است و از خصائص او انديشيدن ،تجزيه و تحليل ،استنتاج و تصميم گيري ذكر شده است وتفكّر فصل مميز انسان از حيوان است.

تفكّر جرياني است كه  فرد كوشش مي كند مشكلي را كه با آن روبرو شده است مشخّص و با استفاده از تجربيّات قبلي خود آنرا حل سازد .

همچين تفكّر نوعي پرورش و ايجاد زمينه براي ايجاد مهارت در ذهن است تا در سايةآن انديشه هاي غني بوجود آمده و امكان كسب اطلاعات و آگاهي هاي مورد لزوم زيادتر گردد.

جان ديوئي فكر را عبارت از درك روابط مي داند به نظر او فكر سه جنبه دارد :

1-ادراك

2-تعقّل يا استنتاج


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 بچه‌های وقتی عصبانی می‌شوند، ممكن است جیغ بزنند، به در و دیوار لگد بكوبند یا حتی با مشت به كسی كه جلوی آنها ایستاده است، ضربه بزنند.

« من هیچ كاری انجام ندادم »، « تقصیر من نبود »، « زود باش عذرخواهی كن » و .... این جملات برای همه ما آشناست؛ جملاتی كه بارها و بارها و در شرایط مختلف میان پدر و مادر و فرزندان‌شان رد و بدل می‌شود. ولی اگر شما هم چنین بحث‌هایی دارید و دائم باید برای معذرت‌ خواهی كردن با كودكتان صحبت كنید، بهتر است بدانید گاهی ممكن است كودك با خواهر و برادرهایش، دوستان، معلم یا حتی والدینش دچار مشكل و اختلاف نظر شود.

بنابراین به یاد داشته باشید بچه‌ها كامل نیستند و به همین دلیل گاهی رفتارهای اشتباهی از خود نشان می‌دهند. پس رفتار اشتباه غیرطبیعی نیست ولی باید بیاموزند بموقع و بدرستی معذرت‌خواهی كنند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هر یه قاشق عسل نتیجه کار و تلاش ۴۵ روزه یه زنبور کارگره که از بدو تولدش بدون اینکه یه شب بخوابه، عسل تولید کرده. هر قاشق عسل از شهد ۱۰ میلیون گله و هر زنبور معادل ۷ دور کره زمین پرواز می‌کنه تا گرده گل رو تبدیل به عسل کنه.

عسل سرشار از منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفات و ۲۲ نوع ویتامین و ماده معدنیه. نوشیدن یه لیوان آب‌لیمو و عسل در روز نه تنها سیستم ایمنی بدن‌تون رو تقویت می‌کنه  که با افزایش سوخت و ساز بدن باعث لاغری می‌شه.
ترکیب عسل و دارچین که می‌تونید باهاش دم‌نوش درست کنید یا تو یه کپسول بریزید و مثل قرص بخوریدش، تقویت کننده قلب، پایین آورنده کلسترول و رفع سوهاضمه است. غرغره دم‌نوش عسل و دارچین در صبح مانع بوی بد دهن می‌شه.
ترکیب عسل، دارچین و روغن زیتون یه ماسک عالی برای لطافت، درخشش و لایه‌برداری پوست صورته.
با عسل و لیمو یه لیموناد خنک درست کنید و اونو جایگزین نوشابه کنید که هم خوشمزه است، هم انرژی‌زا و نشاط آوره.

نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 اول: اگر او با مشاهده پدیده ای جدید، پرسشی نمی کند، شما سوال هایی را مطرح کنید و نظر او را بخواهید و سپس از او بپرسید آیا پرسشی برایش پیش نیامده است؟

دوم: در پاسخ به پرسش های کودک صبور و با حوصله باشید. اطلاعات غلط ندهید، بلکه اگر پاسخ پرسشی را نمی دانید با شجاعت این موضوع را ابراز کنید و بگویید پس از مطالعه درباره آن، به پرسشش پاسخ خواهید داد. وقتی در پاسخ به این پرسش که خورشید از کجا بیرون می آید، می گویید «از پشت یک کوه بلند»، وقتی در پاسخ به این پرسش که خورشید وقت غروب کجا می رود می گویید «روی سرش پتو می اندازد و تاریک می شود»، وقتی در پاسخ به این پرسش که آدم ها چرا می میرند، می گویید «می روند زیرزمین زندگی کنند»، وقتی در پاسخ به خیلی از پرسش های دیگر سرش داد می کشید و با خشم می گویید «چقدر سوال می کنی بچه! برو پی بازی!» چه طور می توانید انتظار داشته باشید او مهم ترین اصل یادگیری یعنی پرسیدن با جرات و جسارت را بیاموزد؟! و از طرفی آیا واقعا گمان می کنید با توجه به اطلاعات غلطی که به او داده اید در آینده به دانش شما اعتماد می کند و مهم تر از آن، آیا این اطلاعات نادرست در سال های بعد راه درک حقایق علمی را که پاسخ پرسش های کودکی اش بوده اند بر او نمی بندد؟

سوم: برایش الگوی مناسبی باشید، نباید انتظار داشته باشید کودکی که هرگز پدر و مادرش را در حال گوش کردن به یک خبر علمی از رادیو یا تماشای برنامه ای آموزشی از تلویزیون یا خواندن کتاب و روزنامه ندیده است، علاقه مند به بیشتر دانستن باشد و اگر هم در سال های اولیه کودکی کنجکاوی یا میلی برای آموختن داشته باشد با گذشت زمان این احساس در او سرکوب می شود.



منبع:روزنامه جام جم

نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 راضی کردن بچه ها به خوردن غذاهای سالم اصلا کار آسانی نیست. حتی زمانی که شما با کلی وقت گذاشتن سعی می کنید غذایی سالم، کم چرب و پر از سبزی برای آن ها تهیه کنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که آن ها این غذا را بخورند اما … در هر صورت شما نمی توانید خوردن غذاهای چاق کننده را برای فرزندتان ممنوع کنید ولی پس باید حواستان باشد که تعداد آن ها را کمتر کنید. در ادامه به معرفی چند ماده غذایی، که از بدترین دشمنان کودک شما محسوب می شوند را برایتان معرفی می کنیم و بهتر است در مورد این مواد غذایی بیشتر حواستان را جمع کنید
بدترین ها خوراکی ها
چیپس: سیب زمینی سرخ کرده و چیپس منبع سرشار چربی و دشمن تناسب اندام کوچولوها است. متاسفانه علاقه بچه ها به این غذا هم اصلا کم نیست. در مورد این غذا باید دقت کنید که تعداد دفعات مصرف را برای کودک تان به حداقل برسانید. همچنین بهتر است از چیپس های تنوری به جای انواع سرخ شده استفاده کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 زبان نوشتاری، باید برای فرزند شما هدفمند و معنی دار باشد. برای فراگیری مهارت نوشتن حروف الفبا را به شکل ابزاری مانند اسباب بازی تهیه کنید. ابزاری که کودک بتواند پیش از به دست گرفتن مداد و نوشتن حروف بر روی کاغذ بیشتر با شکل و شیوه استفاده از حروف آشنا شود

  •  به فرزند خود کمک نمایید تا حروف الفبا را یاد بگیرد. کتاب های الفبا آموز را برای آن ها بخوانید، با حروف الفیا جورچین بازی کنید، کودک را تشویق کنید با ماسه حروف الفبا را بسازد.
  • از فعالیتی که برای فرزندتان جالب است عکس هایی بگیرید. این فعالیت را حتما فرزند شما دوست خواهد داشت. همراه با کودکتان داستانی درباره ماجرای عکس بنویسید.
  • نمونه هایی از نوشته های فرزندتان را نگه دارید. در زمان های مختلفی از سال، این نمونه ها را به فرزندتان نشان دهید و در مورد پیشرفتش با او گفت و گو کنید.
  • ابزارهای  نوشتن را هر جایی که می خواهید بروید با خود همراه داشته باشید، فروشگاه، مطب دکتر و یا رستوران.
  • با آویزان کردن نوشته های کودک تان در مکان های مختلف خانه، جایی که در دید همه باشد، نوشتن فرزندتان را جشن بگیرید. هنگامی که کودک تان بداند نوشتن مهارت مهمی است، با انگیزه بیشتری به آموختن نوشتن خواهد پرداخت.

ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 89 90 91 92 93 ... 99 صفحه بعد