بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

طبق تحقيقات انجام شده دوره ي پيش دبستاني تاثيرات مثبتي بر رشد وسازگاري كودك دارد ميان يادگيري نوآموزاني كه دوره پيش دبستاني را سپري كرده اند وآنهايي كه اين دوره را نگذرانده اند چهار نمره اختلاف وجود دارد چرا كه اين دوره سبب آمادگي بيشتر براي حضور در مدرسه مي باشد اين نوآموزان از توانايي هاي بهتري نسب به سايرين در خواندن برخوردارند مهمترين عامل پيشرفت دانش آموزان در مدرسه بخصوص در پايه اول است يادگيري مهارتهايي چون سازگاري با محيط - دقت وتمركز حواس نظم پذيري ذهن هماهنگي ديداري حركتي ويادگيري جهت ها مفاهيمي است كه در دوره پيش دبستاني به خوبي آموزش داده مي شود در خصوص رشد هوش وتجارب كودكان نشان دهنده آن است كه 70%رشد ذهني كودكان در سنين 5 تا 8 سال صورت مي پذيرد بنابراين دوره هاي پيش دبستاني مي توانند تاثير به سزايي بر رشد همه جانبه كودك داشته باشند مشروط برآن كه مربيان مراكز با روان شناسي كودك و ويژگي هاي رشد وي در اين سنين آشنايي كامل داشته وامكانات ومحيط برگزاري چنين دوره هايي نيز مناسب رشد ذهني شناختي عاطفي واجتماعي كودكان باشد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

● بازی خلاق:

۱) زمان، فضا، وسایل صحنه: هیچ چیز به اندازه اجرای نمایش تخیل را بر نمی انگیزد.

می توانیم لباس های مناسب با تأتر در اختیار او بگذاریم یا حتی جعبه ای با لباس های متنوع و وسایل نماز در اختیارش بگذاریم.

۲) مغازه بازی: این فعالیت به اندازه تفکّر خلاق به رشد یادگیری مهارت ها کمک می کند مثلاً مغازه خوار و بار فروشی درست کنیم پول های کاغذی معامله انجام دهیم.

۳) وسایل نمایش دیگر:

 

از چیزهای بلااستفاده در منزل مثل: پاکت نامه، صفحه کلید کامپیوتر، تلفن بدردر نخورد می توان استفاده کرد.

مثلاً برا ی نشان دادن یک آرایشگاه از برس، گل سرو... استفاده نمود


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

۱) ترسیم نقاشی و خطاطی کردن :

مدادهای شمعی، ماژیک ها، ابزار هنری کاملاً نامحدودی هستند کودک می تواند که هرجور دوست دارد آن ها را به کار ببرد می تواند روی پاکت های بی مصرف و روزنامه های کهنه نقاشی کند.

۲) کولاژ:

برای کودکان بسیار جذاب است.

این روش بسیار خوبی از چیزهای به درد نخور است با استفاده از فویل، کاغذهای پاره شدة کادو، پاکت پلاستیکی و...

۳) نقاشی با انگشت:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

يکي از اصول مهم تعليم و تربيت، تطبيق فعاليتهاي آموزشي و تربيتي با ويژگيهاي شناختي، جسماني و عاطفي کودک مي باشد. تعليم و تربيتي که مبتني بر اين موارد نباشد، نمي تواند به اهداف مورد نظر دست يابد.

ويژگيهاي کودکان را به سه دسته جسماني، شناختي و عاطفي تقسيم بندي نموده اند:

ویژگیهای جسمانی:کودک پيش دبستاني بين پنج تا شش سال، استخوانهاي نرم و انعطاف پذيري دارد، هنوز مهارت کافي در استفاده از ماهيچه هاي کوچک پيدا نکرده است، منظور از ماهيچه هاي کوچک، انگشتان کودک است، در انجام فعاليتهاي بدني، از کل بدن خود استفاده مي کند و مي توان گفت: رشد کودک از عضلات بزرگتري، مثل ماهيچه هاي دست، پا و حرکات عام آغاز شده و به حرکات خاص و عضلات کوچکتر پيش مي رود، به تدريج بيناين عضلات هماهنگي لازم صورت مي گيرد ( از طريق ميه ليني شدن تارهاي عصبي ) و قلب کودک در اين مرحله سني، خيلي سريعتر از مراحل قبل رشد مي نمايد.

 ويژگيهاي شناختي و عاطفي کودک پيش دبستاني، بسيار مهم و با اهميت است و بر اساس آنها، مي توان روشهاي تربيتي و محتواي درسي را مشخص نمود .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

روش آموزش پیش دبستانی، بیشتر بازی محور است و فعالیت های آن آزادی محورند. بازی، نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش پیش دبستانی دارد. این روش، مبتنی بر بازی است و کودک در دوره پیش دبستانی، در همه فعالیت ها، فعالانه شرکت داشته و نباید منفعل باشد ما گفتیم که ارزشیابی ها در دوره پیش دبستانی، باید تکوینی باشند. در اینجا، بین نگرش ها و فعالیت های والدین در خانه و ...

روشهای آموزش پیش دبستانی:

روش آموزش پیش دبستانی، بیشتر بازی محور است و فعالیت های آن آزادی محورند. بازی، نقش بسیار مهم و کلیدی در آموزش پیش دبستانی دارد. این روش، مبتنی بر بازی است و کودک در دوره پیش دبستانی، در همه فعالیت ها، فعالانه شرکت داشته و نباید منفعل باشد ما گفتیم که ارزشیابی ها در دوره پیش دبستانی، باید تکوینی باشند


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 94 95 96 97 98 ... 99 صفحه بعد