بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ شنبه 29 اسفند 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد
 

ساخت کاردستی با کاموا و ساخت منگوله های کاموایی

 

ساخت کاردستی با کاموا های اضافه که توی خونه دارید و همینطور ساخت منگوله های کاموایی که کاربرد خیلی زیادی در ساخت کاردستی های مختلف و جدید و تزیینات دارند خیلی راحت و جذابه. برای ساخت این نوع کاردستی فقط به چند رنگ کاموا احتیاج دارید که در ادامه بیشتر براتون توضیح میدم. همراهم باشید.

کاردستی با کاموا های دور ریختنی و بازیافتی:

با ساخت کاردستی با کاموا های رنگی در خدمتتون هستم و تصمیم دارم یه آموزش زیبا و جذاب رو برای ساخت کاردستی های جدید و متفاوت بهتون معرفی کنم. برای این نوع کاردستی که همگی به اسم منگوله های کاموایی میشناسیمش به چند رنگ کاموا و تکه های کارتن احتیاج دارید. برای شروع ساخت کاردستی کارتن رو مطابق شکل برش بزنید. برای هر منگوله به دو تکه کارتن احتیاج دارید که بابر اونها رو مقابل هم قرار بدید و بعد شروع به پیچیدن کامواها اطراف کارتن کنید. اگه میخواین گلوله نخی چند رنگ بسازید کامواها رو به ترتیب رنگ بپیچید. از این روش بیشتر برای ساخت میوه با کاموا استفاده میشه. بعد از پیچیدن کامل کامواها، به کمک قیچی لبه های کامواها رو برش بزنید تا فرم گلوله درست شه.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 29 اسفند 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خورشید خانم یواش یواش پشت کوه ها می رفت. کم کم هوا تاریک می شد و ستاره ها یکی یکی توی آسمان می آمدند. در گوشه ی یک جنگل بزرگ، خرگوش کوچولوی خاکستری رنگی زندگی می کرد که بعد از پشت سرگذاشتن یک روز شاد برای خواب آماده می شد.

اول دندان های قشنگ و سفیدش را مسواک زد و بعد به مامان و باباش شب بخیر گفت و آن ها را بوسید. زیر یک قارچ قرمز بزرگ، با خال خال های سفید دراز کشید. سرش را روی بالشی از علف های خشک شده گذاشت و مثل هر شب سرگرم تماشای ماه و ستاره ها شد. ستاره ها به خرگوش کوچولو چشمک می زدند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

اسباب بازی های مناسب کودکان پیش دبستانی



اسباب بازی,اسباب بازی کودکان

 

اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

 بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم می باشد. به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. کودکان زمان بازی را بسیار دوست داشته و این زمان را بر هر چیز دیگری مقدم می دارند. انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است. چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می گردد و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می سازد. علاوه بر اینها، اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد. به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی ( ACEI ) [1] ، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می گردند. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می نمایند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارتهای اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می گردند. اینگونه اسباب بازی ها طراحی شده اند تا دید وسیع تری در گروه های سنی مختلف ایجاد نمایند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 14 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

جریان-همرفتی-آب-(1) در آزمایش کودکانه ای که در این پست مشاهده می کنید کودک با چگونگی حرکت آب در گیاهان و آوند گیاه آشنا می شود . وسایل و مواد مورد نیاز آن به سادگی در دسترس همگان است . توصیه می کنیم که با فرزندتان این بازی و سرگرمی ساده در خصوص جریان همرفتی آب را انجام دهید . روش کار را در ادامه دنبال کنید .

 

 

 

 

برای انجام این آزمایش شگفت انگیز کودکانه به سه لیوان یکبار مصرف در یک اندازه ، دو رنگ خوراکی قرمز و زرد ، دستمال توالت و مقداری آب نیاز دارید .

جریان-همرفتی-آب-(4)

ابتدا دو لیوان را از یک مقدار هم اندازه آب پر کنید . به یک لیوان چند قطره رنگ خوراکی زرد بیفزایید .

جریان-همرفتی-آب-(5)

به لیوان دیگر چند قطره رنگ خوراکی قرمز اضافه کنید .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خلاقیت در بازی کودکان

خلاقیت در بازی

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:



انواع و اقسام الگوها

انواع و اقسام ساختمان سازی های چوبی

انواع و اقسام دومینوهای ابتکاری

انواع لوگوهای ابتکاری


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 مدرسه رفتن کودک, اضطراب مدرسه رفتن, اضطراب جدایی

اول مهر برای همه جزء خاطرات فراموش‌نشدنی است، هرچقدر هم که با گریه و ناراحتی همراه بوده باشد. اما به هر حال اولین روز مدرسه پر از تلاطم‌های عاطفی است. کوچولوی شما قرار است برای اولین بار از آغوش گرم شما دور شود و چند ساعتی از روزش را در جایی به نام مدرسه باشد. از آنجایی که ممکن است بسیاری از کودکان تجربه مهدکودک و پیش دبستانی نداشته باشند یا اگر هم داشته باشند مکلف به انجام مشق و درس و حضور مستمر نبوده‌اند، محیط مدرسه و ورود به آن می‌تواند ایجاد دلهره و اضطراب کند.

مهم‌ترین نکته این است که قبل از ورود به این محیط باید آمادگی لازم را برای او ایجاد کنید. به این ترتیب اولین روز مدرسه به جای همراه شدن با گریه فرزندتان با خاطره‌ای هیجان‌انگیز همراه خواهد بود و او دیگر از نشستن کنار فرد دیگری که اصلا برایش آشنا نیست واهمه ندارد و آن را فرصتی برای دوستی می‌بیند. راه‌های زیادی وجود دارد تا شما یک خداحافظی خوب و یک شروع موفق را برای کودک ایجاد کنید. راهنمای ما را بخوانید تا آمادگی لازم را برای روزهای اول مدرسه پیدا کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
آزمایش

 

امروز می خواهیم با هم یک آزمایش ساده و بسیار جالب انجام دهیم. وسایل موردنیاز را آماده کنید و مطابق دستورالعمل آزمایش را انجام دهید.

 

وسایل مورد نیاز

چند سکه ی قدیمی

یک چهارم فنجان سرکه ی سفید

یک قاشق چایخوری نمک

کاسه ی غیر فلزی

 

دستورالعمل

1. سرکه را در کاسه بریزید و نمک را به آن اضافه کنید و آن را به هم بزنید.

2. 5 سکه در کاسه بیاندازید و تا 10 به آرامی بشمارید.

3. سکه ها را بیرون بیاورید و آن را با آب خوب بشویید. فکر می کنم الان برق سکه ها را می بینید.

 

چه اتفاقی افتاد؟

در کاسه ی کوچک شما یک پدیده ی شیمیایی رخ داد. مشخص است که سرکه اسید است و اسید موجود در سرکه با نمک واکنش نشان می دهد و آنچه را که شیمی دان ها اکسید مس می نامند و باعث کدر رنگ شدن سکه ها می شود این واکنش از بین می برد.

نگارش در تاريخ چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تغذیه‌ی مناسب برای روزه اولی‌ها

روزه گرفتن, تغذیه در ماه رمضان, تغذیه در رمضان

باز هم بوی خوش ماه رمضان می‌آید و ما را به سوی خود می‌خواند. ماه رمضان فرصتی است برای نزدیک‌تر شدن به خدا.

 

برای آنکه بتوانیم از برکات این ماه عزیز بهره ببریم و توفیق انجام عبادات و مناجات‌ها را داشته باشیم، باید برنامه‌ریزی صحیحی برای تغذیه در این ماه عزیز داشته باشیم.یکی از گروه‌هایی که توجه به تغذیه درست آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نوجوانانی هستند که برای بار اول روزه می‌گیرند. از آنجا که نوجوانان در سن رشد هستند عدم توجه به تغذیه مناسب هم می‌تواند بر روی رشد و سلامت آن‌ها اثر منفی بگذارد و هم قدرت و توان روزه گرفتن را از آنان سلب نماید.

 

حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در تغذیه ماه رمضان نوجوانان مدنظر قرار گیرد مصرف سحری است. وعده سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون در صورت عدم مصرف این وعده غذایی به خصوص در روزهای بلند تابستان، طول مدت ناشتایی بسیار زیاد شده و عوارضی چون سردرد، افت فشار خون و ضعف شدید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

هفت روش برای تشویق کردن کودکان به بروزخلاقیت های خود

 کمابیش همه ی کودکان علاقه مند به خلق و نمایش چیزهای تازه هستند تا بتوانند اعتماد به نفس خود را تقویت کنند. شما می توانید با پشتیبانی از کودک و همکاری با او، خلاقیت او را پرورش دهید.

  • بزرگ ترین پشتیبان فرزندتان باشید. او را به خاطر اینکه بی همتاست، تحسین و تشویق کنید.
  • در باره ی او پیش داوری نکنید. اطمینان پیدا کنید که فرزندتان هنگام بروز استعدادهایش احساس راحتی و آزادی می کند.
  • همراه با فرزندتان جنبش و حرکت داشته باشید. هنگام خواندن داستانی با او، از خودتان احساس و حرکت نشان دهید تا داستان، واقعی ترجلوه کند.
  • از ابزار گوناگون استفاده کنید. وسایل جالب و خنده دار دم دست داشته باشید تا حس بازیگری در فرزندتان تقویت شود.
  • از صدا بهره بگیرید. هنگام خواندن کتاب با فرزندتان با یکدیگر صدا سازی کنید.
  • خودتان را رها کنید. رادیو را روشن کنید  یا آهنگ مورد علاقه ی فرزندتان را بگذارید و تا وقتی که می توانید با او برقصید.
  • فعال باشید. با نشان دادن احساس آزادی و راحتی در رفتارتان، خود به خودبه فرزندتان نشان می دهید که آزادی بروز این احساسات چقدر می تواند سرگرم کننده باشد.

نگارش در تاريخ چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

چرا به کودکتان شکلات جایزه ندهید؟

 

امروزه اکثریت والدین نسبت به تحصیل فرزندان خود حساسیت زیادی نشان می دهند و برخی از آنها با فراهم کردن امکانات بیشتر تحصیلی اعم از خرید انواع کتاب، گرفتن معلم خصوصی و دادن پول توجیبی بیش از حد نیاز به دانش آموز تصور می کنند شرایط ارتقای تحصیلی را برای فرزند خود مهیا ساخته اند، اما هرچند که داشتن امکانات در امر تحصیل بی تاثیر نیست، ولی کافی هم نیست. نکته قابل توجه آن است که والدین بیش از هر چیز باید نسبت به تغذیه فرزندان خود در این دوران حساس باشند. متاسفانه برخی از کودکان در سنین مدرسه از خوردن مواد غذایی که برای بدن آنها بسیار لازم و ضروری است، امتناع می کنند و در عوض تمایل زیادی به مصرف مواد غذایی فاقد ارزش و پرکالری نظیر چیپس، پفک، نوشابه و انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس دارند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کوچولوها به کتابخانه می آیند!

 

 کتابخانه عمومی شهر باد نواهایم  Bad Nauheim در آلمان، برای کودکان یک تا سه سال برنامه کتابخوانی برگزار می کند. 

یک بار در ماه، صبح روز چهارشنبه، زمانی که  برادر و خواهران بزرگ تر در کودکستان و یا دبستان هستند، کوچولوها همراه با پدر یا مادرشان به کتابخانه می آیند. خوش آمد گویی با اجرای ترانه کودکانه ای برگزار می شود. بعد از معرفی تک تک کودکان با نام کوچک شان، ساعت کتابخوانی  آغاز می شود. هنگام خواندن کتاب به کودکان فرصت داده می شود تا آن ها نیز از یافته های خود از داستان، سخن بگویند و یا درباره آن پرسش کنند.

پس از پایان داستان، کودکان می توانند کتاب های تصویری را که ویژه آن ها انتخاب شده، تماشا کنند و ورق بزنند. گاهی اوقات نیز کودکان می آموزند تا کاردستی های ساده ای بسازند و یا قسمتی از داستان را نقاشی کنند.

نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

حذف رفتارهای نامناسب فرزندم

اگر شما هم در خانه یک کودک در سن پیش دبستانی دارید و اگر کارهایی می کند یا حرف هایی می زند که مطابق رفتارهای گذشته او و تربیت رایج در خانه ی شما نباشد.

برخی از آنها طبیعی است و ما راهکارهایی برای مواجهه با این رفتارها برای تان داریم:

استفاده از كلمات نامناسب و زشت، جواب پس دادن:

تقریباً تمام كودكان در سنین پیش دبستانی گاه از كلمات نامناسب استفاده می‌‌كنند. گاهی آنان كلماتی زشت به زبان می‌‌آورند كه باعث شرمندگی والدین می‌‌شود.دلیل روشن به كارگیری این كلمات، شنیدن آنها در منزل یا مهد كودك یا محیط‌‌ های دیگر است. زمانی كه كودك از این عبارات استفاده می‌‌كند معمولاً با توجه شدید و واكنش بیش از حد والدین روبرو می‌‌شود كه باعث تكرار بیشتر این كلمات خواهد شد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هر چه بزرگتر باشی تنهاتر هستی . حکیم ارد بزرگ
یگانه راه برای افزودن خوشبختی بر روی زمین آن است که تقسیمش کنیم . پول شرر
برای اینکه بشر بتواند در دنیا خوشبخت زندگی کند باید از قسمتی از توقعات خود بکاهد. شامفور
درون ما میدان جنگ و ستیز نیست بجای آنکه خود را سرزنش کنیم خویشتن خویش را بستاییم . حکیم ارد بزرگ
خوشبختی وجود ندارد و ما خوشبخت نیستیم ، اما می توانیم این حق را به خود دهیم که در آرزوی آن باشیم . آنتوان چخوف
تمام چیزى که خدا از بشر مى خواهد یک قلب آرام است . میستر اکهارت
ادب و کردار نیک از جهان بزمگاهی خواهد ساخت . حکیم ارد بزرگ
دانایی توانایی به بار می آورد ، و دانش دل کهن سالان را جوان می سازد . حکیم فردوسی خردمند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خلاقیت,خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت کودک

 

 اگر بزرگسالانی خلاق و با قوه تخیل می خواهیم، باید از سال های اولیه زندگی آن ها برای این کار برنامه ریزی کنیم. کودکان را برای زندگی تربیت می کنیم و هر خصوصیتی را که دراین سن در آنان تشویق کنیم با آنان می نماید.

 

اگر خلاقیت و قوه تخیل آنان را تشویق نکنیم، کودکان به بزرگسالانی خلاق تبدیل نمی شوند.

 

خلاقیت یعنی برقراری ارتباط بین آن چیزهایی که قبلاً ارتباطی به هم نداشت؛ این خصوصیت به نحوی معنادار در همه سنین و مراحل رشد دیده می شود. فرآیند خلاق دربرگیرنده انتخاب، استدلال و تفکر عمیق است و مستلزم خلاصه کردن اطلاعیه ادراک


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 مفاهيم نمادها و رنگها در نقاشي كودكان :
چشم، چشم، دو ابرو / نقاشي و شخصيت كودكان:
[تصویر:  naghashiye-kodak...jpg] تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com  
نکاتی آموزنده برای والدین عزیز دررابطه بانقاشی کودکان:

روانشناسان به طرق مختلف درباره کودکان تحقيق کرده اند که يکي از مهمترين آنها تجزيه و تحليل نقاشي هاي کودکان است. نقاشي، کودک را در مراحلي که حواث اطراف خود را دسته بندي و عرضه مي کند و روند تکامل يافته اي را از زمان خط خطي کردن ساده تا زماني که خطوط معني دار و مبتني بر قوانين پرسپکتيو و شالوده منطقي را رسم مي کند مي توان چيزي شبيه خواب و رويا معني کرد. نقاشي مانند خواب و رويا به کودک فرصت مي دهد اطلاعات و اعمالي را که از دنياي بيرون کسب مي کند از هم جدا و سپس آنها را دوباره تنظيم کند. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 یکی از دلائل مهم ترک تحصیل های مداوم دانش آموزان افزوده شدن آنان برخیل بیسوادان ساده انگاریهایی است که درباره کار مربی گری و معلمی کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی و آموزشگاها وجود دارد. مربی کودکستان ودبستان باید علاوه بر هوش و انگیزه و انسان دوستی و تقوا و مجهز به دانش تخصصی آموزش و پرورش پیش دبستان و دبستانی باشد تا بتواند به رشد شخصیت و تفکر و خلاّقیت و مهارت و کارآئی و قدرت سازگاری کودکان یاری رسانند. مربیان باید چنان دانش و شخصیتی یافته باشند تا بتوانند راهنما و مددکار کودکان باشند و در آنان اعتماد به نفس و احساس امنیت و امکان شکوفایی استعدادهایشان را به وجود آورند مثلاً درک عمیق و همه جانبه این نکته برای مربی ضروری است که تمام فعالیت های آموزشی و پرورشی کودکستان باید بازی گونه انجام گیرد و کلیه اقدامات آموزش و پرورش پیش دبستانی باید مبتنی بر کار گیری هوش علمی کودکان برای کسب مفاهیم و مهارت های اساسی باشد.

شکوفایی و رشد ظرفیتهای خدادای کودکان و دبستانی به شخصیت مثبت وقتی میسر خواهد بود که آموزش و پرورش به مسائل زیر تأکید ورزد.

۱) یادگیری مهارتهای زبانی تا نیازها و خواسته ها خود را به دیگران بفهمانند و احساسات دیگران را نیز بفهمند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

با كودكان دروغگوي خود چه كنيم؟

تنبیه و دعوا کردن کودکانی که دروغ می گویند، هیچ فایده ای ندارد. بهتر است به جای این کار، ابعاد دنیای تخیلی آنها را تغییر دهیم.

هنگامی که والدین به یکدیگر دروغ می گویند، در واقع به کودک می آموزند که تو نیز می توانی این کار را بکنی. شنیدن دروغ های افراد بزرگسال به هنگام صحبت با تلفن نیز همین اثر را روی کودک دارد.

برخی از کودکان در حدود سن سه سالگی، تمایل شدیدی به دروغ گفتن دارند. به راستی علت آن چیست؟

متخصصین روانکاو علل مختلفی را در این امر مؤثر می دانند، دکتر کاپادونیا، رئیس بخش روان شناسی اطفال بیمارستان شهر میلان در این باره می گوید: «دروغگویی کودکان در این سن با دروغگویی بچه ها در سنین بالاتر کاملاً متفاوت است. کودکی که هنوز قادر به تشخیص واقعیت و خیال و رؤیا نیست، برای تجربه احساس شادی و غم به طور واقعی، خود را در دنیای خیالی

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

تغذیه دوران کودکی همیشه از موضوعات بحث انگیز بوده و هست . گروه های پیش دبستانی از کودکان دو تا شش ساله تشکیل می شوند . در این سنین ، کودک از نظر جسمی ، روانی ، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی دارد . ازآنجا که کودکان در حال رشد بوده و اجزای گوناگون بدن آنها همچون استخوان ها ، دندان ها ، عضلات و سلول های خونی در حال کامل شدن هستند . بنابر این ، در مقایسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. یک کودک پیش دبستانی از نظر دریافت غذا کاملا وابسته به دیگران است .

او از عادات غذایی والدین و سایر افرادی که مراقبتشان را بر عهده دارند ، پیروی می کند . هدف از توصیه های تغذیه ای برای کودکان دو تا شش ساله ، تامین حداکثر رشد ، تکامل و شکل گیری رفتارهای مثبت غذا خوردن در این گروه سنی است . بین سنین دو تا پنج سال ، تغییرات وسیعی در روند تکاملی و مهارت های یادگیری کودکان اتفاق می افتد . در پایان دو سالگی رشد جسمی و مغزی کاهش می یابد و بطور مشابه نیازهای تغذیه ای و اشتها نیز کم می شود . در حوالی دو تا پنج سالگی متوسط افزایش وزن کودک دو کیلوگرم و افزایش قد کودک هفت سانتی متر در هر سال افزایش می یابد و شکم جلو آمده کودک صاف شده و بدن او لاغرتر می شود.

کاهش طبیعی اشتها در این سنین اغلب موجب ایجاد نگرانی در مادر می شود و باید به والدین اطمینان داد که اگر رشد طبیعی است ، کودک به میزان کافی غذا دریافت می کند. اگر غذا به کودک در محیط آرام داده شود ، پذیرش غذا از سوی کودک بهتر خواهد شد . وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها باید با توجه به زمان اشتهای کودک سرو شوند. به علاوه ، بهتر است وعده های غذایی متعدد اما کم حجمی در طول روز به کودک داده شود. بر اساس قاعده کلی و کاربردی ، مقدار غذای کافی که باید به کودک داد، یک قاشق سوپ خوری به ازای هر سال از سن اوست و غذای بیشتر باید مطابق با اشتهای کودک باشد

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 رشد اجتماعی کودک:

کودک در خلال بازی  به کشف محیط اطراف خود می پردازدو ازطریق بازی ها نخستین گام ها برای اجتماعی شدن را برمی دارد اما بازي به خودي خود کودک را اجتماعي بار نمي آورد بازي بايد درجمع صورت بگيرد به قول دانشمندي:بازيهاي دسته جمعي براي اطفال ازپنج سالگي يک نياز طبيعي وبسيارجالب است ومنافع فراواني دربردارد.بنابراين دربازيهاي اجتماعي است که شخصيت کودک شکل مي گيرددرخلال بازيهاي دسته جمعي است که تفاهم واحترام رعايت حقوق ديگران  شکست وپيروزي ورعايت نظم وقانون ودفاع ازحقوق خودومسؤليت پذيري وهمکاري وتشریک مساعی با گروه را می آموزد .ازين رو روند زندگي اودچار تحول مي گردد دانشمندي بنام «کاپلان » در موردتأثيربازي بررشداجتماعي کودک مي گويد :بسياري ازتعاملات فردي کودک پيش دبستاني درچارچوب بازي روي مي دهد ودر روابط کودک با والدين خواهران وبرادران وهم سالانش تأثير مي گذاردودر واقع تأثیر گذاری به دیگران وتأثیر پذیری از آنها را یاد می گیرد.(شجاعي 1385صفحه 18)12

بنابراين نقش وارزش بازي درروند اجتماعي شدن کودک  محرز است ليکن آنچه مهم به نظر مي رسداينست که چه پيش زمينه هاي بايدسنجيده شود تا کودک به راحتي بتواند وارد بازيهاي گروهي 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

آيا كودك شما نابغه است؟

بسیاری از پدران و مادران پیشاپیش رویای پیشرفت کودک خردسال خود را در سر می‌پرورانند اما بیشتر کودکان فقط از نظر والدین خود نابغه هستند. با وجود این برخی کودکان واقعا بااستعداد هستند؛ آیا کودک شما نیز جزء این گروه است؟ دستورالعمل‌های محدودی هستند که نبوغ و استعداد کودکان را نشان می‌دهند که در ادامه به ۱۰ مورد از آنها اشاره می‌شود:

دامنه لغات پیشرفته: این‌که کودک زود به حرف بیاید به تنهایی نمی‌تواند نشانه نبوغ و استعداد او باشد، اما اگر او از لغات و جملات پیشرفته استفاده ‌کند، احتمالا به‌‌ همان باهوشی است که فکرش را می‌کنید. یک کودک ۲ ساله معمولی می‌تواند جمله‌ای مانند «یک سگ آنجاست» را به زبان بیاورد اما یک کودک نابغه این جمله را می‌گوید: «یک سگ قهوه‌ای در حیاط پشتی است و دارد گل‌ها را بو می‌کند.»

درک مفاهیم پیچیده: کودکان بسیار باهوش می‌توانند مفاهیم پیچیده را درک کنند، از روابط گوناگون سر در بیاورند و انتزاعی فکر کنند. آنها مشکلات را عمیقا می‌فهمند و به راه‌حل‌ها می‌اندیشند.

حافظه خوب و قوی: بعضی از کودکان بااستعداد می‌توانند وقایعی را از گذشته (دوران طفولیت) خود به یاد بیاورند. مثلا یک کودک ۲ ساله نابغه ممکن است اتفاقی را که در ۱۸ ماهگی برای او روی داده به یاد بیاورد.

توانایی خواندن و نوشتن در سنین پایین: اگر کودک شما به طور غریزی باهوش باشد، احتمالا خیلی زود بدون این‌که آموزش رسمی دیده باشد، توانایی خواندن و نوشتن را پیدا می‌کند.

تمرکز بالا و طولانی مدت: کودکان را با بی‌دقتی و بی‌توجهی می‌شناسند اما گروه نابغه می‌توانند به مدت طولانی تمرکز خود را حفظ کنند.

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

خلاقیت در بازی

 

 

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

 

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

 

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

ماهی

قسمت اول و دوم

در دو قسمت قبلی مطالبی را درخصوص نوع زندگی و تغذیه ماهی ها بیان کردیم، گفتیم که ماهی ها در طبقه جانوران خونسرد قرار دارند، چند نوع از آنها را نیز نام بردیم و از نحوه زندگی و تکثیر آن ها برای شما صحبت کردیم.

حال در این قسمت می خواهیم شما را با رنگ ماهی ها، طول عمر و سرعت حرکت آنها در آب آشنا کنیم:

تندترین شناوران، شمشیر ماهی است که در ساعت 60 مایل در ساعت سرعت دارد.

ماهی

رنگ ماهیان


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

زنبق کاغذی
زنبق کاغذی

دوستان عزیز امروز می خواهم به شما درست کردن زنبق کاغذی را آموزش بدهم. برای این کار بهتر است از کاغذ رنگی استفاده کنید . و وقتی طریقه ی درست کردن زنبق را یاد گرفتید آن را در اندازه های مختلف درست کنید و کنار هم قرار دهید. حتماً کاردستی زیبا و چشمگیری خواهد شد.

1. کار را از سمت رنگی کاغذ مربعی شکل شروع کنید. کاغذ را در امتداد نقطه چین تا کنید و آن را باز کنید و سپس آن را در امتداد نقطه چین بعدی تا کنید و باز کنید.

زنبق کاغذی

2. کاغذ را برگردانید و به نوبت در امتداد قطرهای نقطه چین شده کاغذ تا کنید و باز کنید.

زنبق کاغذی

3.مطابق شکل، دو نقطه ی کناری را گرفته و آن را به نقطه ی پایینی برسانید. حال با دستتان روی مدل کاملاً فشار دهید تا تخت شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 یه روز عکاس هنرمندی به جنگل سبز رفت  و گفت من اومدم از هر کسی که عکس یادگاری دوست داره عکس بگیرم.

تا آقای عکاس دوربینشو دراورد چند تا گاو سیاه و سفید اومدند جلو و اینجوری نگاهش کردند. مثل  اینکه تا حالا دوربین ندیده بودند! عکاس هم همینطوری عکسشونو گرفت.

عکس

 

این بچه فیل های دوقلوی بانمک  داشتن با هم بازی می کردن که عکسشون گرفته شد و رفت توی آلبوم .

عکس

 

چند تا طوله سگ کوچولو یه جا جمع شده بودن و منتظر مامانشون بودن تا براشون غذا بیاره. آقای عکاس با مهربونی جلو رفت و عکسشونو گرفت.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 رييس مركزهمكاري‌هاي سازمان بهداشت جهاني در آموزش سلامت دهان و دندان، گفت: در حال حاضر هر كودك 6 ساله در ايران به طور ميانگين 5 دندان پوسيده دارد. محمد حسين خوشنويسان در جمع خبرنگاران خراسان جنوبي، اظهار كرد: بيشترين بيماري حوزه دهان و دندان مربوط به پوسيدگي دهان و دندان است.

وي تصريح كرد: ميزان شيوع پوسيدگي دندان در كشور از بيماري آسم هم بالاتر است.

رييس مركز همكاريهاي سازمان بهداشت جهاني در آموزش سلامت دهان و دندان از طرح پيمايش دهان و دندان در كشور خبر داد و افزود: اين طرح در كليه استانهاي كشور در بين 5 گروه سني انجام خواهد شد.

خوشنويسان با بيان اينكه برنامه‌هاي مركز همكاريهاي سازمان بهداشت جهاني در آموزش سلامت دهان و دندان بر پيشگيري از پوسيدگي اولويت داده شده است، افزود: در اين زمينه فعاليت‌هاي مختلفي بر گروه‌هاي سني مختلف برنامه ريزي شده است.

وي تصريح كرد: خوشبختانه در خراسان جنوبي ميزان ساعات كاري دندانپزشكان دولتي بالاتر از ميزان كشوري است.

رييس مركز همكاريهاي سازمان بهداشت جهاني در آموزش سلامت دهان و دندان در پاسخ به اين سوال كه با توجه به گران بودن هزينه درمان دندان‌هاي پوسيده و خراب، چه برنامه‌هايي براي دانش آموزاني كه دندان پوسيده دارند و هزينه درمان ندارند داريد، اظهار كرد: تنها دندان 6 تحت پوشش بيمه است و بقيه بيمه ندارد.

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 گوجه سبز در استحکام دندان‌ ها و تقویت لثه‌ ها بسیار سودمند است، بدن انسان را در مواجه با عوامل عفونی مقاوم نموده و با التهاب و رادیکال‌ های آزاد مخرب مقابله می ‌کند و به همین سبب رو موجب تقویت سیستم ایمنی می ‌شود. از طرفی زیاده‌ روی در مصرف گوجه سبز موجب حالت تهوع و سردرد می ‌شود. 
نوبرانه‌ های بهاری از چغاله‌ بادام گرفته تا گوجه ‌سبز، یکی از پرطرفدارترین میوه‌ هایی هستند که کوچک و بزرگ از تناول آن ها لذت می ‌برند. کوچک ‌ترها مصرف گوجه‌ سبز با نمک را ترجیح می ‌دهند و بزرگ ‌ترها هم از آن در آشپزی خود استفاده می ‌کنند. گوجه سبز در تقویت دندان‌ ها و لثه‌ ها مفید است 
یک متخصص تغذیه درباره خواص میوه گوجه سبز گفت: گوجه سبز برای تقویت دندان ‌ها و لثه‌ ها مناسب است و حاوی مقداری ویتامین سی است. دکتر مسعود کیمیاگر درباره میوه ی بهاره گوجه سبز اظهار کرد: گوجه سبز در دسته میوه‌ هایی قرار دارد که به دلیل ترشی و خوش طعم بودنش به ویژه مورد علاقه ی کودکان است و چون زمانی برداشت می ‌شود که هنوز حاوی قند بالایی نیست و کالری پایینی هم دارد میوه خوش خوراک و کم ضرری است. 
دکتر کیمیاگر در پایان توصیه کرد: خوب است که عادت کنیم میوه‌ هایی مانند گوجه سبز، چغاله بادام، خیار ، پرتقال و انار را با نمک استفاده نکنیم و روی میوه‌ ی کودکان نمک نپاشیم چرا که ذائقه از دوران کودکی شکل می‌ گیرد. تقویت ایمنی بدن با گوجه‌ سبز سکینه شب‌بیدار، کارشناس ارشد تغذیه در خصوص این میوه می ‌گوید: گوجه‌ سبز میوه‌ ای آبدار و خوشمزه است که منشأ آن از قاره آسیا بوده اما هم اکنون در قاره‌ های دیگر هم گسترش یافته است. وی با اشاره به این که مزه ی ترش این میوه می ‌تواند در یک روز گرم تابستانی احساس شادابی به فرد ببخشد، یادآور می ‌شود، ترکیبات سودمندی در این میوه وجود دارد که از آن جمله می ‌توان به فیبر رژیمی اشاره کرد که در فرد باعث بهبود سیستم گوارشی می ‌شود. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 در ابتدا بهتـــر است بدانيـــم كه مسئوليت چيست؟ واژه مسئوليت از لحاظ لغوي به معني توانايي پاسخ دادن، و در عرف عام به مفهوم تصميم گيريهاي مناسب و موثر است. منظور از تصميم گيري مناسب، آن است كه كودك در چارچوب هنجارهاي اجتماعي و انتطاراتي كه معمولا از او مي رود، دست به انتخابي بزند كه سبب ايجاد روابط انساني مثبت، افزايش ايمني، موفقيت و آسايش خاطر وي شود. مسئوليت ارثي نيست و بايد از طريق تجربه آموخته شود. آموزش مسئوليت پذيري به كودكان، نيازمند جوّي خاص در خانه و مدرسه است. چنين جوي در مورد تصميم گيري ها و پيامدهاي آنها، اطلاعاتي به كودكان مي دهد و منابعي را برايشان فراهم مي كند تا بتوانند تصميمات صحيحي بگيرند و در بزرگسالي، بتوانند مسئوليت هر آنچه را كه در زندگي اش رخ مي دهد، بر عهده گيرد. كودك از نخستين روز زندگي تا بزرگسالي بايد قابليت مسئوليت خويش را افزايش دهد، او از طريق كنش هاي متقابل با والدين، معلمان و همسالانش به اهميت مسئول بودن پي مي برد. اين كنش هاي متقابل، شامل انتظاراتي است كه از كودك مي توان داشت و اين كه او بايد ياد بگيرد روز به روز به نحوي مناسب تر و موثر تر به آنها پاسخ دهد. حس مسئوليت هنگامي در كودك به وجود مي آيد كه به او مسئوليت داده شود، زماني كه كودك بزرگ مي شود بر تعداد موقعيت هايي كه او قبول مسئوليت خواهد كرد، افزوده خواهد شد. چيزهايي كه او مسئوليتشان را بر عهده مي گيرد، تغيير خواهند كرد، و پاسخ هايش ظريفتر از پيش خواهد شد. به عنوان مثال: غير عادي نيست كه پاسخ يا واكنش كودك دو، سه سال نسبت به مردم، گريه كردن، 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 در ميان توانایی های مختلف انسان بدون ترديد خلاقيت سازنده ترين و بنيادی ترين آنهاست. دستيابی به قانون مندی هایی كه به شناخت و تغيير جهان منجر شده بدون استفاده از نيروی خلاق انسان ها امكان پذير نبوده است. همه آثار پر ارزش اصيل و ماندنی فرهنگ بشری كه زندگی انسان را معنا بخشيده ،ريشه در خلاقيت داشته است و اين همه را تاريخ علم و هنر به روشنی نشان می دهد. با توجه به نقش اساسی خلاقيت در زندگی ضروری است كه اين توانایی ارزشمند را در كودكان پرورش دهيم.متاسفانه نظام آموزشی _تربیتی ما در خانه و مدرسه و به تبع آن در جامعه، نه تنها اين توانایی را در كودكان و نوجوانان پرورش نمی دهند، بلكه باشيوه های نامناسبی كه به كارمی برد ، آنرا سركوب می كند .

در پرورش خلاقيت كودكان چند نكته مهم را بايد در نظر گرفت :
نخست : توجه به نقش آموزش در خلاقيت است . تحقيقات روانشناسی و تجربيات انجام شده ، تا حدودی نشان داده اند كه می توان خلاقيت را پرورش داد . اعتقاد به امكان  پرورش خلاقيت و ساير خصوصيت های فرد نگرش ما را نسبت به توانایی های عظيم انسانی ، در جهت مثبت تغيير می دهد و ما را به جستجوی شيوه های مناسب برای رشد و شكوفایی آنها وا می دارد .

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 وجود نظم در کارها و داشتن برنامل منظم باعث می شود تا حافظل انسان قوی تر شود. نظم از طرفی باعث می شود تا هرج و مرج از کارها و اهداف انسان برداشته شود و راحتتر به نتیجه برسد. هوش و استعداد هر چند که زیاد باشند، بدون نظم کار چندانی را پیش نمی برند.
از همان خردسالی کودک را با نظم و ترتیب آشنا کنید. در برخورد با کودک به شکلی رفتار کنید که متوجه شود قوانینی در کار است. البته این موضوع به معنی آن نیست که قوانین خشن و خشک در کار است.
همچنین به شکلی رفتار نکنید که تمام کارها از پیش تعیین شده باشند.چرا که این کارها از نظر عاطفی به کودک ضربه می زنند، همچنین خلاقیت او را از بین می برند. منظور از داشتن قوانین این است که کارها طبق قاعده انجام شود. حتی خلاقیت، تغییر، آزادی عمل و... هم طبق برنامه مشخص باشد. به طور مثال معلوم باشد که در چه مواردی می توان خلاقیت و ابتکار نشان داد و چه مواردی حتمی است و باید انجام شوند. البته در تمام موارد امکان اظهار نظر را به کودک بدهید ولی به او توضیح دهید که به فلان علت باید این کار انجام شود.
در کارهای منزل، برنامه ی مشخص داشته باشید. کارها را به شکل اتفاقی انجام ندهید بلکه سعی کنید وظایف روزانه و مسئولیتهای هر شخص را مشخص کرده و آنها را یادداشت کنید. هنگام تهیه ی این یادداشتها از نظر کودک هم استفاده کنید ولی پس از نوشته شدن یاد داشت دیگر نباید کارها را تغییر داد.

کودکستان و مدرسه

سعی کنید یکی دو سال قبل از سن مدرسه، کودک خود ر ابه کودکستان ببرید. کودک در کودکستان با کودکان هم سن و سال خود آشنا می شود. بازیهای دسته جمعی انجام می دهد، شعر می خواند، نمایش بازی می کند و مسائل اجتماعی را می آموزد. هر چند که می توانید در منزل مقدمات کودک را فراهم کنید. همچنین با جمع کردن کودکان همسایه یا فامیل تعامل اجتماعی کودک را برقرار سازید. ولی هیچ گاه نمی توانید مانند کودکستان، محیطی با این همه امکان تجربه آموزی فراهم کنید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

دانستنی‌هایی در مورد بدن انسان
دانستنی‌هایی در مورد بدن انسان

آیا می دانستید که تنها در طول زمانی که این جمله را می خوانید در حدود 50 هزار سلول بدنتان می میرد و سلول های جدید جایگزین آن می شود ؟

آیا می دانستید که در طول یک ساعت قلب شما آنقدر سخت کار می کند که می تواند انرژی حمل یک جسم یک تنی به اندازه یک کیلومتر از سطح زمین را تامین کند ؟

آیا می‌ دانستید که اگر سلول‌ های موجود بر روی پوست بدن انسان را به دنبال هم بچینیم، طول آن به 45 مایل خواهد رسید ؟

 

آیا می دانستید که در طول یک سال، قلب یک انسان عادی 40 میلیون بار می تپد ؟

 

آیا می دانستید که بیشتر انسانها در یک دقیقه 25 مرتبه پلک می زنند و بطور میانگین هر انسان سالانه بیش از 13 میلیون مرتبه پلک می زند؟

 

آیا می دانستید که شش سمت چپ کوچکتر از شش سمت راست است تا فضایی برای قلب ایجاد شود ؟

آیا می دانستید که جراحی چشم یکی از پیشرفت های چشمگیر در طب باستان به شمار می رود ؟

آیا می دانستید که عطسه در هنگام خارج شدن از دهان، سرعتی بالغ بر 100 مایل بر ساعت دارد ؟


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 عجایب دنیای حیوانات

این هم از عجایب خلقت

 

دندان حلزون

شاید کمی عجیب به نظر برسد اگر بگوییم حلزون ها دندان دارند! در دهان کوچک حلزون ها در حدود 2500 دندان، در اندازه بسیار ریز وجود دارد. قدرت این دندان ها به اندازه ای است که حیوان می تواند برگی را ریز ریز کند. حلزون قبل از اینکه غذایش را بخورد، خوب آن را توسط دندان هایش آسیاب می کند.

اگر در هنگامی که حلزون، مشغول غذا خوردن است، گوش خود را به دهان او نزدیک کنید، شاید صدای به هم خوردن دندان های او را بشنوید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

کودک بیش فعال, والدین کم تمرکز

 

ADHD  با بیش فعالی اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی‌توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. 3 تا 5 درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها نیز شایع‌تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی‌توجهی بیشتر دیده شود. علائم این بیماری قبل از هفت سالگی شروع می‌شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌كند.
این بیماری سالهاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند.
به نظر می‌رسد علت آن بیشتر نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد. کودکان مبتلا احتمالا در قسمت‌هایی از مغز که مسئول توجه، تمرکز و تنظیم فعالیت‌های حرکتی است دچار نقص جزئی هستند. توارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارد. همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می‌شود که می‌تواند باعث این مشکل شود.كارشناسان بر این اعتقادند كه بهبودی در صورت وقوع معمولا بین 12 تا 20 سالگی رخ می‌دهد و بهبودی قبل از 12 سالگی نادر است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

آیا می‌دانید مروارید چگونه به وجود می‌آید؟
مروارید

مروارید اصل، بسیار گرانبها است.  ولی جالب است بدانید که این مروارید زیبا و درخشان را یک موجود دریایی کوچک به نام صدف تولید می‌کند. صدف نوعی نرم‌ تن است که گاهی اوقات در ساحل نیز می‌توان آن را در حال خزیدن دید. این نرم‌ تنان کوچک، غذای لذیذی برای ماهی‌ها و هم نوعان بزرگ‌تر از خودشان‌اند. حتّی انسان هم از این جانور تغذیه می‌کند. به همین دلیل، نرم‌ تن برای محافظت از خود به کمک ماده‌ای که از بدنش ترشح می‌شود، پوسته(صدف) سخت و محکمی می‌سازد و داخل آن زندگی می‌کند. در واقع جنس مروارید نیز از همین ماده سخت است. مرواریدها داخل این پوسته به وجود می‌آیند.

گاهی اوقات یک ذره خارجی مثل دانه‌ای شن یا یک موجود ریز دریایی وارد پوسته یا صدف نرم‌ تنان می‌شود و با بدن نرم و حساس آن ‌ها تماس پیدا می‌کند. این تماس باعث تحریک و خارش بدن نرم تن می‌شود. نرم ‌تن برای تسکین خود، ماده‌ای از جنس صدف به دور این ذره خارجی ترشح می‌کند. جنس این ماده، از کربنات کلسیم است. پس از مدتی، مرواریدی گرد، سفید و درخشان در داخل صدف شکل می‌گیرد. به این نوع مروارید، مروارید اصل می‌گویند. البته همه مرواریدها سفید نیستند. برخی از آن ‌ها سیاه، قرمز، آبی، زرد و یا سبزند.امروزه از روش‌های مختلفی برای تولید مصنوعی مروارید استفاده می‌شود. با استفاده از این روش‌ها، ذرات شن، داخل صدف قرار می‌گیرند. بعد از دو الی سه سال، صدف را از آب خارج می‌کنند و مروارید را از داخل آن برمی‌دارند. به این نوع مرواریدها، مروارید پرورشی می‌گویند.از آن‌جا که مرواریدهای طبیعی و اصل، بسیار گران‌قیمت‌اند، اکثر مردم، مرواریدهایی را که با استفاده از روش‌های مصنوعی به وجود آمده‌اند، خریداری می‌کنند.

 

بخش کودک و نوجوان تبیان

نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

تأمین انرژی کودکان با ساده ترین پیشنهاد

 

 

کودکان به وعده های غذایی و میان وعده های منظم نیاز دارند تا انرژی و مواد مغذی را که برای رشد و مقابله با بیماری هاکه به آن نیازمند هستند، به دست آورند.


غذاخوردن همراه خانواده باعث تشویق آنان به روی آوردن به انواع مواد غذایی می شود.


خوردن خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند به جای وعده های اصلی باعث رژیم غذایی نامتعادل در کودکان می شود. صبحانه نقش مهم و اصلی در بالا بردن انرژی مورد نیاز روزانه کودکان چه در مهدکودک و چه در مدرسه دارند به همین علت والدین باید برای کودکان یک میان وعده غذایی شیرین بین صبحانه و ناهار و عصر در نظر بگیرند.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

تغذیه کودک,غذای کودک

 

اگر شما اهل نوشیدن چای یا قهوه هستید و در طول روز چندین فنجان چای یا قهوه می‌نوشید بی‌تردید کودک خردسال شما نیز به تقلید از عادت‌ها و رفتارهای شما علاقه زیادی به نوشیدن چای یا قهوه پیدا می‌کند و دیر یا زود تمایلش به نوشیدن چای یا قهوه را با شما در میان می‌گذارد. اگر چه نوشیدن چای یا قهوه به دلیل وجود کافئین می‌تواند موجب افزایش میزان انرژی، هوشیاری و تمرکز در زمان انجام کار یا برنامه‌های روزانه‌ شود اما باید بدانید که همین ماده می‌تواند تاثیرات معکوسی بر سلامت کودکان و خردسالان داشته باشد که از میان آنها میتوان کاهش تمرکز، کاهش توانایی‌های حرکتی و ناهماهنگی عضلات را نام برد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

نعمت هوا را بهتر درک کنید
هوا

 

هوا یکی از مخلوقات بسیار باارزش خداست.  مثل آب است. یعنی ماده ی نرم و بی رنگ است اما ما آن را نمی بینیم چون از آب شفافتر و سبکتر است. هوا یک موجود لطیف است. یعنی ما می توانیم در آن راه برویم، حرف بزنیم و... ولی اصلا برخورد خودمان را با هوا احساس نمی کنیم، به جز وقتی که باد بیاید و هوا را متراکم کند و با ما محکم برخورد کند. اگر هوا فقط یک ذره سنگین تر از این بود حرکت کردن در آن کار سختی بود و نیاز به انرژی زیادی داشت. مثل وقتی که سوار موتور سیکلت می شویم و با سرعت حرکت می کنیم و متوجه مقاومت هوا می شویم.

در هوا ذرات ریزی وجود دارد که وقتی می لرزند صدا به وجود می آید این صدا به کمک جریان هوا پخش می شود و به گوش می رسد

 

 

هوا امکان حرکت ابرها و بارش باران را به وجود می آورد. پدیده های زیبایی مثل رنگین کمان در هوا اتفاق می افتند. هوا پر از گازهای بی رنگ است. نیتروژن ، اکسیژن و ... . به همین جهت می توانیم در هوا تنفس کنیم. و می توانیم در هوا حرف بزنیم. یکی از مهمترین خاصیت های هوا، کمک به تولید و انتشار صداست.

 

در هوا ذرات ریزی وجود دارد که وقتی می لرزند صدا به وجود می آید این صدا به کمک جریان هوا پخش می شود و به گوش می رسد. بنابراین جایی که هوا نباشد صدا هم به وجود نمی آید و هیچ چیزی شنیده نمی شود. مثلا در اطراف کره ماه هوا نیست. بلکه خلاء است. خلاء یعنی خالی بدون هیچ چیزی.  در خلاء


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 مدتها بود که زمستان سرد ،جنگل سبز را زیر برفهای سفیدش پنهان کرده بود و سرما حیوانات را خسته کرده بود.

زمستان

اما کم کم با نزدیک شدن بهار بارانهای بهاری دوباره همه جا را سبز کردند.

جنگل

 

به کمک باران و آفتاب ، آسمان جنگل رنگین کمانی شد.

رنگین کمان

همه چیز آماده شد و عید نوروز از راه رسید و بهار شد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

15 شگفتی بدن انسان که شاید همه ندانند

شگفتی بدن انسان

 

در این مطلب 15 شگفتی بدن انسان را به شما معرفی می کنیم که شاید بسیاری از آن بی خبر باشند:

1. نیاز به خواب

شاید بعضی اوقات بگویید که دارم از شدت خواب می میرم، اما به معنای کلمه توجه نداشته اید. شما بدون خوردن غذا تا هفته ها زنده می مانید، اما بعد از 11 روز نخوابیدن، برای همیشه به خواب خواهید رفت.

 

2. رشد ناخن ها

اگر ناخن های دست تان نسبت به ناخن پای شما خیلی زودتر رشد می کند این کاملا طبیعی است. ناخن هایی که بیشتر در معرض استفاده قرار می گیرند زودتر رشد می کنند. ناخن انگشت های بلندتر و دستی که با آن می نویسید بیشترین رشد را دارند. به طور میانگین ناخن ها در هر ماه به اندازه یک دهم اینچ رشد می کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

قایم موشک بازی حیوانات
حیوانات

آیا قایم موشک بازی را دوست دارید ؟ بعضی از حیوان ها این بازی را انجام می دهند. آن ها از این طریق می توانند از شکار شدنشان جلوگیری کنند. پوست این حیوان ها به گونه ای است که با رنگ محیط تغییر می کند. این نوع پنهان شدن حیوانات ، استتار نام دارد که باعث می شود به آسانی دیده و شکار نشوند . نمونه هایی از این نوع حیوانات را شرح می دهیم:

 

چوب دست

چوب دست، جانوری لاغر، دراز و قهوه ای رنگ است . چوب دست، مانند شاخه ی درخت به نظر می رسد. چوب دست هنگام شب از برگ های درخت تغذیه می کند و در طول روز، بدون حرکت مانند یک شاخه ی درخت خودش را پنهان می کند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

سوسن چلچراغ
گل سوسن چلچراغ

 

سوسن چلچراغ نخستین بار در سال 1354 توسط گیاه شناسی فرانسوی به نام «لدر بوری» شناخته شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط زیست در گروه آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رسید و طی این سالها رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت 4 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است. و بعد از شناخت نامش در موزه تاریخ طبیعی ایران در فرانسه به صورت «لیلیوم لیدربور» به ثبت و ضبط رسید و بعد از آن روستای داماش، كانون توجه ملی و جهانی شد به طوریكه هر ساله بسیاری از علاقه مندان و متخصصان و گیاه شناسان از سراسر دنیا برای دیدن این گل به ایران سفر می كنند.

این گل كه به نام «سوسن سفید» نیز خوانده شده، به علت متعلق بودن به دوران چهارم زمین شناسی از لحاظ ژنـتیكی بسیار مورد توجه بوده و یكی از كمیاب ترین گونه های تیره «سوسنیان» است كه تنها در روستای «داماش» در ارتفاعات «عمارلو» از توابع شهرستان «رودبار» یافت می شود.


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد