بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 ماه رمضان

 

 

فضيلت اعمال مستحبى ماه رمضان

- دعا و استغفار در ماه رمضان

الحديث:

قال على بن ابيطالب(ع):

»عليكم فى شهر رمضان بكثرة استغفار و الدعاء فاما الدعا فيدفع عنكم به البلاء و اما الاستغفار فتمحى به ذنوبكم. (1)

 

ترجمه: بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زياد. اما دعاهاى شما دافع بلا از شماست. و اما استغفار شما از بين برنده گناهان است.

توضيح:

از وظايف روزه داران در اين ماه، دعا و درخواست‏حوايج از حضرت حق است كه بنده احساس نياز به پيشگاه بى نياز كرده، و دستهاى احتياج خويش را به درگاه او دراز مى‏كند.

 

- روزهاى ماه رمضان

الحديث:

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله):

ايها الناس انه قد اقبل اليكم شهر الله بالبركة و الرحمة و المغفرة، شهر هو عند الله افضل الشهور، و ايامه افضل الايام و ليالى افضل الليالى و ساعاته افضل الساعات. (2)

ترجمه:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

چند کلمه کلیدی

 

 بزغاله  کوچولو به همراه گله گوسفندان، برای گردش و چرا، راهی دشت و صحرا شد. چوپان مهربان می دانست که بزغاله ها گوسفندان بازیگوش و سر به هوایی هستند به خاطر همین بیش از بقیه گوسفندان ،حواسش به بزغاله بود. اما بزغاله انقدر از گله دور می شد و این طرف و آن طرف می رفت که چوپان را خسته می کرد.
ظهر که شد چوپان زیر یک درخت به استراحت پرداخت. گوسفندان هم که حسابی  خسته بودند هر جا سایه ای بود همانجا خوابیدند. اما بزغاله هنوز دوست داشت بازی کند. هی با شاخهای کوچکش سر به سر بقیه گوسفندان می گذاشت تا با او بازی کنند ولی هیچ کس حوصله نداشت.
همه دوست داشتند بخوابند. بزغاله کوچولو خیلی ناراحت و عصبانی شده بود. چون اصلا خوابش نمی آمد. او سعی کرد خودش تنهایی بازی کند. گاهی از شاخه های کوتاه تر درختان بالا می رفت. گاهی در جوی آب راه می رفت و آب بازی می کرد و گاهی هم این طرف و آن طرف می دوید . خلاصه آنقدر بازی کرد تا ظهر گذشت و وقت استراحت گوسفندان تمام شد. گله دوباره برای حرکت آماده شد. همه ی گوسفندان از خواب بیدار شدند و کمی آب خوردند و به همراه چوپان به راه افتادند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خلاقیت در کودکان,کودک خلاق

 رنگ‌آمیزی راه بسیار خوبی برای بروز خلاقیت بچه‌هاست. بهتر است والدین این اجازه را به کودکان بدهند که روش‌های مختلف رنگ‌آ‌میزی را امتحان کنند.در اینجا به چند مورد از رنگ‌آمیزی‌ها اشاره می‌کنیم. رنگ‌آمیزی برجسته با نخ * کاسه * رنگ لعابی، مایع * نشاسته مایع *نخ *کاغذ برای این فعالیت، رنگ مایع را با نشاسته مایع، به مقدار مساوی، در کاسه مخلوط کنید. مقداری نخ در مایع فرو کنید، بعد آن ‏را روی کاغذ بیندازید. وقتی نقاشی خشک شد نشاسته باعث می‌‏شود نخ روی کاغذ بچسبد. رنگ‌آمیزی قطره‏ ای * کاغذ یا پاکت کاغذی قهوه‏ای، بریده و باز شده *رنگ لعابی، مایع * قطره‏چکان، قاشق یا نی از کودک بخواهید با قطره‏ چکان، قاشق یا نی، رنگ لعابی مایع را روی یک برگه بزرگ کاغذ یا پاکت کاغذیِ باز شده بریزد. کاغذ را در جهات مختلف کج کنید تا طرحی درست شود. رنگ دیگری را با قطره‏چکان بچکانید و کاغذ را کج کنید. حاصل کار جالب است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

بازی های خلاق کودکان

 

آیا می دانید بازی های کودکان تاثیر بسیار زیادی بر هوش و استعداد آینده آنها خواهد داشت؟در این مقاله به شش نوع از این بازی ها می پردازیم

شن ‌بازی

وسایل مورد نیاز:جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل

روش انجام کار:کودک دست‌هایش را داخل شن فرو می‌کند.وقتی خوب دست‌هایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شن‌ها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دست‌هایش را در زیر شن‌ها تکان بدهد.در مرحله بعد می‌توانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.

اتوبوس،کشتی یا قطار

روش انجام کار:ممکن است برای عبور و مرور در شهر از یک وسیله نقلیه خاص استفاده کنید و از شیوه‌های دیگر استفاده نکنید.برای نمونه ممکن است با وسیله نقلیه شخصی به عبور و مرور بپردازید.اگر چنین است،یک روز به همراه کودک‌تان از وسایلی که معمولا از آنها استفاده نمی‌کنید (مثلا اتوبوس‌های عمومی‌یا مینی‌بوس) استفاده کنید و گشتی در شهر بزنید. مطمئنا کودک‌تان از این سفر لذت بسیاری خواهد برد و سفر فوق برای هر دوی شما آموزش پرباری خواهد بود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

پرورش هنری کودکان,خلاقیت کودکان,پرورش خلاقیت کودکان

 خلاقیت، از مهم‌ترین اصولی است كه باید در تربیت كودكان، آن را مدنظر قرار دهیم. خلاقیت و پرورش آن، موجب افزایش اعتمادبه‌نفس، كمك به پیدا كردن كلید حل مسایل در زندگی، نگاه زیبای انسان‌ها به زندگی، دوری از هرگونه احساس بی‏معنی بودن زندگی، پرورش حس كنجكاوی و در نتیجه، شكل‏گیری شخصیت سازنده و پویا می‌شود. یكی از مهم‌ترین راه های پرورش خلاقیت، انجام كارهای هنری توسط كودك است، ولی مهم‌تر از آن، نقش والدین در مدیریت و حمایت از كارهای هنری كودكان است. درباره این‌كه والدین چگونه می‏توانند با هم‌یاری خود، موجب پرورش خلاقیت هنری در فرزندان شوند، به نكته‏هایی اشاره می‏كنیم كه در ایجاد فضای سالم برای تربیت كودكان خلاق، موثر خواهند بود.

فراهم کردن امكان دسترسی همیشگی كودكان به مواد مصرفی نقاشی و حجم‌سازی:

همان‌طور كه مواد غذایی مختلف مانند لبنیات،پروتئین‏ها و...، باید در اختیار كودك قرار بگیرند و برای رشد جسمی كودك لازم هستند، مواد دیگری نیز وجود دارند كه موجب رشد خلاقیت می‏شوند، مانند خمیر بازی، كاغذ، مداد رنگی و...


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 22 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بهترین الگو برای آن‌ها باشید. کودکان، چیزهایی را که می‌بینند، انجام می‌دهند. بنابراین یک الگوی کامل برای او باشید. آیا شما، وقتی عصبانی هستید، کسی را کتک می‌زنید؟ آیا می‌توانید هنگام جروبحث، آرامش خود را حفظ کنید؟ آیا با دیگران، احساس هم‌دردی می‌کنید؟ همه این کارها را نیز او، از شما می‌آموزد.                                                               

تحقیقات نشان می‌دهد که هوش هیجانی، بهترین پیش‌گوی دست‌آوردهای آینده کودک است. هم‌چنین بسیاری از مردم بر این باورند که هوش هیجانی، بیش‌تر از ضریب هوشی و مهارت‌های فنی، به موفقیت کودکان کمک می‌کند.
به توانایی افراد در شناخت و کنترل احساسات شخصی خود و دیگران و هم‌چنین استفاده از این توانایی برای تصمیم‌گیری بهتر، تفکر خلاقانه، انگیزه بخشیدن به خود و دیگران، لذت بردن از سلامتی و روابط بهتر و زندگی شادتر، «هوش هیجانی» می‌گویند. تحقیقات نشان می‌دهد که هوش هیجانی، بهترین پیش‌گوی دست‌آوردهای آینده کودک است. هم‌چنین بسیاری از مردم بر این باورند که هوش هیجانی، بیش‌تر از ضریب هوشی و مهارت‌های فنی، به موفقیت کودکان کمک می‌کند.
1. آرام باشید
اضطراب خودتان را کاهش دهید. «هری استاک سالیوان»، نظریه‌ای مبنی بر به ارث بردن اضطراب از والدین را ارایه کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که تماس لمسی والدین، صدا و حتی حرکات آن‌ها می‌تواند اضطراب نوزاد را کاهش یا افزایش دهد.
2. توانایی حل مسئله را یادش بدهید
به کودک‌تان بیاموزید که چگونه مشکلات را حل کند. گاهی وقت‌ها، زمانی که کودکان احساس کنند درک می‌شوند، راحت‌تر می‌توانند مشکلات‌شان را قبول و هم‌چنین حل کنند؛ البته زمان‌هایی هست که آن‌ها برای این کار، به کمک والدین خود نیز نیاز دارند. بهترین کار این است که صبر کنید تا آن‌ها، خودشان برای حل مشکلات، سراغ‌تان بیایند و کمک بخواهند.
3. آرامش داشتن را به کودک بیاموزید
به او یاد  بدهید که چگونه خودش را تسکین دهد و آرام کند. کودک، معنای آرامش بخشیدن را از والدین می‌آموزد و یاد می‌گیرد که چگونه نیازهای خود را کنترل کند و در زندگی، چگونه خود را در برابر مشکلات، آرام نگه دارد.
4. تایید کنید
احساسات فرزندتان را بپذیرید و آن را تایید کنید. به او بگویید که نمی‌تواند احساساتش را انتخاب کند، اما باید یاد بگیرد که با آن احساسات، چه کار کند و چگونه آن‌ها را بروز دهد.
5. همدردی کنید
با او هم‌دردی کنید. زمانی که برای احساس ناراحتی یا عصبانیت فرزند خود، نمی‌توانید کاری انجام دهید، بهترین کار، هم‌دردی با اوست. انسان‌ها، وقتی بدانند کسی هست که آن‌ها را درک کند، راحت‌تر، با مشکلات احساسی خود، کنار می‌آیند. هم‌دردی کردن، به کودک کمک می‌کند که متوجه شود زندگی، احساسی خطرناک یا شرم‌آور نیست و همه، در زندگی‌شان، با احساسات مختلف، درگیر هستند. هم‌چنین او، هم‌دردی کردن با دیگران را یاد می‌گیرد. شما می‌توانید از این جمله‌ها هم کمک بگیرید: «می‌دانم که سخت است بازی کردن را تمام کنی و بیایی با هم شام بخوریم، اما الان، زمان شام خوردن است».
6. تحقیر نکنید
به او اجازه دهید احساساتش را بیان کند. به‌جای نادیده گرفتن یا تحقیر کردن احساسات فرزندتان، به او اجازه دهید آن‌ها را بیان کند؛ برای مثال، به او نگویید «یک زخم به این کوچکی که درد ندارد». با او، طوری رفتار کنید که بتواند احساساتش را برای‌تان بازگو کند. نادیده گرفتن خشم و ناراحتی او، سبب نمی‌شود آن‌ها را فراموش کند، بلکه باعث می‌شود احساساتش را درون خود بریزد. این احساسات، نابود نمی‌شوند و دنبال راهی برای بروز می‌گردند و ممکن است خود را به‌صورت کابوس نشان دهند.
7. خوب گوش کنید
به احساسات و هیجانات کودک‌تان، گوش دهید. گاهی وقت‌ها، کودکان نیاز دارند احساسات‌شان را برای‌تان بازگو کنند و شما، آن‌ها را بشنوید. این کار، به آن‌ها کمک می‌کند تا با احساس خود، کنار آیند و آن را رها کنند. می‌توانید از جمله‌هایی مانند «ناراحت به نظر می‌رسی. همه ناراحت می‌شوند. من کنارت هستم. می‌توانی با من صحبت کنی» یا «می‌دانم آن‌قدر ناراحت و عصبانی هستی که می‌خواهی فریاد بزنی و گریه کنی. من هم گاهی وقت‌ها، این‌طوری می‌شوم» استفاده کنید.
8. در آغوشش بگیرید
نوزاد خود را در آغوش بگیرید و به صدای گریه او، واکنش نشان دهید. هوش هیجانی  با ارتباط‌های اولیه او با دیگران و اعتمادش به اطرافیان، شروع به رشد می‌کند.
9. بازی «شاید...»  را جدی بگیرید
بازی «شاید... »یکی دیگر از بازی‌هایی  است که به کودک کمک می‌کند احساسات گوناگون را درک کند. وقتی که در خیابان هستید و کسی را غمگین می‌بینید، این بازی را شروع کنید. اجازه دهید هرکس، دلیل ناراحتی او را حدس بزند: «شاید او، دیر به محل کار خود رسیده است»، «شاید با کسی، بحث کرده است» و...
10. الگو باشید
بهترین الگو برای آن‌ها باشید. کودکان، چیزهایی را که می‌بینند، انجام می‌دهند. بنابراین یک الگوی کامل برای او باشید. آیا شما، وقتی عصبانی هستید، کسی را کتک می‌زنید؟ آیا می‌توانید هنگام جروبحث، آرامش خود را حفظ کنید؟ آیا با دیگران، احساس هم‌دردی می‌کنید؟ همه این کارها را نیز او، از شما می‌آموزد.
11. درباره اتفاقات دردناک سکوت نکنید
حرف زدن در مورد اتفاقات دردناک را به او یاد دهید. این کار، به کودک کمک می‌کند در زمان‌هایی که با اتفاقات دردناک  مواجه می‌شود، احساسات خود را بیان کند.
12. از احساسات حرف بزنید
زمانی برای سرگرمی و شناخت احساسات، در نظر بگیرید. یادتان باشد که کتاب‌ها و فیلم‌ها، فقط برای سرگرمی نیستند. هنگامی که با کودک‌تان، کتابی را می‌خوانید یا فیلمی را تماشا می‌کنید، از او، در مورد اتفاقاتی که در کتاب رخ داده و شخصیت‌ها، سوال کنید و درباره چیستی و چرایی این احساسات با  او گفتگو کنید.
13. موقعیت سازی کنید
از او بپرسید «تو، چه کار می‌کردی اگر...؟» شما می‌توانید هنگامی که در ماشین و پشت ترافیک هستید یا هنگام صرف شام دور میز، این بازی را با کودکان انجام دهید. سوال‌های مختلف، به او کمک می‌کنند تا در مورد راه‌های مختلف واکنش نشان داده در موقعیت‌های مختلف، فکر کند. برای مثال، از او بپرسید «اگر من، تو را به خاطر کاری که نکردی، سرزنش کنم، چه کار می‌کنی؟»
نگارش در تاريخ شنبه 22 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه يک خرگوش تپل طراحي کنيم

سلام بچه ها

در اولين درس آموزش نقاشي مي خواهيم با هم يک خرگوش شکمو بکشيم  و آنرا رنگ آميزي کنيم

 

براي شروع کار اول يک مربع مرتب و تميز بکشيد

 

 

بعد مانند شکل زير يک خط افقي بکشيد. اين خط قرار  است زمين باشد. خوب به هر حال خرگوش توپول شما بايد جايي براي ايستادن داشته باشد.

 

 

حالا يک خط عمودي درست به اندازه خطي که ما در شکل زير کشيديم  بکشيد. فکر مي کنيد اين خط قرار است کدام قسمت از خرگوش تو باشد ؟؟؟ عجله نکنيد به  زودي متوجه مي شويد.

 

 

ببينم !!! شما مي توانيد حرف B انگليسي  را بکشيد ؟؟؟ خوب اگر مي توانيد دقيقا مانند شکل B انگليسي  و مانند آنچه ما در شکل زير برايتان کشيده ايم ترسيم کنيد. اين هم از بدن خرگوش  شکموي تو.

 

 

يک دايره کوچولو توي صورت خرگوش تو مي تونه کاري کنه که خرگوش  توپول دنياي اطراف خودش رو ببينه. آفرين حالا خرگوش تو چشم دارد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 22 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

روزی روزگاری ، يک مورچه برای جمع کردن  دانه هاي جو از از راهي عبور مي کرد که نزديک کندوي عسل رسيد. از بوي عسل دهانش آب  افتاد ولي کندو بر بالاي سنگ بزرگی قرار داشت. مورچه هر چه سعي کرد از ديواره سنگي  بالا رود و به کندو برسد نشد که نشد. دست و پايش ليز مي خورد و مي افتاد.
هوس عسل او را به صدا درآورد و فرياد زد:«اي مردم، من عسل مي خواهم، اگر يک جوانمرد  پيدا شود و مرا به کندوي عسل برساند يک دانه جو به او پاداش مي دهم.» يک مورچه بالدار در هوا پرواز مي کرد. صداي مورچه را شنيد و به او گفت:«نبادا بروي  ... کندو خيلي خطر دارد!» مورچه گفت:«نگران نباش، من مي دانم که چه بايد کرد.» مورچه بالدار گفت:«اگر به کندو بروی ممکن است زنبورها نیشت بزنند» مورچه گفت:«من از زنبور نمي ترسم، من عسل مي خواهم.» بالدار گفت:«عسل چسبناک است، دست و پايت گير مي کند.» مورچه گفت:«اگر دست و پا گير مي کرد هيچ کس عسل نمي خورد.»


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 21 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بازی هایی آموزشی,بازی هایی آموزشی کودکان

 

آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.

این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد.

 

1.    قطار بسازید روش بازی: برای این بازی به چند جعبه مقوایی بزرگ نیاز دارید که کودک و دوستانش بتوانند راحت داخل آن بنشینند. بعلاوه، ابزار کار نیز همچون کاغد رنگی، چسب، ماژیک، مداد رنگی، استیکر و ... به آنها بدهید و از آنها بخواهید تا هر کدام جعبه خود را به قطار تبدیل کنند. هنگامی که آنها می خواهند قسمت بیرونی واگن خود را تزیین کنند و برای آن چرخ، پنجره یا ... بگذارند، آنها را راهنمایی کنید تا با همکاری هم چند واگن پشت سر هم قطار را بسازند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 21 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

AWT IMAGE

حدود دو هزار و هفتاد سال پيش يکی از فرماندهان رومی به نام کراسوس، می‌خواست به کشور ايران حمله کند. او با سپاهيانش که چهل هزار نفر بودند، به سوی ايران حرکت کرد.     در آن زمان مردی به نام اُرود پادشاه ايران بود. او از سپاه خود خواست که دليرترين فرمانده را از ميان خود انتخاب کنند. آن‌ها جوانی بی‌باک و باهوش به نام سورنا را انتخاب کردند.     سورنا با ده هزار سرباز به سوی سپاهيان روم حرکت کردند. او به سواران سپاهش گفت: به سوی سربازان رومی برويد، کمی با آن‌ها بجنگيد و سپس عقب‌نشينی کنيد.     سربازان رومی که فکر می‌کردند سربازان ايرانی را شکست داده‌اند به دنبال آن‌ها به راه افتادند. آن‌گاه سورنا به تيراندازان ماهر خود که پشت تپه‌ها پنهان شده بودند، دستور داد که رومی‌ها را تيرباران کنند.     سرانجام سورنای باهوش توانست سپاه چهل هزار نفری (40000) روميان را شکست دهد، در حالی‌که خودش فقط ده هزار (10000) سرباز داشت. او توانست کشور ما را از دست رومی‌ها نجات دهد.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
               
                                                       
                                               
                               
                     
   
                   
               
                                                       
           
           
           
           
                  
   

توت فرنگی بکشیم

توت فرنگی

برای کشیدن یک توت فرنگی زیبا، شما نیاز به یک برگه ی سپید، مداد، پاک کن، مداد رنگی و شمعی دارید.

به نشان ها قدم به قدم توجه کنید تا بتوانید یک توت فرنگی زیبا بکشید.

1. ابتدا دو بیضی مطابق شکل بکشید.

توت فرنگی

 

2. خطوط نقطه چین نشان دهنده ی آن است که شما باید آن را پاک کنید ولی اول بهتر است خطوط منحنی اضافه شده را مطابق شکل رسم کنید.

توت فرنگی

 

3. حالا بهتر است کلاه سبز رنگ توت فرنگی را رسم کنید.

توت فرنگی

 

4. نقطه های سیاه درون توت فرنگی را با مداد سیاه بکشید.

توت فرنگی

 

5. حالا توت فرنگی تان را رنگ کنید.

توت فرنگی

 

امیدوارم از این نقاشی زیبا لذت برده باشید

نگارش در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
آزمایش

 

امروز می خواهیم با هم یک آزمایش ساده و بسیار جالب انجام دهیم. وسایل موردنیاز را آماده کنید و مطابق دستورالعمل آزمایش را انجام دهید.

 

وسایل مورد نیاز

چند سکه ی قدیمی

یک چهارم فنجان سرکه ی سفید

یک قاشق چایخوری نمک

کاسه ی غیر فلزی

 

دستورالعمل

1. سرکه را در کاسه بریزید و نمک را به آن اضافه کنید و آن را به هم بزنید.

2. 5 سکه در کاسه بیاندازید و تا 10 به آرامی بشمارید.

3. سکه ها را بیرون بیاورید و آن را با آب خوب بشویید. فکر می کنم الان برق سکه ها را می بینید.

 

چه اتفاقی افتاد؟

در کاسه ی کوچک شما یک پدیده ی شیمیایی رخ داد. مشخص است که سرکه اسید است و اسید موجود در سرکه با نمک واکنش نشان می دهد و آنچه را که شیمی دان ها اکسید مس می نامند و باعث کدر رنگ شدن سکه ها می شود این واکنش از بین می برد.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

كاردستی‌های‌ كودكان,كاردستی‌ کودک

 

7 پیشنهاد برای سازماندهی كاردستی‌های‌ كودكان

وقتی كه مشاهده می‌كنید این آثار به‌تدریج تمام خانه را اشغال می‌كنند‌، عكس‌العمل درست چیست؟ و چه باید كرد؟ در مقاله زیر 7 پیشنهاد مطرح می‌شود تا با این یادگاری‌های دوران كودكی چه كنیم: در مدرسه، كودكان برای خلق آثار، كشیدن، رنگ كردن، نقاشی كردن و ساختن مورد تشویق قرار می‌گیرند. مسلماً اینگونه فعالیت‌ها خلاقیت آنها را برانگیخته و موجب رشد آنها می‌شود.  اغلب نیز این شاهكارهای هنری خلق شده توسط كودكان به خانه آورده شده و البته با افتخار نشان داده می‌شوند، اما وقتی كه مشاهده می‌كنید این آثار به‌تدریج تمام خانه را اشغال می‌كنند‌، عكس‌العمل درست چیست؟ و چه باید كرد؟ در مقاله زیر 7 پیشنهاد مطرح می‌شود تا با این یادگاری‌های دوران كودكی چه كنیم:  1-آنها را دستچین كنید به جای اینكه تمام آثار كوچك و بزرگی را كه فرزندتان خلق می‌كند نگه دارید، هر از گاهی كنار فرزندتان بنشینید و از او بخواهید یك یا دو مورد از كارهای جدیدش را كه به‌نظرش بهترین است انتخاب كند. در پایان سال خواهید دید كه آثاری كه از نظر او بهترین است حتی از انگشتان یك دست نیز تجاوز نخواهد كرد. با این روش، هم كاردستی‌ها تحت یك نظارت نگهداری می‌شوند و هم خواهید توانست آثار او را در آینده به یادگار نگهدارید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

قصه کودکانه درخت سیب,قصه کودکانه

 قصه کودکانه درخت سیب

سال ها پیش پسر کوچولویی بازیگوش عاشق بازی کردن در اطراف درخت سیب بزرگی بود. او هر روز از درخت بالا می رفت و سیب هایش را می خورد و استراحتی کوتاه در زیر سایه اش می کرد. او درخت را دوست می داشت و درخت هم عاشق او بود. زمان به آرامی گذشت و پسر کوچولو بزرگ شد و دیگر هر روز برای بازی به سراغ درخت نمی آمد. یک روز، پسر بعد از مدت ها برگشت، اما این بار مثل همیشه خوشحال نبود. درخت به پسر گفت: بیا با من بازی کن. پسر جواب داد: من دیگر یک پسر کوچولو نیستم و با درخت ها بازی نمی کنم. دوست دارم برای خودم اسباب بازی داشته باشم ولی پولی ندارم. "متاسفم. ولی من پولی ندارم، اما تو می توانی همه ی سیب های مرا بچینی و آن ها را بفروشی و از پولش برای خودت اسباب بازی بخری."


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

شعر کودکانه,شعر برای کودکان

 باغ جانماز
از باغ جا نمازم
آهسته پر کشیدم
رفتم به سوی باغی
یک باغ سبز و خرم
دیدم که گل در آن باغ
روییده دسته دسته
دیدم کنار گل ها
یک شاپرک نشسته
آن شاپرک مرا دید
پر زد به سویم آمد
او با خودش گل آورد
گل را به چادرم زد
گفتم: به شاپرک جان
این گل چه خوب و ناز است
او شادمان شد و گفت:
این گل، گل نماز است

نگارش در تاريخ چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تغذیه‌ی مناسب برای روزه اولی‌ها

روزه گرفتن, تغذیه در ماه رمضان, تغذیه در رمضان

باز هم بوی خوش ماه رمضان می‌آید و ما را به سوی خود می‌خواند. ماه رمضان فرصتی است برای نزدیک‌تر شدن به خدا.

 

برای آنکه بتوانیم از برکات این ماه عزیز بهره ببریم و توفیق انجام عبادات و مناجات‌ها را داشته باشیم، باید برنامه‌ریزی صحیحی برای تغذیه در این ماه عزیز داشته باشیم.یکی از گروه‌هایی که توجه به تغذیه درست آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نوجوانانی هستند که برای بار اول روزه می‌گیرند. از آنجا که نوجوانان در سن رشد هستند عدم توجه به تغذیه مناسب هم می‌تواند بر روی رشد و سلامت آن‌ها اثر منفی بگذارد و هم قدرت و توان روزه گرفتن را از آنان سلب نماید.

 

حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در تغذیه ماه رمضان نوجوانان مدنظر قرار گیرد مصرف سحری است. وعده سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون در صورت عدم مصرف این وعده غذایی به خصوص در روزهای بلند تابستان، طول مدت ناشتایی بسیار زیاد شده و عوارضی چون سردرد، افت فشار خون و ضعف شدید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

  وسایل مورد نیاز: بشقاب یک بار مصرف پنبه رنگ

به یک بشقاب یک بار مصرف نیاز داریم.
بشقاب یک بار مصرف رو نصف می کنیم و به شکل زیر در می آوریم:

  کاردستی,کاردستی رنگین کمان

 حالا بشقاب رو رنگ آمیزی می کنیم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

نقش بازی در آموزش کودکان

 

برخی از داوران و موسسات آموزشی بر این باورند که بازی کردن نقش مهمی در یادگیری کودکان ندارد و تنها با کسب نمرات خوب است که معلوم می شود آنها مطالب جدیدی یاد گرفته اند، ولی با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که کودکان برخی از پیچیده ترین مسائل را با انجام بازی های خاص می آموزند.

 

ایده آموختن مسائل با استفاده از بازی ایده جدیدی نیست. در واقع سالهاست که کودکان با این روش، مسائل پیچیده را آموخته اند. برخی از بازی ها و فعالیت ها بیشتر از هر کتابی یادگیری کودکان را تقویت می کند. درست است که مدرسه نقش مهمی در آموزش کودکان دارد ولی با توسل به شیوه های بسیار ساده می توان بر معلومات آنها افزود. کودکان قابلیت های زیادی دارند و بازی ها، نقش مهمی در شکوفایی این قابلیت ها ایفا می کنند.

 

● کودکان چگونه از بازی کردن می آموزند؟


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تاثیر و نقش بازی والدین با کودکان در خلاقیت

 

از گذشته های دور نسبت به بازی نگرش های مثبت و منفی وجود داشته است. عده ای بازی را صرف بی هدف انرژی های انباشته شده، لذت آنی و... رفتارهای زائد و بیهوده تلقی کرده اند در حالی که برخی آن را زیباترین و پاک ترین فعالیت در جهت شکوفایی و رشد کودک می دانند.

 

 

بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان و مهم ترین و اساسی ترین فعالیت کودک به شمار می رود که در عین سرگرم کردن کودک، کارکردهای مهم دیگری را دارا است که هریک از این کارکردها به جنبه ای از زندگی کودک مربوط می شوند که او را برای ورود به زندگی بزرگسالی آماده می سازد.

 

میل به بازی فقط مخصوص کودکی است و با آنکه این میل کم کم در سنین بالا کاهش پیدا می کند و کارهای مهمی جای آن را می گیرد ولی به اعتقاد روان شناسان تا سال های پایانی عمر نیز تمایل به بازی در انسان وجود دارد هر چند شکل، ظاهر و هدف بازی عوض شده باشد. برای درک چگونگی این میل باید در بازی کودکان مشارکت نمود.

 

بازی انعکاسی از فعالیت های درونی کودک و میل به خوشی، آزادی و رضایت است که صفا و آرامش را به ارمغان می آورد. روان شناسان معتقدند در فعالیت های خودجوش کودک باید آزاد گذاشته شود و دخالت بی توقع و نامناسب در فعالیت های او نگردد تا استقلال و خودمختاری او سلب نشود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 18 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
   
           
                    کتاب کودک و نوجوان: کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان       
       
            

کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان. نویسنده: سوزان استرایکر و سالی وارنر. مترجم و گردآورنده: اکرم قیطاسی. تهران: صابرین، کتاب های دانه، ۱۳۸۳. ۲۶۶ ص. ۳۵۰۰ تومان.

مارگریت مید می گوید: میزان برتری یک تمدن، در چگونگی رفتارش با کودکان نهفته است.
بی شک نقاشی، طراحی، چاپ، پیکره سازی، کشف شکل ها، رنگ ها، مفاهیم و ... از جمله فعالیت هایی ست که نه تنها برای کودک بسیار لذت بخش هستند، بلکه می توانند دریچه ای باشند به سوی کشف جهانی متفاوت و پر از شگفتی و خلاقیت.
خط کشیدن، آغاز مرحله نوشتن و خواندن است. افزون بر این هنر به شکل گیری شخصیت،و بالا بردن اعتماد به نفس، استقلال و قدرت تصمیم گیری کودک یاری می کند. با درک این موضوع و تغییر نگرش ما درباره ی مفهوم هنر و هنر کودک، اهمیت نخستین تجربه های هنری کودک صد چندان می شود و ما را به یافتن راهکاری برای برخورد با او و ایجاد فضایی سالم برای تربیت کودکی خلاق یاری می کند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 18 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
   
           
                    قصه خوانی با تصاویر       
       

ما انسان ها موجودات کنجکاوی هستیم. اگر چیز جالب توجهی ببینیم، می خواهیم از آن سر دربیاوریم یا اگر صدایی غیر عادی بشنویم، از خود می پرسیم صدا از کجاست؟ چون کودکان هر روز با تجربه های تازه روبه رو می شوند و پرسش های تازه ای برای شان پیش می آید که باید به آن ها پاسخ داده شود، کنجکاوتربه نظر می رسند.

برای آماده کردن کودکان در نشست بلند خوانی کتاب، می توانید کنجکاوی طبیعی آن ها را تحریک کنید و علاقه شان را به داستان آن، از راه گفت وگو درباره ی تصاویر کتاب بر انگیزید. پیش از باز کردن کتاب، جلد آن را به کودکان نشان دهید، عنوان کتاب را بخوانید و از آن ها بپرسید بر پایه ی آنچه می بینند، در مورد داستان کتاب چه فکر می کنند.
سپس، به آرامی بدون این که واژه ای را بخوانید، کتاب را صفحه به صفحه ورق بزنید و از آن ها درباره ی هر تصویری که می بینند، بپرسید.
به این ترتیب، درباره ی شخصیت داستان، مکان و زمان و همچنین چگونگی پایان آن از کودکان سوال می کنید، سوال هایی مانند: این جا دارد چه اتفاقی می افتد؟ این کیست


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 18 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
   
           
                    چگونه توانایی خواندن کودک پیش دبستانی خود را ارزیابی کنیم؟       
       

چگونه فرزندان شما می توانند به کتاب خوان های حرفه ای تبدیل شوند؟ شما چطور می توانید به پیشرفت آن ها کمک کنید؟ به مجموعه رهنمودهای های مربوط به بررسی توانایی خواندن عمل کنید تا پیشرفت فرزندان تان را به یاری شش مرحله ی رشد خواندن از نشانه گذاری تصویرها تا خواندن مستقل، بسنجید. 

درهر مرحله، دانش و مهارت هایی توضیح داده می   شوند که بیشتر کودکان در دوره   ای معین به آن   ها دست می   یابند و روش هایی پیشنهاد می شوند که این توانایی ها را پرورش می   دهند.   

  • چگونه ارزیابی کنیم؟

بررسی های توانایی خواندن را همان گونه که یک پزشک، جدول رشد کودک را مشاهده می   کند، انجام دهید. در پی یک الگوی ثابت رشد با کاهش و افزایش   های اندک باشید. این نشانه   ی سلامتی و به این معناست که  فرزند شما درحال پیشرفت درخواندن است. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 18 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
   
           
                    مجسمه سازی با خمیر نان       
       
   
 
                       

در این کارگاه نه تنها با ورز و شکل دادن خمیر، ماهیچه های حرکتی ظریف کودک تقویت می شود بلکه مجسمه های خوردنی برای خود و خانواده اش درست می کند.

 خمیر نان جایگزین خوبی برای خمیرهای بازی بازاری برای کودکان است و هیچ بویی خوش تر از بوی نان در هنگام پخت نیست.  ساخت مجسمه با خمیر نان افزون بر آماده کردن چیزهایی برای خوردن، سرگرمی لدت بخشی برای اوست. این کارگاه برای کودکان بالای ۹ ماه تا ۹ سال مناسب است.
 

  مواد و ابزار لازم:

  • یک قاشق سوپ خوری خمیر مایه ی خشک
  • یک فنجان  آب
  • یک قاشق چای خوری شکر
  • یک فنجان آرد

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 18 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
   
   
   
           
                    نخستین مراحل نقاشی کودکانه        
       
   
           
                    سمیرا حیدری        
       

۱ – حرکات عضلانی و اثر گذاری بر روی کاغذ
نوزاد از آغاز تولد ، لحظات کوتاهی توجهش به حرکاتی که در میدان دید او  انجام می گیرد، جلب می شود و این حرکات را با چشمانش تعقیقب می کند.
کمی بعد او سرش را هم اندکی به طرف اشیاء و یا اشخاص در حال حرکت می گرداند. در سه ماهگی او مرتب به دست هایش می نگرد و اشیاء را لمس می کند. از این زمان است که وی تجارب اساسی و مداومی در جهت فعالیت های فکری و عاطفی خود پیدا می کند. در سال ۱۹۷۲ بوور (Bower) در آزمایشگاهی نشان داد که بر خلاف عقیده عمومی، نوزاد چند ماهه کاملاً  قادر است بین تصویرهای دو بعدی و سه بعدی اشیاء تمایز قایل شود جهت های مختلف را در فضا تعقیب کند و بنابر گفته بریمر (Bermer) به کمک ذهن و مغز خود از میان چند شیء یکی را برگزیند.
این کشفیات علمی بر پژوهش هایی که راجع به کودکان انجام می گرفت اثر به سزایی کرد. اگرچه روابط بزرگسالان و کودکان در بیشتر مواقع هنوز مشخص نبود و اعمال کودکان برای بزرگسالان نامفهوم می نمود.
بزرگسالان اصولاً امکانات فکری و عاطفی کودک را در سنین قبل از مدرسه ناچیز می شما


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
دانستنیها

جویدن آدامس هنگام خرد کردن پیاز مانع از اشک ریزی شما می شود.

ـ اثر لب و زبان هر کس همانند اثر انگشت آن منحصر به فرد است.

ـ رشد کودک در بهار بیشتر است.

ـ ۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می کشد تا نور خورشید به زمین برسد.

ـ ظروف پلاستیکی تقریباً ۵۰۰۰۰سال در برابر تجزیه مقاومند.

ـ تنها قسمتی از بدن که خون ندارد قرنیه چشم است.

ـ شترمرغ در ۳ دقیقه ۹۵ لیتر آب می خورد.

ـ حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند.

ـ کرم های ابریشم در ۵۶ روز ۸۶ برابر خود غذا می خورند.

ـ در یک سانتی متری پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ است.

ـ شدیدترین نعره ها متعلق به وال ها است که برابر با صدای موتور جت است.

ـ وقتی یک نوزاد در حال گریه است با صدای ش….ش…. شما آرام می شود به این دلیل که صدای آبی که اطراف نوزاد در شکم مادر است را برایش تداعی می کند، در ضمن این یکی ازدلایلی است که چرا صدای ساحل دریا به انسان آرامش می دهد.

ـ دلفین ها همانند گرگ ها هنگان خواب چشم هایشان را باز می گذارند.

نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

Pimg004.jpg

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه رحمت و آمرزش و بهار قرآن

بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

 

رمضان شهر عشق و عرفان است /  رمضان بحر فیض و احسان است


رمــضــــان، مــاه عــتــرت و قــرآن /  گــــاه تــــجدید عهد و پیمان است . . .

 

********************************

در خلوت شب ز حــق صـدا می آید /  از عطر سحر بوی خدا می آید


با گوش دگر شنو به غوغای سکوت /  کز مرغ شب ، آواز دعا می آید . . .


*******************************

حکمت روزه داشتن بگذار / باز هم گفته و شنیده شود


صبرت آموزد و تسلط نفس / و ز تو شیطان تو رمیده شود . . .

 

Pimg004.jpg

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه رحمت و آمرزش و بهار قرآن

بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

 

رمضان شهر عشق و عرفان است /  رمضان بحر فیض و احسان است


رمــضــــان، مــاه عــتــرت و قــرآن /  گــــاه تــــجدید عهد و پیمان است . . .

 

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

v

در این پست سعی داریم به شما آموزش دهیم که چطور در چند گام،یک طوطی کارتونی زیبا ، ساده و جذاب بکشید.

 

این پست جزء پست های سطح متوسط طبقه بندی می شود و مجددا تاکید می کنم که پست های الگو وار و مرحله به مرحله برای سنین ده به بالا مناسب خواهد بود.

گام اول :

می خواهیم طراحی را با سر این طوطی زیبا شروع کنیم.برای نقاشی سر طوطی کارتونی مانند همیشه از اشکال هندسی ساده کمک می گیریم تا طراحی ساده تری داشته باشیم.

 

گام دوم :

مطابق شکل های زیر، برای رسم اجزاء بدن طوطی کارتونی مان هم از اشکال چند ضلعی کمک می گیریم .دقت داشته باشید که در هر عکس خطوط قرمز،خطوط رسم شده ی جدید است.

 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

v

صبح كه از خواب پا مي شم                       

 

                         مثل يه غنچه وا مي شم

 

شروع مي كنم نظافت                              

                  

                         گوش كن ببين چه راحت

 

حوله رو بر مي دارم                             

 

                         روي دوشم مي زارم

 

صابون از اون گوشه                             

               

                        عشوه به من مي فروشه

 

منو مي كنه صدا                                  

 

                        زودتر به نزدم بيا

 

آب دستشوئي تميز                                

 

                        مي ريزه ريزه ريزه

 

وظيفه اش چه چيزه                              

 

                         منو مي كنه پاكيزه

 

مسواك خميري بر روش                        

 

                         با يك ليوان آب توش

 

شويم دهان و دندان                             

 

                   بگم چه جوري رفيقان ( اينجوري3)

 

شانه كه روي ميزه                             

 

                        دندونه هاش تميزه

 

شانه زنم به موهام                              

 

                   بگم چه جوري رفيقان ( اينجوري3)

 

شيروچايي بنوشم                              

 

                     لباس تميز بپوشم

 

روم به كودكستان                             

 

                    ميان آن گلستان

        

         بگم چه جوري رفيقان( اينجوري ۳  )

                                                                     

صبح كه از خواب پا مي شم                       

 

                         مثل يه غنچه وا مي شم

 

شروع مي كنم نظافت                              

                  

                         گوش كن ببين چه راحت

 

حوله رو بر مي دارم                             

 

                         روي دوشم مي زارم

 

صابون از اون گوشه                             

               

                        عشوه به من مي فروشه

 

منو مي كنه صدا                                  

 

                        زودتر به نزدم بيا

 

آب دستشوئي تميز                                

 

                        مي ريزه ريزه ريزه

 

وظيفه اش چه چيزه                              

 

                         منو مي كنه پاكيزه

 

مسواك خميري بر روش                        

 

                         با يك ليوان آب توش

 

شويم دهان و دندان                             

 

                   بگم چه جوري رفيقان ( اينجوري3)

 

شانه كه روي ميزه                             

 

                        دندونه هاش تميزه

 

شانه زنم به موهام                              

 

                   بگم چه جوري رفيقان ( اينجوري3)

 

شيروچايي بنوشم                              

 

                     لباس تميز بپوشم

 

روم به كودكستان                             

 

                    ميان آن گلستان

        

         بگم چه جوري رفيقان( اينجوري ۳  )

                                                                     

نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کیف و کفش مناسب مدرسه

" كوله‌پشتی نسبت به كیف‌های دیگر برای استفاده دانش‌آموزان بهتر است. كوله‌پشتی‌هایی كه بند بلندی دارند، سبب قوس كمر در دانش‌آموزان می‌شوند.

استفاده از كیف‌هایی كه روی یك شانه ‌انداخته می‌شود به دانش‌آموزان توصیه نمی‌شود. همچنین وزن كیف دانش‌آموز بستگی به توان و جسم او دارد و هر مقدار كیف‌ دانش‌آموز سبك‌تر باشد، برای سلامتی او بهتر است.

دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه، از كفش‌های پاشنه بلند یا دارای كف صاف استفاده نكنند.

ناهنجاری‌هایی كه در ستون‌فقرات و

 

 

 

 

 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

جا حوله ايمواد مورد نياز

1-     قيچي

2-  كاغذ رنگي به رنگ دلخواه

3-    چسب مايع 

4-      مداد و ماژيك

 

 طرز ساخت قلب

 

يك تكه كاغذ رنگي انتخاب كنيد

اندازه آن بايد اندازه آن قلبي باشد كه مايل هستيد داشته باشيد .

  

آنرا از وسط تا كنيد

روي آن شكل نيم قلب را بكشيد

 

با قيچي دور آن را ببريد 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.



برترین ها: آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.

این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

همه والدین دوست دارند فرزندان خلاق و خوش فکری پرورش دهند.
پرورش خلاقیت کودکان در دنیای امروزی نقش مهمی در آینده آن ها خواهد داشت، انسان های خلاق راه حل های جدید برای مشکلاتشان پیدا می کنند به همین دلیل شاد تر هستند و در زندگی موفق ترند. اما سوال این است که چگونه خلاقیت را پرورش دهیم؟
خلاقیت نیز مانند هوش انواع مختلفی دارد و هر یک از روشهای پرورش خلاقیت کودکان به  تقویت یک یا چند بخش از خلاقیت کمک می کند.
خلاقیت در مجسمه سازی ، نقاشی و هنر های بصری به فرم و رنگ مربوط می شود در حالیکه ، خلاقیت در داستان نویسی به استفاده از کلمات و واژه ها بر می گردد. همچنین خلاقیت در مهندسی به استفاده های جدید از اشیای موجود و اختراعات نو مربوط می شود.
در این نوشته چند روش آسان از راه های پرورش خلاقیت در کودکان که برای کودکان در رده سنی مهد کودک، پیش دبستانی و دانش آموزان دوره ابتدایی مناسب است، آمده است:
 
بچه ها را از تلویزیون جدا کنید!
به جای نگاه کردن تلویزیون ، وقت کودک را با فعالیتهای مفرح دیگر پر کنید. تماشای زیاد تلویزیون، ازآن جا که فعالیتی است که کودک در آن منفعل است ، نقش منفی در پرورش خلاقیت کودکان وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آیا کودکان خجالتی در مدرسه یا پیش دبستانی کمتر پیشرفت میکنند؟ این موضوعی است که گروهی از دانشمندان به تازگی به بررسی آن پرداختهاند. بسیاری از پدر و مادرهایی که کودکان پرجنب و جوش و پرحرف دارند، نگرانند که کودکشان با گام گذاشتن به پیش دبستانی، در سازگار شدن با محیط دچار مشکل شود و نتواند تجربه آموزشی خوبی داشته باشد.

 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

شخصیت کودکتان را از نقاشی او بشناسید

شکل ساده یک آدمک خواه تنها و یا در میان مجموعه ای از چیزهای دیگر بیان کننده مشخصات جالبی از شخصیت کودک است. در این گونه نقاشیها، کودک خود را با آدمکی که نقاشی کرده، شبیه می داند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

یکی از وسایل بسیار ساده برای نقاشی بدون قلم مو برای بچه ها سیب زمینی است. یک حلقه از سیب زمینی به ابعاد دلخواه و ضخامت ۱ تا ۲ سانتیمتر ببرید. توجه داشته باشید که سطح مهر باید کاملا تخت باشد و برجستگی و فرورفتگی نداشته باشد.

حال دور سیب زمینی را به شکل دلخواه مثل دایره ، مثلث ، قلب ، ستاره و … با دقت ببرید و وسط آن یک خلال دندان به عنوان دسته بگذارید. حال این مهر را به کودک بدهید و به سطح مهر سیب زمینی، رنگ بمالید و آن را روی کاغذ فشار دهید تا نقش ان روی کاغذ بیفتد.

نقاشی با مهر میوه جات

مشابه همین کار را میتوان با استفاده از میوه هایی مثل سیب و قارچ نیز انجام داد.

نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

یکی بود، یکی نبود.
یه موشی بود و یه مامان موشی.
مامان موشی هر جا می رفت، موشی می گفت: « منم میام. منم میام. »
یک روز موشی و مامان موشی داشتند تند تند می رفتند. رسیدند به چشمه.
موشی گفت: «
خسته شدم. من تشنمه. من تشنمه. »
مامان موشی گفت: « همین جا استراحت کن. از این چشمه، آب بخور تا من برگردم. »
موشی رفت لب چشمه، آب بخورد. یکهو عکس یه ابر گُنده را توی آب دید.
گفت: « تو کی هستی که افتادی تو آب؟ »

ابر گُنده کمی وول خورد. بامب کرد و بومب کرد. نور زد توی چشمه و گفت:
« من ابر رعد و برقی ام! »
موشی ترسید. پرید پشت سنگ و قایم شد. یه برگ گرفت روی سرش که پیدا نباشد و گفت: « من کوچولواَم! بامب و بومب می کنی می ترسم! »


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بچه هاي پيش دبستاني سرشار از انرژي و شور هستند. اين وضعيت از نظر رشد جسماني خوب است، زيرا دربرگيرنده ي حركات متناوب مجموعه عضلات كوچك و بزرگي بوده كه عملكرد بهينه ي اين بخشهاي بدن را موجب مي شوند.
در ابتدا مهارت هاي حركتي بزرگ رشد پيدا ميكنند. به همين خاطر است كه بچه هاي 2، 3 و 4 ساله علاقه ي بيشتري به دويدن، پريدن،رسيدن به هدف و جنب و جوش دارند تا يكجا نشستن و استفاده از عضلات دستشان مثلا براي نقاشي يا بازي با اسباب بازي هاي كوچك. بنابراين بهتر است كه براي هركدام از اين نوع فعاليتها زماني صرف شود.
در اينجا به برخي روشهايي كه ميتوانند به رشد جسماني پيش دبستاني ها كمك كنند اشاره مي كنيم :
• پياده روي خانوادگي. پياده روي، متناوب دويدن، نرمش و قدم زدن. در حين اين كارها ميتوانيد «هُپ هُپ» بازي كنيد يا از برگها و پر پرندگان سرراهتان مجموعه اي جمع كنيد. در خانه ميتوانيد به كمك ساز و دهل و پرچم، رژه اي راه بياندازيد.
• شن بازي. از اسباب بازيهاي مخصوص شن بازي استفاده كنيد تا مهارتهاي دستي بچه ها تقويت شود.
• آب بازي در حيات خلوت. يك استخر پلاستيكي، آبپاش، يا شلنگ آب ميتواند شوق آب بازي، دنبال بازي و كشتي را در كودكان بيانگيزد. (همواره در هنگام بازي با آب مراقب كودكان خود باشيد)
• در اتاق نشيمن يا حياط خلوت خانه ي خود ميداني از موانع درست كنيد، با كوسنها، كارتن هاي مقوايي، اسباب بازيها و ديگر وسايل كه كودكانتان بتوانند به اطراف دويده و از روي آنها بپرند.
• بازي «مثل چي» را انجام دهيد. بچه ها علاقه ي زيادي به حيوانات دارند: «ميتوني مثل مرغ راه بري ؟ مثل اسب بتازي ؟ سگ چيكار ميكنه ؟» يا كودك  خود را تشويق كنيد كه مثل هواپيما دور حياط پرواز كند يا با قايقي فرضي پاروزنان در اتاق بچرخد.
• در روزهاي مقرر براي بازي، هر بار بازي جديدي را معرفي كنيد. مثلا گرگم به هوا بازي كنيد.
• توپ بازي كنيد. بازيهايي كه شوت زدن، پرتاب و گرفتن توپ دارند تمرين خوبي هستند. سعي كنيد خودتان زياده از حد در گيرو بند قواعد مدارس پيش دبستاني گرفتار نشويد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 14 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !

 

با این روش فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !کتاب‌‌هایی انتخاب کنید که کودکتان را به چالش می‌کشاند و به پیشرفت بیشتر مهارت‌های او کمک می‌کند. کتاب‌های الفبا، کتاب‌های شمارش اعداد یا کتاب‌هایی که لغات جدید آموزش می‌دهند هم خوب است.

 

با اینکه اشکان کوچولو هنوز خواندن و نوشتن یاد نگرفته است اما وقت زیادی را هر روز صرف نگاه کردن به کتاب‌ها، ورق زدن آنها و تماشای عکس‌های مختلف می‌کند. خطوطی از کتاب را که با خواندن هزار باره والدینش حفظ کرده است را برای خود بلند می‌خواند. حتی برای خود داستان‌سازی هم می‌کند و اینها فقط نشاندهنده یک چیز است: او کم‌کم به یک کتاب‌خوان تبدیل می‌شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 14 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

پاسخ کودکان,پاسخ کودکان درباره خدا

 

بیش تر کودکان، با طرح سوال های غیرمنتظره درباره موضوعات مختلفی از جمله خدا، موجب شگفتی بزرگسالان می شوند. مشکل بسیاری از کودکان، این است که والدین شان، انرژی آن ها را صرف همه چیز، از کلاس های هنری و ورزشی گرفته تا رایانه می کنند، اما از درس ایمان غافل اند. آن ها فراموش می کنند که آن چه می گویند و عمل می کنند یا نمی گویند و عمل می کنند، تاثیر ماندگاری بر کودک می گذارد. 

● چه طور به زندگی کودکان رنگ معنویت بزنیم؟

بهترین راه ارتقای زندگی معنوی کودکان، راحت و آشکار حرف زدن درباره خداست. اصل کلی که بیش تر کارشناسان آن را تایید می کنند، این است که بگذارید بچه ها، گفت وگو را هدایت کنند و بعد، با سوال کردن شما، موضوع را پی گیری کنید.

حرف زدن درباره خدا، به این دلیل بااهمیت است که می تواند بهترین راه برآوردن مهم ترین نیازهای کودکان باشد؛ زیرا کودکان، بیش از بزرگسالان، خود و اطرافیان شان را به تکیه گاه قوی و مهربانی نیازمند می دانند که قادر است همه آرزوهای آن ها را برآورده کند. فایده دیگر صحبت کردن درباره خدا، این است که همه چیز را در دنیا توضیح می دهد،


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 14 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

سلامت جسمانى و روان کودکان, نشاط و شادابی در مدرسه, شاد زیستن

 

در شرایطی که بیشتر خانه‌های شهری تبدیل به آپارتمان‌های کوچک و به دور از فضاهای بازی شده است، حداقل کاری که می‌توان برای تامین بهداشت جسمی و روحی كودكان و نوجوانان داشته باشیم، ایجاد فضای شادی‌بخش در مدرسه است.

 

 

دانش‌آموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه می‌گذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود، به شاد زیستن فرزندان خود کمک کرده‌ایم.‏


ادامه مطلب...