فعاليتهاي آموزشي مناسب در دورهَ پيش دبستان
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

فعاليتهاي آموزشي مناسب در دورهَ پيش دبستان

     

o        مشاهده : مشاهده ، مهارت به كارگيري حواس ( يك يا چند حس ) به منظور جمع آوري اطلاعات دربارهَ اشياء و پديده ها تعريف شده است .

o        گردش علمي : در الگوي گردش علمي جامعه به عنوان يك مركز ياد گيري تلقي مي شود . اين الگو فرصت هايي را براي كسب تجارب و فعال شدن نوآموز در فرآيند آموزش فراهم مي كند.

o        اجراي آزمايش : روش اجراي آزمايش بر اصول يادگيري اكتشافي استوار است به آن معني كه در اين روش مستقيماً چيزي آموزش داده نمي شود بلكه موقعيت و شرايطي فراهم مي گردد تا نوآموزان ، خود ،‌از طريق آزمايش ،‌ با به كار بردن وسايل و تجهيزات و مواد دربارهَ مفهوم خاص تجربه كسب مي كنند .

o        بحث گروهي : گفت و گويي است سنجيده و منظم دربارهَ موضوعي معين كه مورد علاقه َ مشترك شركت كنندگان در بحث است . در اين روش مربي موضوع يا مساَلهَ خاصي را با انتخاب خود و يا نو آموزان دربارهَ آن به مطالعه ، انديشه ، بحث و اظهار نظر مي پردازند و جمع بندي و نتيجه گيري مي كنند.

o        شعر: شعر عبارت از اثري است كه در آن احساس ، عاطفه و انديشه هاي شاعر به گونه اي از راه كاربرد زبان و يا استفاده از عناصر شعري از نوع احساس و عاطفه ، خيال اانگيزي ، موسيقي شعر ، شكل و ساختار و ... بيان مي شود . در شعر كودك علاوه بر اين ويژگيها محتوي آموزشي نيز مد نظر است كه بايد از صافي هنري شعر گذشته و بصورت غير مستقيم به كودكان منتقل شود .

o        قصه يا داستان : قصه يا داستان به نوشته اي گفته مي شود كه در آن نويسنده فكر اصلي خود را در قالب حكايتي به خواننده ارائه مي دهد . قصه مي تواند كاملاً تخيلي و غير واقعي باشد و يا واقعيات زندگي در آن به رنگ و روغن تخيل و پرداخت نويسنده آرايش ديده باشد . آنچه باعث كشش و جذابيت قصه مي شود ماجرا و رويدادها و مفهوم اصلي و پيام نويسنده به صورت غير مستقيم مي باشد.

o        كاردستي : كارهاي دست ساز سه بعدي كه كودكان با تفكر خود خلق مي كنند و داراي حجم باشد ( طول ، عرض ،‌ ارتفاع ) كاردستي ناميده ميشود . لازم به ذكر است تنها كار برش كاغذ كاردستي محسوب نمي شود و لازم است حجم يا ارتفاع آن از سطح ، حتي اگر چند ميلي متر باشد توجه شود .

o        نقاشي : فعاليت زماني نقاشي محسوب مي شود كه كودك بتواند طرح ، رنگ ، نقش و يا تركيبي از اين ها را با توجه به برداشتهاي ذهني و حسي خود از طريق مشاهدهَ محيط پيرامون و يا از طريق تصور و تجسم بر روي سطوح مختلف ( كاغذ ، سنگ ، ظروف و....) ترسيم نمايد . نقاشي كودك مي تواند با واقعيت يا با تخيل منطبق باشد .

o        بازي : هر نوع فعاليتي كه توسط كودكان با ميل و اختيار و به منظور تفريح و شادي با دقت و تمركز و پشتكار و بدون تاَكيد بر نتيجه نهايي ( برد و باخت ) دنبال گردد بازي ناميده مي شود . بازي روش طبيعي يادگيري است و تجربه هايي براي يادگيري به شكل عيني فراهم مي آورد . بازي فعاليتي است خشنودكننده كه به كودك امكان مي دهد تا در روند كلي يادگيري شركت كننده اي فعال باشد نه دريافت كننده اي غير فعال .

o        نمايش خلاق : نمايش خلاق يك روند علمي و گروهي كار با كودك است كه در آن مربي با تشخيص توانايي ها و نيازهاي كودكان با كمك خودشان مفهومي را در قالب نمايش به صورت غير مستقيم آموزش مي دهد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: