خودداري كودكان از خوردن صبحانه، موجب افت درسي مي‌شود
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

يك متخصص تغذيه با بيان اينكه گرسنگي تنها روي حافظه كوتاه مدت تاثير‌ مي‌گذارد و روي حافظه بلندمدت اثري ندارد، افزود: مطالعات مختلف اثبات كرده است كه بين مصرف صبحانه و حافظه كوتاه مدت ارتباط مستقيمي وجود دارد و كودكاني كه يك هفته بدون صبحانه به مدرسه مي‌روند بعد از يك هفته در مواردي كه به حافظه كوتاه مدتشان ربط داشته باشد با كاهش نمره مواجهند.

دكتر خديجه رحماني عضو هيات علمي دانشكده تغذيه و صنايع غذايي و انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين رابطه اظهار كرد: صبحانه حتما بايد در ساعت شش ونيم تا هفت ونيم صبح و حداكثر تا ساعت هشت مصرف شود و نبايد اين‌گونه باشد كه فرد در هر ساعتي كه از خواب بيدار شد صبحانه بخورد.

وي ادامه داد: از آنجا كه ممكن است در طول تابستان الگوي خواب بچه‌ها به هم خورده باشد، توصيه مي‌شود بچه‌ها هنگام شب زودتر خوابيده تا صبح زودتر از خواب بيدار شوند و اگر ميلي به صبحانه نداشتند بهتر است كمي ورزش كرده تا اشتهايشان باز شود.

دكتر رحماني در خصوص مواد غذايي كه بايد در صبحانه گنجانده شوند، گفت: از اقلام عمده صبحانه حتما بايد يكي از گروه غلات باشد كه عمدتا در ايران نان است؛ نان سبوس‌دار مهم‌ترين جزء صبحانه در حفظ قند خون است زيرا قند خون را به تدريج بالا مي‌برد و در رفع گرسنگي كوتاه مدت كه در طول شب ايجاد شده، كمك مي‌كند.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه وجود يك ماده پروتئيني زود هضم نيز در صبحانه بسيار با اهميت است، افزود: پنير يك ماده پروتئيني بسيار مناسب براي صبحانه است كه بايد كم‌چرب و كم نمك باشد. تخم‌مرغ و حبوبات مثل عدس نيز منابع بسيار غني پروتئين هستند. همچنين استفاده از گوشت‌هاي پخته شده و سرد خانگي مثل ساندويچ مرغ در تامين پروتئين بدن بسيار مناسب است.

رحماني با تاكيد بر اينكه وجود سبزيجات در صبحانه بسيار ضروري است، افزود: استفاده از خيار، گوجه، هويج، كاهو و سبزي خوردن در صبحانه بسيار مناسب است كه البته بايد در نظر گرفته شود كودك به كدام يك از آنها تمايل دارد. مثلا اگر به خوردن خود هويج تمايل ندارد مي‌توان از آب هويج استفاده كرد.

وي در خصوص تفاوت صبحانه بچه‌هاي لاغر و ضعيف با بچه‌هاي نرمال و آنهايي كه اضافه وزن دارند، اظهار كرد: بچه‌هاي ضعيف مي‌توانند از كره، خامه، مربا و عسل همراه با يك چاي شيرين استفاده كنند كه براي كودكان معمولي و كودكاني كه اضافه وزن دارند، ضروري نيست.

وي ادامه داد: استفاده از يك ماده شيرين مثل عسل و خرما همراه با يك ليوان شير يا چاي مي‌تواند مكمل بسيار خوبي براي صبحانه كودكان باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي درباره استفاده از ميان وعده‌ها در زنگ تفريح گفت: استفاده از ميوه‌ها، خشكبار و مغزها حتما بايد براي ميان وعده‌هاي بچه‌ها در نظر گرفته شود.

وي با بيان اينكه براي كودكان دبستاني يا پيش دبستاني استفاده از ميوه‌ها بسيار مهم است، افزود: بهتر است براي كودكان كوچك، ميوه‌ها را پوست گرفته و برش داده شده و در ظرف‌هاي كوچك همراه با يك چنگال قرار داده شوند تا آنها به راحتي بتوانند از ميوه‌ها استفاده كنند.

رحماني ادامه داد: انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو و مغز تخمه‌ها بسيار مفيدند كه بايد همراه با خشكبار مثل كشمش، توت يا انجير خشك مصرف شوند.

وي افزود: اگر كودكي نمي‌تواند براي صبحانه شير بخورد بايد آن را به عنوان يك ميان وعده در مدرسه استفاده كند كه خوشبختانه طرح تغذيه مدارس اين مورد را در نظر گرفته و در ميان آنها شير توزيع مي‌شود. همچنين اگر نتواند كلا صبحانه بخورد بايد قبل از رفتن به مدرسه حتما يك ليوان شير يا چاي را استفاده كند و نان و پنير را به صورت ساندويچ در زنگ تفريح بخورد.

وي در پايان اظهار كرد: بايد در نظر گرفته شود كه ناهار براي دانش آموزان بعدازظهري به اندازه صبحانه براي بچه‌هاي شيفت صبح اهميت دارد و آنها بايد حتما پيش از رفتن به مدرسه ناهار بخورند و اگر احيانا نتوانستند اين كار را بكنند، غذا يا ساندويچ كاملي را به همراه خود به مدرسه برده و از ميان وعده‌هاي مناسب در مدرسه استفاده كنند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: