طرح درس پیش دبستانی واحد کار بهار با شعر
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

واحد کار آشنایی با فصل بهار

اهداف:

1- آشنایی با فصل بهار به عنوان فصل رویش و تحول در طبیعت و مقایسه آن با سایر فصول

2- آشنایی با میوه ها و گلهای بهاری

3- پروژه شناخت فواید خورشید و تاثیر آن در طبیعت

4- چگونگی تشکیل آب رودخانه ها و دریاها

5- پروژه باغبانی و توجه به گلها و گیاهان

فعالیتها :

فعالیتها :

1-هنگام بازگشت کودکان از تعطیلات عید ،فرصت مناسبتری است تا در رابطه با گلهای وحشی ،خودرو و طبیعی با بچه ها صحبت شده ،سئوال گردد:

- آیا بهار با آشنایان خود به باغ و صحرا رفته اید؟آیا گلهای وحشی دیده اید ؟ برای دوستان خود تعریف کنید.

- سعی کنید مجموعه ای تصویری تهیه کنید .به صورت خشک شده نیز می توانید گلهایی را به کلاس بیاورید.

- در مورد رنگ ،بو ،برگ و قسمتهای مختلف گیاه با کودکان صحبت نمایید.

- جهت زبان آموزی ، واژه ها و کلمات مرتبط با گل را تکرار کنید .خواندن اشعار نیز در این زمینه مفید است .

- دانه هایی مانند عدس جو و گندم را به کلاس آورده خیس نمایید .از تجارب کودکان در روزهای عید و کاشت سبزه بهره ببرید.

2- آشنایی با پدیده های طبیعی ، رودخانه و دریا

- فکر می کنید چرا آبها به صورت قطره قطره می چکند ؟ چه شده است ؟

- برف  ویخ در چه صورت آب می شوند ؟

- به تغییر آب و هوا و گرمتر شدن آن اشاره داشته ،ذوب شدن برف و یخها را توجیه نمایید .در بهار در جاهای سردسیر معمولا" این اتفاق می افتد و آبها بر روی زمین جاری شده ،رودها تشکیل می شوند و از جمع شدن آب رودها دریاچه ها و دریاها پدید می ایند. مقداری از آب رودها نیز در زمین فرو میرود و زمین را آماده رویش و رشد گیاهان می نماید.

- به ارزش آب و نحوه استفاده صحیح از آن تاکید کنید. با استفاده از کاغذ رنگی آبی دریا را در نقاشیهای خود ترسیم کنند و موجودات دریایی را به میل خود نشان دهند .

- تشکیل موج توسط باد : چه طور امواج درست میشوند و چه طور آب دربا بالا و پایین می روند .( از باد یا پنکه برای این منظور استفاده نمایید ، به آنها فرصت دهید تا نتیجه بگیرند که باد می تواند اشیائ و وسایل را به حرکت در آورد و در سطح آب موج ایجاد نماید.

3- خورشید خواص تابش نور آفتاب : بعد از درست کردن تصاویر زیبا از خورشید به آنها فرصت دهید تا درباره نور آفتاب و تابش خورشید در فصل بهار و تابستان صحبت کنند.

-بپرسید : فکر می کنند از نور خورشید چه استفاده های دیگری می کنیم ؟ اگر خورشید نتابد چه اتفاقی می افتد؟ سعی کنید آنها را به تخیل و تجسمی زیبا وادارید.پاسخها را هدایت کنید و به همراه آنها نتیجه گیری کنید که خورشید باعث نشاط و شادابی است. بچه ها در هوای آفتابی راحت می توانند در حیاط و فضای باز بازی کنند.

- با کودکان در باره تاثیر نور خورشید در رشد گیاهان ، درختان و زیبا کردن طبیعت صحبت کنید و بگذارید نتیجه بگیرند که کشاورزان از تابش نور خورشید در بهار و تابستان بسیار خوشحال می شوند .

4- آشنایی با میوه های بوته ای ، درختی و محصولات کشاورزی :

-به کودکان فرصت دهید تا نتیجه بگیرند که خوردن میوه برای بدن ، سلامتی  و شادابی مفید است و کمبود آن ، موجب ضعیف شدن بدن و بیماری می شود .

برای تفکیک میوه های درختی و بوته ای ، ابتدا توضیح دهید که بعضی میوه ها بوته ای هستند ، چون روی زمین می افتند و به شاخه های کوتاه چسبیده اند ، مانند بادمجان ، هندوانه ، توت فرنگی ، و بعضی نیز بر روی شاخه های درختان بزرگ قرار دارند و چون بلند هستند ، دست بسیاری از شما به آنها نمی رسند .

زبان آموزی :

بهار- باران- شکوفه- میوه- بوته- درخت- فروردین- اردیبهشت- خرداد- کوه- رودخانه- جاری- گیاه- توت فرنگی –پرستو- لانه- چلچله- سبزیجات -

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

شعر گروه سنی 4-6 سال

من بهارم

من بهارم /فصل باران / سبز و خرم / شاد و خندان /دوست دارم دانه ها را / بازی پروانه هارا / دوست دارم آسمان را / آفتاب مهربان را / دوست دارم روی گل را / رنگ گل را بوی گل را/ دوست دارم ماهیان را / توی چشمه ، توی دریا / دوست دارم هر کجا را / باغ و بستان ، کوه و صحرا / دوست دارم دوست دارم / من بهارم ، من بهارم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: