ضرورت مصرف کلسیم برای کودکان
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

شیر و دیگر غذاهای غنی از کلسیم، همیشه جز اجباری و ضروری در رژیم غذایی کودکان بوده‌اند. کلسیم یک واحد ساختاری کلیدی و اساسی برای داشتن استخوان‌های سالم و محکم است. اما اکثر کودکان ۹ تا ۱۸ ساله، میزان توصیه شده ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز را مصرف نمی‌کنند.
این امر اصلاً تعجب آور نیست، چون اکنون کودکان از نوشابه‌ها بیشتر از شیر که یک نوشیدنی غنی از کلسیم است، استفاده می‌کنند. نوجوانانی که سیگار می‌کشند و نوشابه یا نوشیدنی‌های کافئین دار می‌نوشند، ممکن است کلیسم کمتری دریافت کنند، چون این مواد با فرآیند‌هایی از بدن که مخصوص جذب کلسیم هستند، تداخل پیدا می‌کنند.
اما در هر سنی، از نوزادی تا بزرگسالی، کلسیم ماده مغذی ای است که نمی توان مصرف آن را به فراموشی سپرد.
کلسیم چه کاری برای بدن انجام می‌دهد؟
در دوران کودکی و بزرگسالی، بدن ماده معدنی کلسیم را برای ساخت استخوان‌هایی محکم مورد استفاده قرار می‌دهد، یعنی فرآیندی که در انتهای دوره نوجوانی تکمیل و متوقف می‌شود. سپس کاهش کلسیم استخوان‌ها در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و همینطور که سن بالا‌تر می‌رود روند کاهش کلسیم استخوان‌ها، به خصوص در خانم‌ها، بیشتر می‌شود.
نوجوانان و به خصوص دخترانی که رژیم غذاییشان به اندازه کافی مواد مغذی را برای ساخت استخوان‌ها فراهم نمی‌کند، در آینده در معرض ریسک ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند و به احتمال بیشتری دچار شکستگی‌ در استخوان‌های ضعیفشان می‌شوند.
کودکان کم سن‌تر و نوزادانی که کلسیم و ویتامین D کمی مصرف می‌کنند، در معرض خطر نرمی استخوان قرار دارند. نرمی استخوان یک بیماری جدی استخوانی است که باعث خمیدگی استخوان پا‌ها، رشد ضعیف و گاهی اوقات درد و ضعف عضلانی می‌شود.
کلسیم همچنین نقش مهمی را در انقباض عضلانی، انتقال پیام در طول اعصاب و آزادسازی هورمون‌ها بازی می‌کند. اگر سطح کلسیم خون پایین باشد (به علت مصرف کم کلسیم)، کلسیم مورد نیاز از استخوان‌ها گرفته می‌شود تا سلول‌ها به کارکرد طیبعی خود ادامه دهند، در نتیجه سطح کلسیم استخوان‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.
وقتی فرد در دوران کودکی و نوجوانی کلسیم کافی دریافت کند و فعالیت فیزیکی مناسب داشته باشد، در دوران بزرگسالی با محکمترین استخوان‌های ممکن زندگی خواهد کرد.
انستیتو پزشکی آمریکا مقادیر مصرف کلسیم زیر را برای افراد توصیه می‌کند:

  • ۱ تا ۳ سال- روزانه ۷۰۰ میلی گرم کلسیم
  • ۴ تا ۸ سال- روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم
  • ۹ تا ۱۸ سال- روزانه ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم

مصرف کافی کلسیم تنها راه حل رسیدن به تعادل است. کودکان ۱ تا ۱۸ ساله همچنین باید روزانه ۶۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند. اگر فکر می‌کنید کودکتان به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند، از دکتر او بخواهید تا رژیم غذایی اش را تغییر دهد و یا از مکمل‌های ویتامین مخصوص کودکان استفاده کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: