فعالیت هایی مناسب برای دست ورزی کودکان پیش دبستان
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 
آموزش و پرورش پیش دبستان در ساختار آموزشی کلیه جوامع از اهمیت والایی برخوردار است. بررسی و یافته های پژوهشی نشان گر اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش پیش دبستان در شکل دهی موفقیت های تحصیلی آنها در سال های ورود به آموزش رسمی، خصوصا پایه های اول مقطع ابتدایی است. 
شناخت صحیح کودکان پیش دبستانی و آموزش غیر مستقیم و اصولی در این دوره بسیار حائز اهمیت است و متخصصان تعلیم و تربیت بر این باورند که تجارب و یادگیری دوران کودکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در سلامت جسم و روان افراد جامعه است. باید توجه داشت شناخت هر چه بیشتر از نحوه آموزش های مناسب و به روز کودکان پیش دبستانی از نشانه های قوت و غنای فرهنگ و سیستم آموزش و پرورش هر جامعه است. لذا هر گونه تلاش و کوشش در جهت آموزش مفاهیم و طراحی برنامه ها و ایجاد تسهیلات در این امر گاهی جهت برخورداری جامعه از سلامت جسمانی و بهداشت روانی است.  



مهارت دست ورزی 
1. با قرار دادن کاغذهای باطله در اختیار کودکان از آنها می خواهیم که بدون استفاده از قیچی، با دست های خود کاغذهای باطله را تکه تکه کنند و سپس هر تکه را با سر انگشتان خود به خوبی مچاله کنند. این فعالیت به خوبی می تواند سر انگشتان کودکان را تقویت کند. با چسباندن تکه های مچاله شده کنار یکدیگر بر روی طرح ساده ای مانند یک ماهی یا یک زنبور و ... می توان به فعالیت کودکان معنای قوی تری ببخشید. 

2. بعد از انجام مرحله اول می توان فعالیت دیگری را با کودکان شروع کرد. با در اختیار قرار دادن کاغذهای رنگی باطله، از آنها بخواهیم که با مرور فعالیت قبلی کاغذها را خرد کنند، سپس بعد از خرد کردن کاغذها همه آنها را در ظرفی بریزند و کمی آب به آن اضافه کنند و حالا با کمک دستان خود خوب ورز دهند. این فعالیت علاوه بر تقویت سر انگشتان، تقویت مچ دست و کف دست را هم به دنبال خواهد داشت و نتیجه کار نو آموزان هم تهیه خمیر کاغذ ی است که پس از اضافه کردن مقداری چسب چوب می توانند 
با این خمیر توپ و یا هر شکل دیگری را درست کنند که بعد از خشک شدن می توانند با سمباده ای نرم نا صافی های آن را از بین ببرند و همین سمباده زدن هم به تقویت عضلات انگشتان آنها کمک 
زیادی می کند.
 


خمیر و سفال خود ابزارهای مستقلی هستند که برای این مرحله مفیدند. 
3.حالا کودکان به مرحله ای رسیده اند که با برش کاغذ بدون قیچی آشنایی بیشتری پیدا کرده اند و حالا می توانیم با راحتی بهتری این فعالیت را به آنها واگذار کنیم . 
با در اختیار قرار دادن کاغذ های رنگی یک رو که در پشت آن خطوط ساده ای ترسیم شده، حالا از کودکان می خواهیم که کاغذ را از روی خطی که در پشت آن کشیده است با کنترل، آرام آرام برش دهند. این کار علاوه بر تقویت مهارت های انگشتان، اهدافی نظیر تقویت تمرکز و هماهنگی چشم و دست را نیز به دنبال خواهد داشت. بعد از برش کاغذ های رنگی حالا کودک می تواند با قرار دادن تکه های رنگی کنار هم مناظر زیبایی را خلق کند.
 



4.حالا کودکان باید بتوانند با استفاده از ذهن خلاق خود بدون ترسیم خطوط، اشکالی راببرند و تصویر سازی کنند. 
بعد از برش با دست حالا می توانیم ابزاری مانند قیچی نوک گرد در اختیار کودکان قرار دهیم و از آنها بخواهیم تصاویر ساده ای را مانند چهار گوش یا سه گوش یا خط ساده ای که از پیش برای آنها ترسیم شده و اندازه کوچکی هم ندارد قیچی کنند و کم کم این مهارت را بالا ببرند و اشکال پیچیده تری را ببرند. 

علاوه بر مهارت های فوق در بخش پیش دبستان رنگ آمیزی های ساده در فضا ی محدود مثلا رنگ آمیزی کردن یک طرح ساده که کم کم می توان در مراحل متوالی طرح را پیچیده تر کرد و همچنین اتصال نقطه به نقطه از ساده به پیچیده و تکمیل خطوط شطرنجی در پایان تکرار همه تمرینات فوق کمک شایانی به دست ورزی کودکان می نماید که البته علاوه بر دست ورزی هماهنگی چشم و دست، تمرکز و نشاطی کودکانه از اهداف دیگر این فعالیت ها می باشند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: