کودکان پیش دبستانی خجالتی با مشکلات آموزشی روبه رو می شوند
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کودکان پیش دبستانی خجالتی با مشکلات آموزشی روبه رو می شوند

گروه خبر کتابک

آیا کودکان خجالتی در مدرسه یا پیش دبستانی کمتر پیشرفت می کنند؟

این موضوعی است که گروهی از دانشمندان به تازگی به بررسی آن پرداخته اند. بسیاری از پدر و مادرهایی که کودکان پرجنب و جوش و پرحرف دارند، نگرانند که کودک شان با گام گذاشتن به پیش دبستانی، در سازگار شدن با محیط دچار مشکل شود و نتواند تجربه آموزشی خوبی داشته باشد.

نتیجه یک پژوهش جدید در دانشگاه میامی آمریکا، نشان می دهد که کودکان بیش از اندازه خجالتی، بیشتر با خطر موفق نبودن در مدرسه روبه رو هستند تا هم سالان پرحرف و پر جنب و جوش خود. دستاورد این پژوهشگران نشان می دهد که کودکان خجالتی، با کمترین مهارت های آکادمیک سال پیش دبستانی خود را آغاز می کنند و با کندترین روند به رشد مهارت های خود می پردازند.

این پژوهش یکی از نخستین بررسی ها بر روی رشد اجتماعی و آکادمیک کودکان در دوران پیش دبستانی است. نتیجه این پژوهش به شکل آن لاین در نشریه روان شناسی مدرسه منتشر شده است. ربکا بولوتسکی، پروفسور همکار در دانشکده هنر و علوم دانشگاه میامی و یکی از دست اندرکاران این پژوهش می گوید: پدر و مادرها می خواهند که فرزند شان برای ورود به مهدکودک آماده باشد و با حروف الفبا و حساب آشنا شود. درحالی که آن ها باید بدانند آماده بودن کودک از نظر مهارت های احساسی و اجتماعی برای گام گذاشتن به پیش دبستانی بسیار اهمیت دارد."

این دانشمندان بر این باورند که کودکان خجالتی در برقراری ارتباط و همکاری در فعالیت ها و بنابراین در یادگیری با دشواری روبه رو می شوند. این کودکان به نادیده گرفته شدن در کلاس گرایش دارند و بنابراین توجه کمتری را از سوی آموزگار دریافت خواهند کرد. آن ها در فعالیت های گروهی کلاس شرکت نمی کنند و بنابراین یادگیری شان با مشکل روبه می شود. در این پژوهش هم چنین نتیجه گرفته شده که کودکان پرجنب و جوش و پرحرف بیشتر توجه آموزگار را به خود جلب می کنند و بنابراین از روش های آموزشی مناسب خودشان نیز بهره می برند.

بولوتسکی می گوید: "تاکنون روش های آموزشی بسیاری برای کار با کودکان پر سر و صدا و فعال به آموزگاران پیشنهاد شده است. بنابراین کودکان خجالتی، با شانس بیشتری برای نادیده گرفته شدن در کلاس روبه رو هستند."
او ابراز امیدواری کرده که نتیجه این پژوهش برنامه ریزان آموزشی را تشویق کند تا روش های مناسبی برای کار با کودکانی که به توجه ویژه و بیشتری نیاز دارند به آموزگاران آموزش داده شود. این مسئله به ویژه درباره آموزش کودکان پیش دبستانی از اهمیت برخوردار است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: