چگونه کودکمان را به مسواک زدن عادت دهیم
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

عادت دادن فرزندان به رعایت بهداشت دهان و دندان کار آسانی نیست؛ اما عواقب بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت که تا پایان عمر با فرد خواهد بود.استفاده از مسواک و نخ دندان بهترین راه برای نظافت دهان و دندان است که باید به درستی صورت گیرد تا از پوسیدگی دندان ها و ایجاد پلاک و جرم روی دندان ها پیشگیری شود. مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان به پیشگیری از بیماری های قلبی و کلیوی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

چگونه

۱

چگونه کودکمان را به مسواک زدن عادت دهیم
خودتان مسواک بزنید.

اگر خود شما به عنوان والدین کودک به بهداشت دهان و دندانتان اهمیت ندهید نمی توانید از فرزندتان چنین انتظاری داشته باشید. فرزندان شما را در هر موردی الگو قرار می دهند؛ مخصوصا در سنین کودکی شما تنها سرمشق ها در زندگی آن ها محسوب می شوید.

۲

نحوه صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید.

برای راهنمایی فرزندتان باید خودتان شیوه صحیح انجام کار را بدانید؛ مسواک زدن هم مستثنی نیست، پس ابتدا شیوه صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید و اجرا کنید تا آن را به درستی به فرزندتان آموزش دهید.

۳

چگونه کودکمان را به مسواک زدن عادت دهیم
کارتان از زمان تولد آغاز می شود.

از زمانی که فرزندتان متولد می شود باید کمر همت ببندید. اما وقتی کودک دندان ندارد چطور باید او را عادت داد؟ حداقل کاری که می توانید انجام دهید آن است که هر شب قبل از خواب لثه ها و فضای دهان نوزادتان را پاک کنید. این کار را به کمک یک تکه پارچه نرم و تمیز که نمدار کرده اید یا انگشتتان که تمیز و خیس است؛ انجام دهید. به این ترتیب فرزندتان عادت می کند تا با دهان پاکیزه بخوابد و زمانی که بیدار می شود دهانش بدمزه نخواهد بود. اگر فرد عادت کند تا قبل از خواب دهانش را به درستی تمیز کند بعد از مدتی اگر فقط یک شب این کار را نکند مزه بد دهانش در روز بعد او را متوجه فواید مسواک زدن خواهد کرد.
سعی کنید اگر نوزاد در شب بیدار شده و شیر نوشید نیز دهانش را تمیز کنید تا با دهان پاکیزه بخوابد.

۴

چگونه کودکمان را به مسواک زدن عادت دهیم
مراقبت از دندان های شیری را جدی بگیرید.

فکر نکنید دندان های شیری چون پس از مدتی افتاده و دندان های اصلی به جایشان می رویند اهمیت زیادی ندارند؛ مراقبت از دندان های شیری سبب می شود که دندان های اصلی سالمی به جای دندان های شیری جایگزین شوند و نیز فرزندتان مراقبت از دندان ها را فراگرفته و جدی بگیرد.
تا زمانی که کودکتان نمی تواند خودش مسواک بزند شما باید دندان هایش را مسواک بزنید و زمانی که توانست مسواک به دست گیرد، کمکش کنید و مراقب باشید تا درست مسواک بزند و هنگام مسواک زدن آسیبی به دهان و لثه خود نزند.

۵

مسواک و خمیر دندان مناسب را فراموش نکنید.

دهان و دندان کودک مسواکی متناسب با خودش نیاز دارد. مسواک های نرم و استاندارد و مناسب سن و سال کودکتان تهیه کنید تا علاوه بر مراقبت از دهان و دندانش او را به مسواک زدن راغب کنید. استفاده از خمیر دندان های مناسب کودکان نیز توصیه می شود زیرا تا زمانی که کودک یاد بگیرد آب دهانش را کنترل کرده و آن را قورت ندهد؛ قورت دادن این خمیر دندان ها اشکالی ایجاد نخواهد کرد.

۶

تا مدتی کنترلش کنید.

بعد از این که فرزندتان یاد گرفت و عادت کرد کرد که، حداقل هر شب قبل از خواب مسواک بزند؛ باید مراقب باشید تا به واسطه تنبلی یا خواب آلودگی آن را ترک نکند و پشت گوش نیندازد. سعی کنید این کار را زمانی که دندان های اصلی فرزندتان کامل می شود و به شکلی که او را ناراحت یا عصبانی نکند؛ ادامه دهید.

۷

چگونه کودکمان را به مسواک زدن عادت دهیم
قدرت تشویق را فراموش نکنید.

از تشویق رفتارهای درست فرزندتان در همه موارد و مخصوصا در این مورد خاص غافل نشوید. تشویق او زمانی که از شما می خواهد برایش مسواک بزنید یا تشویقش برای هر پیشرفتی حتی با یک بوسه یا لبخند می تواند بسیار مؤثر واقع شود.

۸

همان طور که سعی می کنید ساعت مشخصی برای خواب فرزندتان در نظر گرفته و آن را رعایت کنید؛ مسواک زدن هر شب کودک در زمان معین می تواند کمک کننده باشد.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: