تشخیص و درمان حساسیت بهاره در كودكان
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 فصل بهار برای برخی كودكان، فصل عطسه، سرفه و خس خس سینه ناشی از آلرژی و حساسیت است. والدین چگونه میتوانند تشخیص دهند كودكشان دچار سرماخوردگی شده است یا ناراحتی او چیزی بیش از سرماخوردگی است؟

 

 

اگر پدر و مادر این كودكانید، اطلاعات و راهكارهایی در خصوص نشانه های آلرژی فصلی و آلرژی های دائمی، كارهایی كه والدین باید در این مواقع انجام دهند و همچنین راههایی برای درمان آن به كارتان خواهد آمد.

انواع حساسیتها در كودكان
حساسیتها شامل حساسیتهای غذایی، دارویی، حشرات، شوره جانوری، غبار و گرده درختان و گیاهان هستند. آلرژی و حساسیت می تواند باعث علائم تنفسی چون آلرژی بینی یا رینیت آلرژیك، پوست مثل اگزما یا مشكل روده ای شود. بر اساس تحقیقات انجام شده 4.5 درصد از كودكان زیر 18 سال دچار حساسیت غذایی و 10.7 درصد دچار حساسیت پوستی و 16.6 درصد دچار حساسیت های تنفسی هستند.   
برای كودكانی كه زیاد دچار حساسیت می شوند، ممكن است عوامل مختلفی در طول روز وجود داشته باشد و برای كودك ایجاد حساسیت كند. تخت خواب، تشكها و بالش و نوع پارچه آنها و الیاف داخل آنها و حیوانات خانگی از جمله این عوامل هستند.  
 
نشانه های آلرژی فصلی در كودكان
از علامتهای شایع در حساسیت می توان به عطسه و آبریزش بینی رقیق، شفاف و بدون چسبندگی، گرفتگی بینی، خارش گوش، بینی، چشم و گلو درد و سرفه همراه با خلط كه امكان دارد شدت سرفه ها در شب و هنگام صبح بیشتر شود، اشاره كرد. وجود و همچنین آبریزش چشم نیز از دیگر نشانه های حساسیت فصلی هستند.
در حساسیتهای دائمی یعنی حساسیتهایی كه ربطی به فصل خاصی از سال ندارد، كودكان بیشتر دچار گرفتگی بینی می شوند. معمولا در این حالت مخاطهای بینی پشت گلوی كودك قرار می گیرد و كودك را وادار به سرفه و بیرون ریختن خلطها می كند. در این مورد از قطره بینی استفاده می شود. در حساسیتهای دائمی آبریزش چشم و عطسه نیز وجود دارد اما نه به اندازه حساسیتهای فصلی.
به خاطر داشته باشید شدت حساسیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. امكان دارد كه كودكی بیشتر عطسه كند و این در حالی است كه كودك دیگر بیشتر آبریزش بینی و دیگری دچار خارش باشد.
علائم حساسیت فصلی همراه با گرده هایی كه از گیاهان، علف های هرز، درختان و چمن ها و گلها به هوا برخواسته می شوند، بوجود می آیند. بسیاری از مادران و پدران گرده ها را، بیشتر در فصل بهار احساس می كنند. چنانچه شما در تمام شب ماشین خود را بیرون از پاركینگ منزل پارك كنید در صبح گرده های زرد رنگ و كوچكی را روی ماشین مشاهده خواهید كرد. این گرده ها در اوایل فصل بهار فروردین و اردیبهشت ماه بیشتر دیده می شوند.


تشخیص نشانه های آلرژی
بعضی وقتها تشخیص آلرژی بدون ملاقات با متخصص و پزشك كار دشواری است. اما موقعیت هایی وجود دارد كه خطر بیماری آلرژی را افزایش می دهد. اگر كودك شما دچار نشانه هایی از قبیل خارش، عطسه و آبریزش بینی هر سال در یك زمان مشخص است یا به طور مثال هر زمانی كه آنها در اطراف گربه هستند، مبتلا به آلرژی است. یك سرما خوردگی عادی معمولا یك هفته زمان می برد تا درمان شود اما نشانه سرفه و گرفتگی بینی ممكن است بیشتر از یك هفته به طول انجامد. تاریخچه فامیلی آلرژی، تاریخچه شخصی اگزما یا یك حساسیت غذایی همچنین می توانند خطر را افزایش دهند. نفس تنگی و ورم یكی دیگر از علامتهای آلرژی و حساسیت هستند. و در این شرایط باید هرچه سریع تر به پزشك مراجعه شود.

چگونه از دست آلرژی خلاص شویم
چنانچه با عوامل به وجود آورنده حساسیت در كودك خود آشنا هستید، تلاش كنید تا از آنها دوری كنید. زمانی كه كودك خود را از بیرون به داخل منزل میاورید، او را حمام كرده و لباسهایش را عوض كنید. همچنین بینی كودك را با آب نمك شستشو دهید ( برای این كار می توانید از اسپری های موجود در داروخانه ها استفاده كنید).

بسیاری از كودكان می توانند از داروهای ضدحساسیت كه بدون نسخه پزشك نیز در داروخانه ها موجود است، استفاده كنند. این دارو ها بر اساس گروه های سنی درجه بندی شده است و كاملا بی خطر است.

چنانچه كودك شما دچار گرفتگی شدید بینی است، دكتر متخصص اسپری های بینی را در نسخه او می گنجاند. به خاطر داشته باشید كه اسپری بینی نباید به شكل دائمی مورد استفاده قرار گیرد. از این اسپری برای مدتی كوتاه فقط چند روز و آن هم در یك زمان استفاده شود. استفاده مكرر و دائمی آنها باعث می شود تا گرفتگی بینی به حالت اول و حتی بدتر از آن برگردد. از پزشك متخصص بپرسید كه كدام یك از نوع اسپری ها برای كودك بی خطر و برای چه مدت زمان است.
برای حساسیت های چشم، دكتر متخصص كودك از از قطره های چشم روزانه یك یا دو دفعه استفاده می كند. اگر كودك شما تنها چند روز از سال دچار حساسیت چشمی می شود، می توانید از قطره های آرژی بدون نسخه پزشك استفاده كنید. قطره اشك مصنوعی می تواند تا حدودی ناراحتیهای چشم را برطرف كند. البته قبل از استفاده از هر قطره ای با پزشك مربوطه مشورت كنید.

راههایی برای كاهش آلرژی در كودك
- تختخواب و ملافه ها را هفته ای یكبار در آب داغ بشوئید تا گرد و غبار آن از بین برود.
- از قرار دادن اشیا با پوست و موی حیوانات در اتاق كودك خودداری كنید. این اشیا تولید گرد و غبار می كنند
-هر هفته یا یك هفته در میان تمام منزل را گردگیری و جارو كنید. اما زمانی كه مشغول این كار هستید مراقب باشید تا كودك داخل اتاق نباشد.
-فیلتر دستگاه تصفیه هوا را هرماه یك بار تعویض یا تمیز كنید
-اگر كودك شما به حیوانات حساسیت دارد، سعی كنید آنها را از حیوانات خانگی دور نگه داشته، یا با شامپوهای مخصوص، ریزش موی حیوانات را كاهش دهید
-اگر كودك به گرده گیاهان حساسیت دارد سعی كنید در روزهای اولیه بهار بویژه در روزهای بادی او را از منزل خارج نكنید. چنانچه كودك را به بیرون از منزل می برید در هنگام شب او را حمام برده و لباسهایش را عوض كنید.


چه زمان باید به دكتر مراجعه شود
اگر با توجه به میزان و اندازه هایی كه در بالا گفته شد، حساسیت كودك بهبود نیافت، باید به پزشك مراجعه شود. همچنین زمانی كه كودك دچار بیماری آسم است شما باید به متخصص برای معاینات بیشتر مراجعه كنید زیرا وجود حساسیت می تواند عامل حمله آسم و افزایش نشانه های آن باشد.

>> نی‌نی سایت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: