آموزش آیه های کاربردی با روش قصه گویی :
بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 ان اشكر لي و لوالديك

از من و از پدرو مادر خود تشكر كنيد

 

اهداف:

1-    حفظ صحيح آيه با لحن عرب با توجه به قواعد تجويدي مربوط به آيه

2-    حفظ معني در حد درك كودك

3-    شكر خدا را به جا آوردن

4-    تشكر از زحمات پدر و مادر براي رضاي خدا

5-    آموزش كودك به رعايت ادب و احترام در برخورد با پدر و مادر

6-     آموزش كودك در قدرداني از خداوند و پدر و مادر، با اطاعت كردن از آنها(اطاعت از خدا و اطاعت از والدين)

7-    به كارگيري معني آيه در تمام لحظات زندگي

 

شيوه آموزش:

بچه هاي خوبم امروز مي خوام يكي ديگر از آيه هاي خدا را براي شما بگم.آيه چي بود؟ آفرين حرفاي خوب خداجون و سفارش خداي خوب و مهربون.

خداجون در اين آيه به ما سفارش كرده از سه نفر تشكر كنيم.

پدر ومادر ما خيلي مهربان هستند، زحمات زيادي هم براي ما كشيده اند حالا بگيد ببينم اين پدر و مادر مهربان را چه كسي به ما داده ؟ آفرين خدا، ديگه خدا چي به ما داده؟ميوه-غذا-سلامتي-خونه-خورشيد-درخت و ....

حالا كه خدا اين همه چيزاي خوب خوب به ما داده بهتره در همه حال خدا را شكر كنيم.يعني بگوييم الحمد لله شكر خدا

ديگه اينكه حرفاي خدا جون را گوش بدهيم بچه ها قبلاً به شما گفتم كه حرفاي خداجون تو يك كتاب نوشته شده اگه گفتيد اسم اون كتاب چيه؟آفرين قرآن

حالا بگيد ببينم از پدر و مادر چطوري بايد تشكر كنيم؟آفرين

حرفاي اونا رو گوش كنيم اذيتشون نكنيم.با ادب و احترام با اونها صحبت كنيم.حالا من براي شما يك داستان تعريف مي كنم تا شما متوجه بشيد كه خدا جون دوس داره چطوري رفتار كنيد.

 

 داستان:

يك روز يك مرد جواني نزد پيامبر آمد و گفت من مادر خيلي پيري دارم.مادر من ديگه نمي تواند راه برود.ديگه نمي تواند خوب حرف بزند.غذا بخوره و هيچ كاري را نمي تواند خودش انجام دهد.پير و ناتوان شده است.

من براي مادرم غذا درست مي كنم.غذا را برايش خوب نرم مي كنم و به دهانش مي گذارم.مثل وقتي كه من بچه بودم و مادرم به من غذا مي داد.لباسهايش را تنش مي كنم.لباسهايش را مي شويم.هيچ وقت هم از كارهايي كه براي مادرم انجام مي دهم خسته نمي شوم.من از شما يك سوال دارم.حالا خداجون از من راضي و از كارهاي من خوشحاله؟بله خداجون از تو راضي و آفرين به تو كه اين همه مادرت رو دوس داري و اين همه به او كمك مي كني.خدا هم يك عالمه جايزه هاي خوب خوب به تو ميده.

ولي پيامبر به آن جوان گفت:هنوز تو هيچ كدام از زحماتي كه مادرت در بچگي برات كشيده را جبران نكرده اي.اون جوان به خانه برگشت و بيشتر از گذشته به مادرش توجه كرد و كارهاي مادرش رو براي تشكر از مادرش انجام داد.

 

  ترتيب آموزش:

مرحله اول:انش:با توجه به ترقيق الف و اماله كسره در ان

مرحله دوم: كر:با توجه به اماله ضمه در (ك)

مرحله سوم: لي: با توجه به كشش به اندازه طناب بلند

مرحله چهارم:ان اشكر لي

مرحله پنجم: و ل: لب غنچه اي (و) و اماله كسره در (ل)

مرحله ششم: ولديك:لب غنچه اي (و) و اماله كسره در (ل)

مرحله هفتم: ان اشكر لي و لوالديك

مرحله هشتم: معني: از خدا و از پدر و مادر خود تشكر كنيد.

 

 ارزشيابي:

 

1-    مرور بر واحدهاي كار تدريس شده

2-    با جمع خواني و فردخواني ميزان يادگيري كودكان را ارزيابي مي كند.

3-    معنا را با توجه به سن و زبان كودكانه بفهمد.

4-    هنگام تكرار كودكان صحيح تلفظ نمايند.

5-    در پايان كودكان دسته جمعي تشويق شوند.

 

 

 واحد شعر:

گلهاي نيمه بازم

نماز خون هاي نازم

هميشه بعد از نماز

رو اون سجاده ناز

دعا كنيد به خدا

خدا كه مهربونه

داده به ما يه مامان

مامان كه با گذشته

داده به ما يه بابا

بابا كه زحمتكشه

داده هاشو شكر كنيد

از اون تشكر كنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: