بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 رييس مركزهمكاري‌هاي سازمان بهداشت جهاني در آموزش سلامت دهان و دندان، گفت: در حال حاضر هر كودك 6 ساله در ايران به طور ميانگين 5 دندان پوسيده دارد. محمد حسين خوشنويسان در جمع خبرنگاران خراسان جنوبي، اظهار كرد: بيشترين بيماري حوزه دهان و دندان مربوط به پوسيدگي دهان و دندان است.

وي تصريح كرد: ميزان شيوع پوسيدگي دندان در كشور از بيماري آسم هم بالاتر است.

رييس مركز همكاريهاي سازمان بهداشت جهاني در آموزش سلامت دهان و دندان از طرح پيمايش دهان و دندان در كشور خبر داد و افزود: اين طرح در كليه استانهاي كشور در بين 5 گروه سني انجام خواهد شد.

خوشنويسان با بيان اينكه برنامه‌هاي مركز همكاريهاي سازمان بهداشت جهاني در آموزش سلامت دهان و دندان بر پيشگيري از پوسيدگي اولويت داده شده است، افزود: در اين زمينه فعاليت‌هاي مختلفي بر گروه‌هاي سني مختلف برنامه ريزي شده است.

وي تصريح كرد: خوشبختانه در خراسان جنوبي ميزان ساعات كاري دندانپزشكان دولتي بالاتر از ميزان كشوري است.

رييس مركز همكاريهاي سازمان بهداشت جهاني در آموزش سلامت دهان و دندان در پاسخ به اين سوال كه با توجه به گران بودن هزينه درمان دندان‌هاي پوسيده و خراب، چه برنامه‌هايي براي دانش آموزاني كه دندان پوسيده دارند و هزينه درمان ندارند داريد، اظهار كرد: تنها دندان 6 تحت پوشش بيمه است و بقيه بيمه ندارد.

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 گوجه سبز در استحکام دندان‌ ها و تقویت لثه‌ ها بسیار سودمند است، بدن انسان را در مواجه با عوامل عفونی مقاوم نموده و با التهاب و رادیکال‌ های آزاد مخرب مقابله می ‌کند و به همین سبب رو موجب تقویت سیستم ایمنی می ‌شود. از طرفی زیاده‌ روی در مصرف گوجه سبز موجب حالت تهوع و سردرد می ‌شود. 
نوبرانه‌ های بهاری از چغاله‌ بادام گرفته تا گوجه ‌سبز، یکی از پرطرفدارترین میوه‌ هایی هستند که کوچک و بزرگ از تناول آن ها لذت می ‌برند. کوچک ‌ترها مصرف گوجه‌ سبز با نمک را ترجیح می ‌دهند و بزرگ ‌ترها هم از آن در آشپزی خود استفاده می ‌کنند. گوجه سبز در تقویت دندان‌ ها و لثه‌ ها مفید است 
یک متخصص تغذیه درباره خواص میوه گوجه سبز گفت: گوجه سبز برای تقویت دندان ‌ها و لثه‌ ها مناسب است و حاوی مقداری ویتامین سی است. دکتر مسعود کیمیاگر درباره میوه ی بهاره گوجه سبز اظهار کرد: گوجه سبز در دسته میوه‌ هایی قرار دارد که به دلیل ترشی و خوش طعم بودنش به ویژه مورد علاقه ی کودکان است و چون زمانی برداشت می ‌شود که هنوز حاوی قند بالایی نیست و کالری پایینی هم دارد میوه خوش خوراک و کم ضرری است. 
دکتر کیمیاگر در پایان توصیه کرد: خوب است که عادت کنیم میوه‌ هایی مانند گوجه سبز، چغاله بادام، خیار ، پرتقال و انار را با نمک استفاده نکنیم و روی میوه‌ ی کودکان نمک نپاشیم چرا که ذائقه از دوران کودکی شکل می‌ گیرد. تقویت ایمنی بدن با گوجه‌ سبز سکینه شب‌بیدار، کارشناس ارشد تغذیه در خصوص این میوه می ‌گوید: گوجه‌ سبز میوه‌ ای آبدار و خوشمزه است که منشأ آن از قاره آسیا بوده اما هم اکنون در قاره‌ های دیگر هم گسترش یافته است. وی با اشاره به این که مزه ی ترش این میوه می ‌تواند در یک روز گرم تابستانی احساس شادابی به فرد ببخشد، یادآور می ‌شود، ترکیبات سودمندی در این میوه وجود دارد که از آن جمله می ‌توان به فیبر رژیمی اشاره کرد که در فرد باعث بهبود سیستم گوارشی می ‌شود. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 در ابتدا بهتـــر است بدانيـــم كه مسئوليت چيست؟ واژه مسئوليت از لحاظ لغوي به معني توانايي پاسخ دادن، و در عرف عام به مفهوم تصميم گيريهاي مناسب و موثر است. منظور از تصميم گيري مناسب، آن است كه كودك در چارچوب هنجارهاي اجتماعي و انتطاراتي كه معمولا از او مي رود، دست به انتخابي بزند كه سبب ايجاد روابط انساني مثبت، افزايش ايمني، موفقيت و آسايش خاطر وي شود. مسئوليت ارثي نيست و بايد از طريق تجربه آموخته شود. آموزش مسئوليت پذيري به كودكان، نيازمند جوّي خاص در خانه و مدرسه است. چنين جوي در مورد تصميم گيري ها و پيامدهاي آنها، اطلاعاتي به كودكان مي دهد و منابعي را برايشان فراهم مي كند تا بتوانند تصميمات صحيحي بگيرند و در بزرگسالي، بتوانند مسئوليت هر آنچه را كه در زندگي اش رخ مي دهد، بر عهده گيرد. كودك از نخستين روز زندگي تا بزرگسالي بايد قابليت مسئوليت خويش را افزايش دهد، او از طريق كنش هاي متقابل با والدين، معلمان و همسالانش به اهميت مسئول بودن پي مي برد. اين كنش هاي متقابل، شامل انتظاراتي است كه از كودك مي توان داشت و اين كه او بايد ياد بگيرد روز به روز به نحوي مناسب تر و موثر تر به آنها پاسخ دهد. حس مسئوليت هنگامي در كودك به وجود مي آيد كه به او مسئوليت داده شود، زماني كه كودك بزرگ مي شود بر تعداد موقعيت هايي كه او قبول مسئوليت خواهد كرد، افزوده خواهد شد. چيزهايي كه او مسئوليتشان را بر عهده مي گيرد، تغيير خواهند كرد، و پاسخ هايش ظريفتر از پيش خواهد شد. به عنوان مثال: غير عادي نيست كه پاسخ يا واكنش كودك دو، سه سال نسبت به مردم، گريه كردن، 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 در ميان توانایی های مختلف انسان بدون ترديد خلاقيت سازنده ترين و بنيادی ترين آنهاست. دستيابی به قانون مندی هایی كه به شناخت و تغيير جهان منجر شده بدون استفاده از نيروی خلاق انسان ها امكان پذير نبوده است. همه آثار پر ارزش اصيل و ماندنی فرهنگ بشری كه زندگی انسان را معنا بخشيده ،ريشه در خلاقيت داشته است و اين همه را تاريخ علم و هنر به روشنی نشان می دهد. با توجه به نقش اساسی خلاقيت در زندگی ضروری است كه اين توانایی ارزشمند را در كودكان پرورش دهيم.متاسفانه نظام آموزشی _تربیتی ما در خانه و مدرسه و به تبع آن در جامعه، نه تنها اين توانایی را در كودكان و نوجوانان پرورش نمی دهند، بلكه باشيوه های نامناسبی كه به كارمی برد ، آنرا سركوب می كند .

در پرورش خلاقيت كودكان چند نكته مهم را بايد در نظر گرفت :
نخست : توجه به نقش آموزش در خلاقيت است . تحقيقات روانشناسی و تجربيات انجام شده ، تا حدودی نشان داده اند كه می توان خلاقيت را پرورش داد . اعتقاد به امكان  پرورش خلاقيت و ساير خصوصيت های فرد نگرش ما را نسبت به توانایی های عظيم انسانی ، در جهت مثبت تغيير می دهد و ما را به جستجوی شيوه های مناسب برای رشد و شكوفایی آنها وا می دارد .

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 وجود نظم در کارها و داشتن برنامل منظم باعث می شود تا حافظل انسان قوی تر شود. نظم از طرفی باعث می شود تا هرج و مرج از کارها و اهداف انسان برداشته شود و راحتتر به نتیجه برسد. هوش و استعداد هر چند که زیاد باشند، بدون نظم کار چندانی را پیش نمی برند.
از همان خردسالی کودک را با نظم و ترتیب آشنا کنید. در برخورد با کودک به شکلی رفتار کنید که متوجه شود قوانینی در کار است. البته این موضوع به معنی آن نیست که قوانین خشن و خشک در کار است.
همچنین به شکلی رفتار نکنید که تمام کارها از پیش تعیین شده باشند.چرا که این کارها از نظر عاطفی به کودک ضربه می زنند، همچنین خلاقیت او را از بین می برند. منظور از داشتن قوانین این است که کارها طبق قاعده انجام شود. حتی خلاقیت، تغییر، آزادی عمل و... هم طبق برنامه مشخص باشد. به طور مثال معلوم باشد که در چه مواردی می توان خلاقیت و ابتکار نشان داد و چه مواردی حتمی است و باید انجام شوند. البته در تمام موارد امکان اظهار نظر را به کودک بدهید ولی به او توضیح دهید که به فلان علت باید این کار انجام شود.
در کارهای منزل، برنامه ی مشخص داشته باشید. کارها را به شکل اتفاقی انجام ندهید بلکه سعی کنید وظایف روزانه و مسئولیتهای هر شخص را مشخص کرده و آنها را یادداشت کنید. هنگام تهیه ی این یادداشتها از نظر کودک هم استفاده کنید ولی پس از نوشته شدن یاد داشت دیگر نباید کارها را تغییر داد.

کودکستان و مدرسه

سعی کنید یکی دو سال قبل از سن مدرسه، کودک خود ر ابه کودکستان ببرید. کودک در کودکستان با کودکان هم سن و سال خود آشنا می شود. بازیهای دسته جمعی انجام می دهد، شعر می خواند، نمایش بازی می کند و مسائل اجتماعی را می آموزد. هر چند که می توانید در منزل مقدمات کودک را فراهم کنید. همچنین با جمع کردن کودکان همسایه یا فامیل تعامل اجتماعی کودک را برقرار سازید. ولی هیچ گاه نمی توانید مانند کودکستان، محیطی با این همه امکان تجربه آموزی فراهم کنید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

دانستنی‌هایی در مورد بدن انسان
دانستنی‌هایی در مورد بدن انسان

آیا می دانستید که تنها در طول زمانی که این جمله را می خوانید در حدود 50 هزار سلول بدنتان می میرد و سلول های جدید جایگزین آن می شود ؟

آیا می دانستید که در طول یک ساعت قلب شما آنقدر سخت کار می کند که می تواند انرژی حمل یک جسم یک تنی به اندازه یک کیلومتر از سطح زمین را تامین کند ؟

آیا می‌ دانستید که اگر سلول‌ های موجود بر روی پوست بدن انسان را به دنبال هم بچینیم، طول آن به 45 مایل خواهد رسید ؟

 

آیا می دانستید که در طول یک سال، قلب یک انسان عادی 40 میلیون بار می تپد ؟

 

آیا می دانستید که بیشتر انسانها در یک دقیقه 25 مرتبه پلک می زنند و بطور میانگین هر انسان سالانه بیش از 13 میلیون مرتبه پلک می زند؟

 

آیا می دانستید که شش سمت چپ کوچکتر از شش سمت راست است تا فضایی برای قلب ایجاد شود ؟

آیا می دانستید که جراحی چشم یکی از پیشرفت های چشمگیر در طب باستان به شمار می رود ؟

آیا می دانستید که عطسه در هنگام خارج شدن از دهان، سرعتی بالغ بر 100 مایل بر ساعت دارد ؟


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 عجایب دنیای حیوانات

این هم از عجایب خلقت

 

دندان حلزون

شاید کمی عجیب به نظر برسد اگر بگوییم حلزون ها دندان دارند! در دهان کوچک حلزون ها در حدود 2500 دندان، در اندازه بسیار ریز وجود دارد. قدرت این دندان ها به اندازه ای است که حیوان می تواند برگی را ریز ریز کند. حلزون قبل از اینکه غذایش را بخورد، خوب آن را توسط دندان هایش آسیاب می کند.

اگر در هنگامی که حلزون، مشغول غذا خوردن است، گوش خود را به دهان او نزدیک کنید، شاید صدای به هم خوردن دندان های او را بشنوید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

کودک بیش فعال, والدین کم تمرکز

 

ADHD  با بیش فعالی اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی‌توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. 3 تا 5 درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها نیز شایع‌تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی‌توجهی بیشتر دیده شود. علائم این بیماری قبل از هفت سالگی شروع می‌شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌كند.
این بیماری سالهاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند.
به نظر می‌رسد علت آن بیشتر نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد. کودکان مبتلا احتمالا در قسمت‌هایی از مغز که مسئول توجه، تمرکز و تنظیم فعالیت‌های حرکتی است دچار نقص جزئی هستند. توارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارد. همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می‌شود که می‌تواند باعث این مشکل شود.كارشناسان بر این اعتقادند كه بهبودی در صورت وقوع معمولا بین 12 تا 20 سالگی رخ می‌دهد و بهبودی قبل از 12 سالگی نادر است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

آیا می‌دانید مروارید چگونه به وجود می‌آید؟
مروارید

مروارید اصل، بسیار گرانبها است.  ولی جالب است بدانید که این مروارید زیبا و درخشان را یک موجود دریایی کوچک به نام صدف تولید می‌کند. صدف نوعی نرم‌ تن است که گاهی اوقات در ساحل نیز می‌توان آن را در حال خزیدن دید. این نرم‌ تنان کوچک، غذای لذیذی برای ماهی‌ها و هم نوعان بزرگ‌تر از خودشان‌اند. حتّی انسان هم از این جانور تغذیه می‌کند. به همین دلیل، نرم‌ تن برای محافظت از خود به کمک ماده‌ای که از بدنش ترشح می‌شود، پوسته(صدف) سخت و محکمی می‌سازد و داخل آن زندگی می‌کند. در واقع جنس مروارید نیز از همین ماده سخت است. مرواریدها داخل این پوسته به وجود می‌آیند.

گاهی اوقات یک ذره خارجی مثل دانه‌ای شن یا یک موجود ریز دریایی وارد پوسته یا صدف نرم‌ تنان می‌شود و با بدن نرم و حساس آن ‌ها تماس پیدا می‌کند. این تماس باعث تحریک و خارش بدن نرم تن می‌شود. نرم ‌تن برای تسکین خود، ماده‌ای از جنس صدف به دور این ذره خارجی ترشح می‌کند. جنس این ماده، از کربنات کلسیم است. پس از مدتی، مرواریدی گرد، سفید و درخشان در داخل صدف شکل می‌گیرد. به این نوع مروارید، مروارید اصل می‌گویند. البته همه مرواریدها سفید نیستند. برخی از آن ‌ها سیاه، قرمز، آبی، زرد و یا سبزند.امروزه از روش‌های مختلفی برای تولید مصنوعی مروارید استفاده می‌شود. با استفاده از این روش‌ها، ذرات شن، داخل صدف قرار می‌گیرند. بعد از دو الی سه سال، صدف را از آب خارج می‌کنند و مروارید را از داخل آن برمی‌دارند. به این نوع مرواریدها، مروارید پرورشی می‌گویند.از آن‌جا که مرواریدهای طبیعی و اصل، بسیار گران‌قیمت‌اند، اکثر مردم، مرواریدهایی را که با استفاده از روش‌های مصنوعی به وجود آمده‌اند، خریداری می‌کنند.

 

بخش کودک و نوجوان تبیان

نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

تأمین انرژی کودکان با ساده ترین پیشنهاد

 

 

کودکان به وعده های غذایی و میان وعده های منظم نیاز دارند تا انرژی و مواد مغذی را که برای رشد و مقابله با بیماری هاکه به آن نیازمند هستند، به دست آورند.


غذاخوردن همراه خانواده باعث تشویق آنان به روی آوردن به انواع مواد غذایی می شود.


خوردن خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند به جای وعده های اصلی باعث رژیم غذایی نامتعادل در کودکان می شود. صبحانه نقش مهم و اصلی در بالا بردن انرژی مورد نیاز روزانه کودکان چه در مهدکودک و چه در مدرسه دارند به همین علت والدین باید برای کودکان یک میان وعده غذایی شیرین بین صبحانه و ناهار و عصر در نظر بگیرند.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

تغذیه کودک,غذای کودک

 

اگر شما اهل نوشیدن چای یا قهوه هستید و در طول روز چندین فنجان چای یا قهوه می‌نوشید بی‌تردید کودک خردسال شما نیز به تقلید از عادت‌ها و رفتارهای شما علاقه زیادی به نوشیدن چای یا قهوه پیدا می‌کند و دیر یا زود تمایلش به نوشیدن چای یا قهوه را با شما در میان می‌گذارد. اگر چه نوشیدن چای یا قهوه به دلیل وجود کافئین می‌تواند موجب افزایش میزان انرژی، هوشیاری و تمرکز در زمان انجام کار یا برنامه‌های روزانه‌ شود اما باید بدانید که همین ماده می‌تواند تاثیرات معکوسی بر سلامت کودکان و خردسالان داشته باشد که از میان آنها میتوان کاهش تمرکز، کاهش توانایی‌های حرکتی و ناهماهنگی عضلات را نام برد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

نعمت هوا را بهتر درک کنید
هوا

 

هوا یکی از مخلوقات بسیار باارزش خداست.  مثل آب است. یعنی ماده ی نرم و بی رنگ است اما ما آن را نمی بینیم چون از آب شفافتر و سبکتر است. هوا یک موجود لطیف است. یعنی ما می توانیم در آن راه برویم، حرف بزنیم و... ولی اصلا برخورد خودمان را با هوا احساس نمی کنیم، به جز وقتی که باد بیاید و هوا را متراکم کند و با ما محکم برخورد کند. اگر هوا فقط یک ذره سنگین تر از این بود حرکت کردن در آن کار سختی بود و نیاز به انرژی زیادی داشت. مثل وقتی که سوار موتور سیکلت می شویم و با سرعت حرکت می کنیم و متوجه مقاومت هوا می شویم.

در هوا ذرات ریزی وجود دارد که وقتی می لرزند صدا به وجود می آید این صدا به کمک جریان هوا پخش می شود و به گوش می رسد

 

 

هوا امکان حرکت ابرها و بارش باران را به وجود می آورد. پدیده های زیبایی مثل رنگین کمان در هوا اتفاق می افتند. هوا پر از گازهای بی رنگ است. نیتروژن ، اکسیژن و ... . به همین جهت می توانیم در هوا تنفس کنیم. و می توانیم در هوا حرف بزنیم. یکی از مهمترین خاصیت های هوا، کمک به تولید و انتشار صداست.

 

در هوا ذرات ریزی وجود دارد که وقتی می لرزند صدا به وجود می آید این صدا به کمک جریان هوا پخش می شود و به گوش می رسد. بنابراین جایی که هوا نباشد صدا هم به وجود نمی آید و هیچ چیزی شنیده نمی شود. مثلا در اطراف کره ماه هوا نیست. بلکه خلاء است. خلاء یعنی خالی بدون هیچ چیزی.  در خلاء


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 مدتها بود که زمستان سرد ،جنگل سبز را زیر برفهای سفیدش پنهان کرده بود و سرما حیوانات را خسته کرده بود.

زمستان

اما کم کم با نزدیک شدن بهار بارانهای بهاری دوباره همه جا را سبز کردند.

جنگل

 

به کمک باران و آفتاب ، آسمان جنگل رنگین کمانی شد.

رنگین کمان

همه چیز آماده شد و عید نوروز از راه رسید و بهار شد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

15 شگفتی بدن انسان که شاید همه ندانند

شگفتی بدن انسان

 

در این مطلب 15 شگفتی بدن انسان را به شما معرفی می کنیم که شاید بسیاری از آن بی خبر باشند:

1. نیاز به خواب

شاید بعضی اوقات بگویید که دارم از شدت خواب می میرم، اما به معنای کلمه توجه نداشته اید. شما بدون خوردن غذا تا هفته ها زنده می مانید، اما بعد از 11 روز نخوابیدن، برای همیشه به خواب خواهید رفت.

 

2. رشد ناخن ها

اگر ناخن های دست تان نسبت به ناخن پای شما خیلی زودتر رشد می کند این کاملا طبیعی است. ناخن هایی که بیشتر در معرض استفاده قرار می گیرند زودتر رشد می کنند. ناخن انگشت های بلندتر و دستی که با آن می نویسید بیشترین رشد را دارند. به طور میانگین ناخن ها در هر ماه به اندازه یک دهم اینچ رشد می کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

قایم موشک بازی حیوانات
حیوانات

آیا قایم موشک بازی را دوست دارید ؟ بعضی از حیوان ها این بازی را انجام می دهند. آن ها از این طریق می توانند از شکار شدنشان جلوگیری کنند. پوست این حیوان ها به گونه ای است که با رنگ محیط تغییر می کند. این نوع پنهان شدن حیوانات ، استتار نام دارد که باعث می شود به آسانی دیده و شکار نشوند . نمونه هایی از این نوع حیوانات را شرح می دهیم:

 

چوب دست

چوب دست، جانوری لاغر، دراز و قهوه ای رنگ است . چوب دست، مانند شاخه ی درخت به نظر می رسد. چوب دست هنگام شب از برگ های درخت تغذیه می کند و در طول روز، بدون حرکت مانند یک شاخه ی درخت خودش را پنهان می کند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

سوسن چلچراغ
گل سوسن چلچراغ

 

سوسن چلچراغ نخستین بار در سال 1354 توسط گیاه شناسی فرانسوی به نام «لدر بوری» شناخته شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط زیست در گروه آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رسید و طی این سالها رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت 4 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است. و بعد از شناخت نامش در موزه تاریخ طبیعی ایران در فرانسه به صورت «لیلیوم لیدربور» به ثبت و ضبط رسید و بعد از آن روستای داماش، كانون توجه ملی و جهانی شد به طوریكه هر ساله بسیاری از علاقه مندان و متخصصان و گیاه شناسان از سراسر دنیا برای دیدن این گل به ایران سفر می كنند.

این گل كه به نام «سوسن سفید» نیز خوانده شده، به علت متعلق بودن به دوران چهارم زمین شناسی از لحاظ ژنـتیكی بسیار مورد توجه بوده و یكی از كمیاب ترین گونه های تیره «سوسنیان» است كه تنها در روستای «داماش» در ارتفاعات «عمارلو» از توابع شهرستان «رودبار» یافت می شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

ماه

 

ماه به دور زمین می چرخد.

ماه 27 روز و 7 ساعت و 43 دقیقه و 11.6 ثانیه طول می کشد تا به دور زمین بچرخد و به نقطه ی اول خود برسد.

ماه تنها ماهواره ی طبیعی زمین است.

فاصله ی متوسط ماه تا زمین 384403 کیلومتر است.

بلندترین کوه موجود در ماه 4700 متر است، و حال آن که ارتفاع اورست 8848 متر است.

اولین شخصی که پا به ماه گذاشت نیل آرمسترانگ نام داشت.

سمتی از ماه که ما می توانیم از زمین آن را ببینیم طرف نزدیک و سمت دیگر طرف دور نام دارد.

ماه در روز بسیار گرم و در شب بسیار سرد است. دمای متوسط سطح ماه در روز 107 درجه ی سلسیوس و در شب 153- درجه ی سلسیوس است.

جذر و مد اساساً به علت نیروی گرانش کره ی ماه است.

ماه گرفتگی یا خسوف زمانی اتفاق می افتد که زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد.

نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هر یه قاشق عسل نتیجه کار و تلاش ۴۵ روزه یه زنبور کارگره که از بدو تولدش بدون اینکه یه شب بخوابه، عسل تولید کرده. هر قاشق عسل از شهد ۱۰ میلیون گله و هر زنبور معادل ۷ دور کره زمین پرواز می‌کنه تا گرده گل رو تبدیل به عسل کنه.

عسل سرشار از منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفات و ۲۲ نوع ویتامین و ماده معدنیه. نوشیدن یه لیوان آب‌لیمو و عسل در روز نه تنها سیستم ایمنی بدن‌تون رو تقویت می‌کنه  که با افزایش سوخت و ساز بدن باعث لاغری می‌شه.
ترکیب عسل و دارچین که می‌تونید باهاش دم‌نوش درست کنید یا تو یه کپسول بریزید و مثل قرص بخوریدش، تقویت کننده قلب، پایین آورنده کلسترول و رفع سوهاضمه است. غرغره دم‌نوش عسل و دارچین در صبح مانع بوی بد دهن می‌شه.
ترکیب عسل، دارچین و روغن زیتون یه ماسک عالی برای لطافت، درخشش و لایه‌برداری پوست صورته.
با عسل و لیمو یه لیموناد خنک درست کنید و اونو جایگزین نوشابه کنید که هم خوشمزه است، هم انرژی‌زا و نشاط آوره.

نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 طبیعی است که کودکان پیش دبستانی فعال، بی توجه، تکانشی و حواس پرت باشند اما کودکانی که مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده می شوند سطح فعالیت آنها از این فعالیت طبیعی بسیار بالاتر است. برخی وضعیتها و نیز برخی غذاها می توانند وضعیت این کودکان را تشدید کنند. یافتن ابزار یادگیری مناسب به این کودکان کمک خواهد کرد در خانه و نیز در مدرسه کارها و تکالیف را به نحو بهتری انجام دهند.

بر اساس ویراست چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، والدین یا معلمان باید شش مورد از نه مورد رفتار مشکل ساز را در کودک تایید کنند تا تشخیص بیش فعالی در یک کودک داده شود. ضمنا این نشانه ها باید استمرار داشته باشد و قبل از ۷ سالگی بروز کرده باشد ضمن اینکه دفعات و فراوانی این رفتارها بیش از دفعات و فراوانی آن در کودکان همسن فرزند شما باشد.


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد