بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

اتاق شاد برای کودک نقاش

 

اولین تفریح کاغذ ـ مدادی کودکان است. آنها نخستین بار با دیدن کار و فعالیت نوشتاری والدینشان یاد می‌گیرندکه مداد را به دست گرفته و روی صفحه کاغذ اشکالی را بکشند. در ابتدای راه آنها مداد را به شکلی ناپخته در دست گرفته و خطوطی را با کمترین دقت و ظرافت می‌کشند.

 

کشیدن این خطوط هر چند شکل و تصویر خاصی ندارد ولی به عضلات دست کودک کمک کرده و آن را تقویت می‌کند. در سال‌های بعد عضلات دستش قوی‌تر شده و با الگوبرداری از بزرگسالان مداد را به شکل صحیح‌تری در دست می‌گیرد. سپس خطوط را به شکل دایره‌‌وار بر صفحه می‌کشد. حدود سن ۵ سالگی تصاویر کمی کامل‌تر شده و کودک حال قادر است آدمک بکشد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

تربیت کودک,تربیت کودک مستقل

 شاید پدر یا مادر بودن بزرگ ترین مسوولیت شما در زندگی باشد و تصور کنید برای اینکه مبادا فرزند شما دچار مشکلی شود باید همه درها را بست و پرده ها را کشید. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. این حمایت بیش از حد و مریض‌گونه چیزی نیست که خودتان هم از آینده آن خوشحال شوید. با دور نگه داشتن کودکان از واقعیت های زندگی در واقع آنها را از از درس هایی که باید در زندگی یاد بگیرند دور می کنید.
برای پرورش فرزندان سالم و قوی می توانید از 7 راهکار زیر استفاده کنید. این روش ها به کودکان کمک می کند تا در بزرگسالی بتوانند بهترین تصمیمات را هنگام مواجهه با مشکلات اجتماعی اتخاذ کنند.
به کودک خود قدرت رویارویی با مشکلات را بدهید
 1.    به کودک خود اجازه دهید خودش باشد
این کاملا طبیعی است، چیزهایی در دیگران را دوست داریم که در خودمان هم دوست داریم. متاسفانه در بحث کودکان، برعکس این مساله نیز مصداق دارد: ممکن است با دیدن رفتار یا شخصیتی از دیگران که در خود دوست نداریم، واکنش منفی نشان دهیم. در نتیجه، اغلب اوقات به طور اشتباه تلاش می کنیم تا فرزندان خود را به گونه ای پرورش دهیم که نمونه کوچکی از ما باشند تا بتوانیم بیشتر دوستشان داشته باشیم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

سلام دوستاي خوبم

امروز يه شعر زيبا از عمو نوروز مي ذارم

عمو نوروز

روز

روز

روز اومد

باز عمو نوروز اومد

چي؟

چي؟

چي آورد؟

پارچه و قيچي آورد

چي كار كرد؟

لباس تازه اي دوخت

بعدش تن بهار كرد

شاعر: جعفر ابراهيمي

نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

دست خط کودکان,خط کودکان

 

خط خوب يکي از مهارت هايي است که بايد از سن کم يعني از دوره ي آمادگي به دانش آموزان آموخته شود در غير اين صورت بخشي از فرايند ياددهي ، يادگيري دچار نقص خواهد شد (آموزش وپرورش بايد از خرد سالي شروع شود زيرا در اين مرحله اگر اموزش صورت گيرد پايدار تر خواهد بود)

از اين رو درک صحيح مکانيسم ها و عواملي که مي توانند باعث مشکلات دست خط شوند ضروري به نظر مي رسد در بسياري موارد ديده شده که مشکلات خوانايي دست خط بدون مداخلات در ماني بر طرف نمي گردد )

شرايط موثر بر بدخطي دانش آموزان

گانيه معتقد است که براي يادگيري دو دسته شرايط وجود دارد : شرايط دروني يادگيري و شرايط بيروني يادگيري . البته در بررسي علل بدخطي و بد آموزي خطي دانش آموزان دوره ي ابتدايي علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي و در حقيقت ، کار معلم


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بهره گیری بهینه از کتاب های تصویری

کتاب های تصویری، شکل ادبی یگانه ای ارائه می دهند که در آن، داستان و هنر با هم آمیخته می شوند. در این گونه کتاب ها، تصاویر به اندازه ی متن اهمیت دارند و با هم به روایت داستان می پردازند.

هنگام خواندن کتاب های تصویری برای کودکان، سیر در تصاویر را فراموش نکنید. در این مقاله، چند روش به کارگیری تصاویر برای درگیر کردن بیشتر کودک، و غنی تر ساختن تجربه ی خواندن برای وی، ارائه می شود.

  • بچه ها را با تصاویر به دام اندازید

شنیده ایم که می گویند: "کتاب را نباید از روی جلد آن داوری کرد." اما واقعیت آن است که بچه ها همیشه همین کار را می کنند! کودک، نخستین ارزیابی خود از کتاب را با تصاویر آن انجام می دهد. بنابراین، بگذارید کودکان کتاب هایی پر از تصاویر چشمگیر و شگفت آور برگزینند، تصاویری که آن ها را به کاوش فراخوانند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

تأمین انرژی کودکان با ساده ترین پیشنهاد

 

 

کودکان به وعده های غذایی و میان وعده های منظم نیاز دارند تا انرژی و مواد مغذی را که برای رشد و مقابله با بیماری هاکه به آن نیازمند هستند، به دست آورند.


غذاخوردن همراه خانواده باعث تشویق آنان به روی آوردن به انواع مواد غذایی می شود.


خوردن خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند به جای وعده های اصلی باعث رژیم غذایی نامتعادل در کودکان می شود. صبحانه نقش مهم و اصلی در بالا بردن انرژی مورد نیاز روزانه کودکان چه در مهدکودک و چه در مدرسه دارند به همین علت والدین باید برای کودکان یک میان وعده غذایی شیرین بین صبحانه و ناهار و عصر در نظر بگیرند.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

تغذیه کودک,غذای کودک

 

اگر شما اهل نوشیدن چای یا قهوه هستید و در طول روز چندین فنجان چای یا قهوه می‌نوشید بی‌تردید کودک خردسال شما نیز به تقلید از عادت‌ها و رفتارهای شما علاقه زیادی به نوشیدن چای یا قهوه پیدا می‌کند و دیر یا زود تمایلش به نوشیدن چای یا قهوه را با شما در میان می‌گذارد. اگر چه نوشیدن چای یا قهوه به دلیل وجود کافئین می‌تواند موجب افزایش میزان انرژی، هوشیاری و تمرکز در زمان انجام کار یا برنامه‌های روزانه‌ شود اما باید بدانید که همین ماده می‌تواند تاثیرات معکوسی بر سلامت کودکان و خردسالان داشته باشد که از میان آنها میتوان کاهش تمرکز، کاهش توانایی‌های حرکتی و ناهماهنگی عضلات را نام برد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کودکان خوشحال که دورهم می‌چرخند؛ دانش‌آموزان شاد و باهوش که کتاب‌ها و مدادرنگی‌هایشان را با هم شریک می‌شوند. بچه‌های رقیب که همدیگر را برای نفر اول بودن در صف هل می‌دهند...

 

کودکان خوشحال, کودکان عصبانی,خوشحالی کودکان

 

خوشحالی کودکان

علی رغم اینکه پرخاشگری برای شما و دیگر والدینی که با آن روبرو می‌شوند، ناخوشایند است، در فرایند رشد کودک 5 ساله کاملاً عادی‌ست. در حقیقت، تقریباً هر کودکی در این سن اسباب‌بازی دوست خود را می‌دزد، لگد می‌زند، مشت می‌زند، یا گاه به گاه داد می‌زند. برخی اوقات دلیل این امر یک ترس ساده است. برای مثال اگر کودک شما احساس می‌کند که از جانب کس دیگری به حاشیه رانده می‌شود ممکن است از کوره در برود. دیگر محرک‌ها بیشتر به شرایط پیش‌آمده بستگی دارند تا به غریزه. در نهایت، کودک مهدکودکی شما در حال تنظیم خود با یک برنامه‌ی جدید استرس زا و یادگیری مهارت‌های جدید است. وی ممکن است به راحتی از هرچه که سعی می‌کند انجام دهد عصبانی شود، و عصبانیت خود را سر هم‌کلاسی‌اش خالی کند. و برخی اوقات کودک شما فقط خسته و گرسنه است. او دقیقاً نمی‌داند چه‌کار باید کند، لذا با فریاد، دعوا یا خشم به این وضعیت واکنش نشان می‌دهد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

صبحانه کودک,صبحانه برای کودک

 

صبحانه غذای مغز است، ولی گاهی صبحانه سالم دادن به فرزندان تبدیل به چالش می شود. این صبحانه های حاضری به فرزندتان انرژی لازم برای گذراندن صبح را می می دهند.
صبحانه حاضری برای فرزند شما (1)
1. ماست تزئین شده
این روشريال روش سریعی برای شیرین کردن ماست ساده است. بچه بدون آنکه در شکر زیاده روی کند، مزایای غذایی ماست را دریافت می کند.  
مواد لازم برای ماست تزئین شده عبارتند از:
    200 گرم ماست ساده 
    1 قاشق غذاخوری مربا (مربای محبوب فرزندتان باشد بهتر است)
    1 قاشق چایخوری عسل
    2 قاشق غذاخوری بادام بو داده و ریز شده
همه مواد فوق را در ظرف ماست با هم مخلوط کنید. قاشق روی آن بگذارید و به فرزندتان بدهید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

قصه زیبای یک کلاغ چهل کلاغ

قصه زیبای یک کلاغ چهل کلاغ

ننه كلاغه صاحب یك جوجه شده بود . روزها گذشت و جوجه كلاغ كمی بزرگتر شد . یك روز كه ننه كلاغه برای آوردن غذا بیرون میرفت به جوجه اش گفت : عزیزم تو هنوز پرواز كردن بلد نیستی نكنه وقتی من خونه نیستم از لانه بیرون بپری و ننه كلاغه پرواز كرد و رفت .
هنوز مدتی از رفتن ننه كلاغه نگذشته بود كه جوجه كلاغ بازیگوش با خودش فكر كرد كه می تواند پرواز كند و سعی كرد كه بپرد ولی نتوانست خوب بال وپر بزند و روی بوته های پایین درخت افتاد .
همان موقع یك كلاغ از اونجا رد میشد ،چشمش به بچه كلاغه افتاد و متوجه شد كه بچه كلاغ نیاز به كمك دارد . او رفت كه بقیه را خبر كند و ازشان كمك بخواهد
پنج كلاغ را دید كه روی شاخه ای نشسته اند گفت :”‌ چرا نشسته اید كه جوجه كلاغه از بالای درخت افتاده.“ كلاغ ها هم پرواز كردند تا بقیه را خبر كنند .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 دانشنامه چيست؟

دانشنامه کتابی است که دربارهی همه چيز ياد میگيريم. برای مثال، دربارهی گياهان، جانوران، کشورها، بدن انسان، کرهی زمين، خورشيد و ستارگان، فضانوردان و خيلی چيزهای ديگر. (نام ديگر دانشنامه، دايرهالمعارف است.)

اگر بخواهيم  دربارهی چيزی تحقيق کنيم بايد به آخر دانشنامه برويم. يک جايی به نام نمايه دارد.

نمايه چيست؟

همهی کلمههای کتاب در آن آمده است و شمارهی صفحه جلو هر کلمه نوشته شده است. ما کلمه را پيدا میکنيم. شمارههای جلوی آن را میبينيم و به آن صفحه میرويم.

برای مثال، کلمهی جانوران را پيدا میکنيم و جلوی آن نوشته است 66-69 . پس به صفحههای 66، 67، 68 و 69 میرويم. خط تيره ميان عددها يعنی از يک صفحه تا صفحهی ديگر. اين صفحهها را میخوانيم و با جانوران آشنا میشويم.

حالا اگر بخواهيم دربارهی زرافه بدانيم، بايد به نمايه برويم و کلمهی زرافه را پيدا کنيم. جلوش نوشته است 66، 69. پس میرويم به همين دو تا صفحه نه جای ديگر.

پژوهش دانه

من که نمايه را از پدرم ياد گرفتم. تحقيق خانم معلم دربارهی دانه را با دانشنامه انجام دادم. پدر از من خواست اين مطلب را برای شما بنويسم تا شما هم به آسانی تحقيق کنيد

نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 آیا می‌دانستید که چشم های بچه ها به اندازۀ کافی اشعه های ماوراء بنفش ساطع شده توسط خورشید را فیلتر نمی‌کنند؟


خارج شدن از خانه بدون عینک آفتابی، فرزندان شما را در معرض خطر بیماری های آب مروارید و دژنراسیون ماکولا قرار می‌دهد که از بیماری های دورۀ سالخوردگی به شمار می‌آیند.
چه طور می‌توان به خوبی از چشم های بچه ها مراقبت کرد؟ چند توصیه.


آثار نور بر شبکیۀ چشم کودکان
هر چه کودکی کوچکتر باشد، چشمان او کمتر می‌توانند اشعه های فرستاده شده از طریق خورشید را فیلتر کنند.
یک کودک زیر 1 سال، اگر بدون عینک زیر نور آفتاب باشد، شبکیۀ چشم تا 90% تحت UVA و 50% UVB فرستاده شده از سوی خورشید قرار می‌گیرد.
در 12 سالگی، هنوز فیلتر نور کافی نیست: 60% از UVA و 25% از UVB هنوز می‌توانند عبور کنند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

خلاقيت قابليتي است كه در همگان وجود دارد اما نيازمند پرورش و تقويت مي‌باشد تا به سر حدشكوفايي برسد. فرد خلاق كسي است كه از ذهني جستجوگر و آفريننده برخوردار باشد. خلاقيت عبارت است از « توانايي ديدن چيزها به شيوه هاي جدي، شكستن مرزها و فراتر رفتن از چارچوب ها، فكر كردن به شيوه اي متفاوت، ابداع چيزهای جديد، استفاده از چيز هاي نا مربوط و تبديل آن به شكل هاي جديد.» می توان نتیجه گرفت که خلاقیت برآیند فرآیندهای ذهنی و شخصیتی فرد بوده و به تولیدات و آثاری منجر می شود که نو و بدیع بوده، خاصیتی متکامل داشته و با واقعیتها، منطبق بوده و در غایت به سود جامعه بشری هستند.

 

خانواده يكي از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش خلاقيت کودکان محسوب مي گردد که نقش مهمي در شكوفايي خلاقيت هاي  كودكان  دارد. از آنجا كه كودك حساسترين مراحل رشد خلاقيت را در محيط خانه سپري مي‌كند، محيط مناسبخانوادگي، شيوه و نگرش‌هاي صحيح فرزندپروري در رشد و شكوفايي خلاقيت سهم مهمي ايفا مي‌كند. « كليگان » ( 1971 ) معتقد است براي ظهور خلاقيت راههاي زيادي در شيوه‌هاي فرزندپروري وجود دارد كه مي‌تواند باعث ظهور يا محو خلاقيت شود. نحوه تربيت و استفاده از شيوه‌هاي دموكراتيك يا مستبدانه، اعمال نحوه انضباط و شيوه ابراز محبت هر كدام به نوعي در پرورش يا سركوب خلاقيت کودکان مؤثر است. اساساً پرورش عنصر انگیزشی خلاقیت باید در بستر خانواده صورت گیرد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

تربيت اجتماعي در ادعيه و زيارات

کتاب مسيح مهاجري

پيدايش زمينه احياي فرهنگ ديني از رهگذر پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه در ايران، فرصت خوبي را براي تدوين و تاليف علوم و معارف الهي فراهم ساخت. از اين فرصت استثنائي، بهره برداري هاي قابل توجهي نيز شد، لكن ترديدي نيست كه ميان آنچه تاكنون به انجام رسيده با آنچه بايد انجام گيرد، فاصله زيادي وجود دارد. ارزيابي منصفانه كارهائي كه در طول دهه هاي اول و دوم عمر نظام جمهوري اسلامي تاكنون در زمينه تدوين و تاليف علوم و معارف الهي صورت گرفته، نشان ميدهد همت بلندي بكار رفته و كارهاي بزرگي به انجام رسيده است. اين واقعيت هنگامي بيشتر رخ مينمايد كه موانع راه را نيز در نظر بگيريم و با توجه به مقدورات به داوري بنشينيم . عوارض همه جانبه 8 سال جنگ تحميلي كه بطور مستقيم و غيرمستقيم بخش عمده اي از وقت نيروهاي فرهنگي اهل تدوين و تاليف را به خود اختصاص داد و ضرورت حضور اين نيروهاي كيفي در عرصه فعاليتهاي سياسي اجتماعي بمقتضاي نيازي كه نظام نوپاي جمهوري اسلامي به آنها داشته و دارد، از جمله اموري هستند كه در اين ارزيابي بايد در نظر گرفته شوند. با اينحال، در اين واقعيت نيز نبايد ترديد كرد كه در همين دوران اگر از امكانات موجود با برنامه ريزي دقيق و سازماندهي عالمانه بهره برداري ميشد، از دوباره كاريها جلوگيري بعمل ميامد، استعدادهاي بالفعل به درستي بكار گرفته ميشدند و نيروهاي بالقوه با جهت دهي حساب شده اي به فعليت ميرسيدند، قطعا كار بيشتري صورت ميگرفت و امروز ميتوانستيم مطمئن باشيم كه صاحب محصول فرهنگي متناسب با امكانات و مقدورات، نيز هستيم. اينكه در فرداي پايان جنگ تحميلي و در دوران بازسازي، احساس آسيب پذيري از تهاجم فرهنگي غرب براي دلسوزان انقلاب و نظام اسلامي يك دغدغه جدي است، اين خود روشن ترين نشانه عدم تناسب ميان كاركرد فرهنگي ما و اقتضائات اين دوران است. بي ترديد مسئولين نظام جمهوري اسلامي و ملت انقلابي ايران، در دوران جنگ تحميلي رژيم عراق بر جمهوري اسلامي ايران، وظايف خود را به شايستگي انجام دادند و به حق ميتوان گفت اين مردم و دولتمرداني كه برگزيدند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 1_ این کودکان نمی‌توانند حتی برای مدت کوتاهی، بدون حرکت در یک جا بمانند. حتی در شرایطی که آنها را مجبور به این کار کنند، مدام در جای خود تکان می‌خورند و با وسیله‌ای (دسته‌های صندلی یا ریشه‌های فرش) بازی می‌کنند. گاهی سر جای خود نیم‌خیز می‌شوند، می‌ایستند و آرام و قرار ندارند.

 

2_ به‌طور معمول آستانه توجه در این کودکان پایین است. یعنی وقتی مشغول کاری هستند، هر صدا و علامتی از اطراف می‌تواند توجه آنها را به سوی خود جلب کند. در واقع کودکان بیش‌فعال همیشه گوش به زنگ وقایع جانبی هستند.

3_ تمرکز در کودکان بیش‌فعال ضعیف است. این نشانه که در اصل مربوط به آستانه تحریک پایین در آنهاست، باعث می‌شود کودک نتواند ذهن خود را به موضوع‌هایی که نیاز به تمرکز دارند، معطوف کند.

4_ کودکان مبتلا به بیش‌فعالی معمولا کودکان پرخطری هستند. این کودکان از فعالیت‌های پرخطر ترسی ندارند و معمولا آن را به راحتی انجام می‌دهند. مثلا بارها دیده شده که بدون ترس از افتادن، بدن خود را تا نیمه از پنجره ساختمان بیرون می‌برند یا به راحتی و بدون ترس طبیعی‌ای که کودکان از وسایل برنده مثل چاقو دارند، با این وسایل کار می‌کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 یکی بود یکی نبود یک جنگل بودپر از درخت توی این جنگل بزرگ یک دسته فیل زندگی می کردند.که به همه حیوانات زور می گفتند و چون زیاد بودند و قوی، هر چه دستور می دادند، حیوانات جنگل ازترسشان اطاعت می کردند، روزی ازروزها، رئیس فیل ها که خیلی زورگو بود، چند تکه سنگ بزرگ توی آب رودخانه انداخت و آب رودخانه پشت سنگ ها جمع شد و بقیه رودخانه خشک شد. رییس فیل ها و چندفیل دیگر توی جنگل به راه افتادند و شیپور زدندکه ما اب رودخانه را به روی حیوانات جنگل بستیم. ازاین به بعد هرکس بخواهد اب بخورد، بایدهدیه یا غذایی برای فیل ها بیاورد، حیوانات جنگل انقدر برای فیل ها غذا و هدیه برده بودند تا اب بخورند که دیگر هدیه وغذایی نداشتند. ان ها تشنه بودند ونمی توانستند کاری بکنند. تا اینکه...

یکی ازخرگوش ها، همه حیوانات جنگل راجمع کرد زیر درختی بلند و گفت "من فکری دارم" یواش یواش به حیوانات گفت که می خواهد چه کنند. رفت به طرف دسته فیل ها و به رییس فیل ها گفت "من دوست ماه هستم، ماه دستور داده که اب رابرای حیوانات باز کنید. او از این کار شما عصبانی شده و گفته اگر به دستور او توجه نکنید، بلایی بزرگ برسر شما خواهد آورد و اگر می خواهید باور کنید ، امشب کنار رودخانه بیایید از آب ان بنوشید تا ببینید ماه چقدر عصبانی شده :


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 سندرم بيش‌فعالي، ‌اختلالي است كه بيشتر وقت‌ها در اثر كمبود توجه در كودكان به‌وجود مي‌آيد. اين نوع سندرم، بيشتر در پسر‌ان ديده شده و از 3سالگي شروع مي‌شود اما تشخيص جدي آن از زماني است كه کودک به محيط مدرسه پا مي‌گذارد و مي‌توان رفتار او را در كلاس درس، مورد بررسي قرار‌داد. اين‌گونه رفتارهاي بيش‌فعالانه ‌به‌طور معمول با عدم تمركز همراه است و نشانه‌هاي دارد كه مهم‌ترين آن‌ها به شرح زير می‌باشد:

ـ ناتواني از يك‌جا نشستن و بي‌قراري در لحظه‌هايي كه بايد آرام بنشيند

ـ قطع پي‌درپي گفت‌وگو و مكالمه‌ي بزرگ‌ترها

ـ انجام رفتارها و اعمالي كه به آن‌ها كارهاي نسنجيده ‌مي‌گوييم

‌ـ پاسخ دادن به سؤال، پيش از آن‌كه جمله‌ي سؤال‌كننده به پايان برسد

‌ـ بي‌صبري و بي‌تحملي شديد به‌نحوي كه هر آن‌چه طلب كرد، بايد در همان لحظه نيز آن را دريافت كند

‌ـ ناتواني در پي‌گيري مطلب‌ها به‌نحوي كه بيشتر كارها را در ميانه رها مي‌كند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 خواندن اشعار کودکانه با کودکتان می تواند یک تجربه فوق العاده باشد. با خواندن یک شعر می توانید در چند لحظه کوتاه با دوچرخه از تپه ای به پایین سرازیر شوید، با یک حشره گفتگو کنید، با یک غول بخندید یا خنکی برف را روی صورت خود احساس کنید. برای شما، بلندخوانی شعر می تواند تغییر خوبی باشد و برای کودک شما، تجربه شگفت انگیزی از چگونگی ایجاد تصویرهای  ذهنی قوی با استفاده از واژه هاست.

شعر و پرورش مهارت های مورد نیاز برای خواندن
کودکانه های آهنگین شاید نخستین شعرهایی باشد که کودک شما می شنود. این شعرها که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند، تکیه گاه اصلی ادبیات کودکان است. اگر چه برخی از مفاهیم ممکن است قدیمی به نظر برسد، اما اغلب نقش های عجیب و غریب و خیالی مجسم می کند که فرزند شما آن ها را دوست خواهد داشت. افزون بر این با ایجاد لذت پیش بینی قافیه ها، گوش دادن و یاد گرفتن شعرها، مهارت های پایه ای برای خواندن را در کودکان تقویت می کند.

شعر و پرورش تخیل و مهارت های تجسمی
با رشد کودکان شعرخوانی برای آن ها را متوقف نکنید. کودک شما لذت زیادی از گوش دادن به شعرهای کودکان می برد و انجام این کار به گسترش تخیل و مهارت های تجسمی او کمک خواهد کرد، که بعدها برای مهارت های خواندن و نوشتن او بسیار مفید خواهد بود. هنگام  شعر خوانی برای کودکتان، او را تشویق کنید تا:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 برای خردسالان، مقوله ی علم، به معنای اکتشاف فعالانه و متمرکز اشیا، مواد و رویدادهای پیرامون است. ما با فراهم کردن محیطی با مواد جالب، برای کشف علمی با آن ها همراهی می کنیم. بهترین "مواد علوم" آن هایی هستند که ساده باشند، اما محدود نباشند و کودکان را به آزمایش های مختلف و پرسش های گوناگون برانگیزند. برای نمونه، یک ظرف حباب صابون با نی حباب ساز برای کودکان این امکان را فراهم می کند که درباره ی حباب مطالبی بیاموزند. اما مواد و وسیله های دیگری که می توان با آن ها حباب ساخت، مانند فنجان هایی با آب صابونی و نی و سطوحی که حباب های نصفه می سازند، به کودکان کمک می کنند که با دقت و تمرکز بیش تر و زمان بلندتری به اکتشاف درباره ی حباب بپردازند.

در حالی که کودکان با پدیده های روزمره درباره ی علوم پژوهش می کنند، مهم است که ما بزرگ ترها کنجکاوی های آن ها را تشویق کنیم، پاسخگوی کنجکاوی های آن ها باشیم و آن ها را به پرسیدن واداریم. برای این که به کودکان کمک کنیم تا خودشان به عنوان پژوهشگر و کاشف، دنیای پیرامون شان را ببینند، به زمان بیشتری نیاز داریم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 متخصصان ثابت كرده اند كه اگر در سالهاي اول زنــدگي به مجموعه نـيازهاي كودكان توجه شود ظرفيت يادگيري آنها افزايش مي يابد و درامور زندگي موفقتر عمل خواهند كرد.

هر بيشتر به كودك توجه و محبت كنيم حواس پنجگانه او را تقويت كنيم ، محيطي فعال براي او فراهم كنيم به او فرصت كشف و جستجو بدهيم . كودك را براي برخورداري از يك زندگي سالم و سرشار از موفقيت ،‌شكوفاتر و آماده تر مي شود . در عين حال همه اين فعاليتها كمك مي كند تا كودك براي ورود به دبستان آماده تر شودو بهتر بتواند مراحل موفقيت را طي كند . زماني كه براي كودكان در اين دوره صرف مي شود پر اهميت ترين سرمايه گذاري براي كودكان كل جامعه است . مربيان مراكز پيش دبستاني لازم است آشنايي كامل از طرح يا نقشهَ برنامه درسي اين دوره داشته باشند ضمن آنكه بتوانند فعاليتهاي مناسب را انتخاب و اجرا نمايند.
دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي براي رشد و توسعه برنامه ها و دادن اطلاعات لازم به دست اندركاران ، برنامه هاي زير را اجرا نموده يا در دست اقدام دارد:

  • راه اندازي و به روز رساني شبكه اطلاع رساني
  • توليد فيلم هاي آموزشي

برگزاري دوره هاي آموزشي


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 1) خودتان، مثال و الگوی عملی برای او باشید.

کودکان دوست دارند از والدین خود بیاموزند و تقلید کنند. به مطالعه علاقه نشان دهید تا آنها شما را سرمشق خود قرار دهند. با صدای بلند برای آنها کتاب بخوانید تا این علاقه به مطالعه به آنها تلقین شود. برای جلب علاقه کودک می توانید قسمتی از داستان را خودتان بخوانید و اجازه دهید کودک خودش بقیه داستان را بخوانید.

۲وقتی می خواهید به یک کودک آموزش بدهید، برای وسوسه کردن او می توانید در بدو امر با یک بازی مرتبط با موضوع شروع کنید. سپس یک گام جلوتر رفته و با نظم و ترتیب بیشتری به او آموزش دهید. مثلاً بازی ها و سرگرمی های ریاضی ابزار مناسبی برای آموزش اعداد به کودکان کم سن و سال هستند.

۳میل به آموختن را به او تلقین کنید. خوب گوش دادن، خوب نگاه کردن، خوب اندیشیدن و خوب خواندن را به عنوان چهار اصل مهم یادیگری به او معرفی کنید. وقتی کودک در این مورد مهارت پیدا کند و این مفاهیم را به کار گیرد، چهارچوبی برای آغاز میل به آموختن در او شکل می گیرد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  

کودکانی که شب ها کمتر از ۸ ساعت می خوابند، قند خون بالاتری دارند که ممکن است پیش زمینه ابتلا به بیماری دیابت (مرض قند) باشد.

این خطر، نوجوانان چاق را بیشتر از سایر هم سالانشان تهدید می کند.


خواب شبانه کم، بدون ارتباط با سایر عوامل خطر قند خون بالا چون افزایش سن، جنس، رژیم غذایی، بیماری ها و وزن بالا قند خون کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.


محققان در این مطالعه میزان قند خون و خواب شبانه ی ۶۱۹ کودک چاق و ۶۱۷ کودک متناسب ۳ تا ۶ ساله را مورد ارزیابی قر دادند.


نتایج این مطالعه نشان می دهد همانند بزرگسالان، خواب کافی به بدن 


کودکان کمک می کند تا وزن و قند خون مناسبی داشته باشند
منبع : سلامت
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 روشهاي متفاوتي براي وادار كردن كودك به تفكّر وحود دارد كه در ذيل به پاره اي از اين روشها اشاره  مي گردد .

        1)         زمينه سازي كسب معلومات از راه حسِ و تجربه

عناصر مورد نياز براي تفكّر ، معلومات و پيش زمينه هاي ذهني است ارائه دانش هاي لازم به كودك ، بكارگيري فعاليّت هاي عملي و برانگيحتن كودك به استفاده از محسوسات و لمس مسائل عيني اورا درجهت انديشيدن تجهيز و فعّال خواهد نمود.

       2)        ايجاد تحريكات ذهني

بيان مسائل و مشكلات مبتلابه كودكان و درخواست راه حل ، ايجاد پرسش و واگذاري فعاليت هائي كه انديشه آنان را بكار گيرد ،  ذهن كودك را در جهت رسيدن به جواب تحريك خواهد نمود.

      3)        ايجاد محرّك هاي ذهني

محرّك هاي ذهني يعني آنچه ديده را متأثر سازد و به گوش شنيده شود  بصورتي كه مشاهده و شنيدن هر موضوع ، منشأ و مبناي تفكّر قرار گيرد ، مثل شنيدن يك صدا از اسباب بازي كه زمينه اين تفكّر را بوجود آورد كه اين صدا چگونه توليد مي شود و يا خاموش و روشن شدن يك لامپ كه چكونه صورت مي گيرد .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 انسان حيواني متفكّر معرّفي شده است و از خصائص او انديشيدن ،تجزيه و تحليل ،استنتاج و تصميم گيري ذكر شده است وتفكّر فصل مميز انسان از حيوان است.

تفكّر جرياني است كه  فرد كوشش مي كند مشكلي را كه با آن روبرو شده است مشخّص و با استفاده از تجربيّات قبلي خود آنرا حل سازد .

همچين تفكّر نوعي پرورش و ايجاد زمينه براي ايجاد مهارت در ذهن است تا در سايةآن انديشه هاي غني بوجود آمده و امكان كسب اطلاعات و آگاهي هاي مورد لزوم زيادتر گردد.

جان ديوئي فكر را عبارت از درك روابط مي داند به نظر او فكر سه جنبه دارد :

1-ادراك

2-تعقّل يا استنتاج


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 بچه‌های وقتی عصبانی می‌شوند، ممكن است جیغ بزنند، به در و دیوار لگد بكوبند یا حتی با مشت به كسی كه جلوی آنها ایستاده است، ضربه بزنند.

« من هیچ كاری انجام ندادم »، « تقصیر من نبود »، « زود باش عذرخواهی كن » و .... این جملات برای همه ما آشناست؛ جملاتی كه بارها و بارها و در شرایط مختلف میان پدر و مادر و فرزندان‌شان رد و بدل می‌شود. ولی اگر شما هم چنین بحث‌هایی دارید و دائم باید برای معذرت‌ خواهی كردن با كودكتان صحبت كنید، بهتر است بدانید گاهی ممكن است كودك با خواهر و برادرهایش، دوستان، معلم یا حتی والدینش دچار مشكل و اختلاف نظر شود.

بنابراین به یاد داشته باشید بچه‌ها كامل نیستند و به همین دلیل گاهی رفتارهای اشتباهی از خود نشان می‌دهند. پس رفتار اشتباه غیرطبیعی نیست ولی باید بیاموزند بموقع و بدرستی معذرت‌خواهی كنند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هر یه قاشق عسل نتیجه کار و تلاش ۴۵ روزه یه زنبور کارگره که از بدو تولدش بدون اینکه یه شب بخوابه، عسل تولید کرده. هر قاشق عسل از شهد ۱۰ میلیون گله و هر زنبور معادل ۷ دور کره زمین پرواز می‌کنه تا گرده گل رو تبدیل به عسل کنه.

عسل سرشار از منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفات و ۲۲ نوع ویتامین و ماده معدنیه. نوشیدن یه لیوان آب‌لیمو و عسل در روز نه تنها سیستم ایمنی بدن‌تون رو تقویت می‌کنه  که با افزایش سوخت و ساز بدن باعث لاغری می‌شه.
ترکیب عسل و دارچین که می‌تونید باهاش دم‌نوش درست کنید یا تو یه کپسول بریزید و مثل قرص بخوریدش، تقویت کننده قلب، پایین آورنده کلسترول و رفع سوهاضمه است. غرغره دم‌نوش عسل و دارچین در صبح مانع بوی بد دهن می‌شه.
ترکیب عسل، دارچین و روغن زیتون یه ماسک عالی برای لطافت، درخشش و لایه‌برداری پوست صورته.
با عسل و لیمو یه لیموناد خنک درست کنید و اونو جایگزین نوشابه کنید که هم خوشمزه است، هم انرژی‌زا و نشاط آوره.

نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 راضی کردن بچه ها به خوردن غذاهای سالم اصلا کار آسانی نیست. حتی زمانی که شما با کلی وقت گذاشتن سعی می کنید غذایی سالم، کم چرب و پر از سبزی برای آن ها تهیه کنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که آن ها این غذا را بخورند اما … در هر صورت شما نمی توانید خوردن غذاهای چاق کننده را برای فرزندتان ممنوع کنید ولی پس باید حواستان باشد که تعداد آن ها را کمتر کنید. در ادامه به معرفی چند ماده غذایی، که از بدترین دشمنان کودک شما محسوب می شوند را برایتان معرفی می کنیم و بهتر است در مورد این مواد غذایی بیشتر حواستان را جمع کنید
بدترین ها خوراکی ها
چیپس: سیب زمینی سرخ کرده و چیپس منبع سرشار چربی و دشمن تناسب اندام کوچولوها است. متاسفانه علاقه بچه ها به این غذا هم اصلا کم نیست. در مورد این غذا باید دقت کنید که تعداد دفعات مصرف را برای کودک تان به حداقل برسانید. همچنین بهتر است از چیپس های تنوری به جای انواع سرخ شده استفاده کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 زبان نوشتاری، باید برای فرزند شما هدفمند و معنی دار باشد. برای فراگیری مهارت نوشتن حروف الفبا را به شکل ابزاری مانند اسباب بازی تهیه کنید. ابزاری که کودک بتواند پیش از به دست گرفتن مداد و نوشتن حروف بر روی کاغذ بیشتر با شکل و شیوه استفاده از حروف آشنا شود

  •  به فرزند خود کمک نمایید تا حروف الفبا را یاد بگیرد. کتاب های الفبا آموز را برای آن ها بخوانید، با حروف الفیا جورچین بازی کنید، کودک را تشویق کنید با ماسه حروف الفبا را بسازد.
  • از فعالیتی که برای فرزندتان جالب است عکس هایی بگیرید. این فعالیت را حتما فرزند شما دوست خواهد داشت. همراه با کودکتان داستانی درباره ماجرای عکس بنویسید.
  • نمونه هایی از نوشته های فرزندتان را نگه دارید. در زمان های مختلفی از سال، این نمونه ها را به فرزندتان نشان دهید و در مورد پیشرفتش با او گفت و گو کنید.
  • ابزارهای  نوشتن را هر جایی که می خواهید بروید با خود همراه داشته باشید، فروشگاه، مطب دکتر و یا رستوران.
  • با آویزان کردن نوشته های کودک تان در مکان های مختلف خانه، جایی که در دید همه باشد، نوشتن فرزندتان را جشن بگیرید. هنگامی که کودک تان بداند نوشتن مهارت مهمی است، با انگیزه بیشتری به آموختن نوشتن خواهد پرداخت.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 به کمک روش های زیر خوانندگان نوجوان بی علاقه به خواندن را به شور و شوق آورید:

  •  سعی کنید تا مطالبی را که کودکانتان ممکن است به خواندن آن ها علاقه داشته باشند بیابید. از موضوع های مورد علاقه آن ها و همچنین مطالب سرگرم کننده به عنوان نقطه شروع برای مطالعه استفاده کنید.
  • مواد خواندنی گوناگونی مانند کتاب، مجله و حتی بروشور های رنگارنگ تبلیغاتی را در نقاط متفاوت منزل جایی که به چشم بیایند،‌ قرار دهید.
  • کشف کنید که چه چیزهایی توجه فرزند شما را به خود جلب می کند، حتی اگر کودک تنها به تصویر های کتاب ها نگاه می کند. به تدریج بر روی این علائق آن ها  کار کنید، متن های  کوتاهی را با صدای بلند برای کودک تان بخوانید یا مواد خواندنی بیشتری در پیوند با موضوع های  مورد توجه اش در اختیارش قرار دهید.
  • بگذارید تا کودک شاهد لذت بردن شما از مطالعه در وقت های بیکاری شما  باشد.
  • کودک خود را به صورت منظم به کتابخانه ببرید. با هم به جست وجو در بخش مخصوص کودکان بپردازید.  از کتابدار بخواهید تا کتاب یا نشریاتی  را که ممکن است کودک تان از آن ها لذت ببرد به شما معرفی کند.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 اگر شما کتاب را بیش از اندازه به چشمانتان نزدیک کنید، فقط ماهیچه های چشمتان را خسته کرده اید و اصلاً قادر به خواندن نخواهید بود. لازم است بین پدر و پسر هم فاصله یی وجود داشته باشد تا پسر بتواند رشد کرده و عاقل ترین باشد!

۱) دوست او باشید.

۲فرصت عرضه ی بیشتری به او بدهید.

۳او را مستقل بار بیاورید.

۴از او یک «قهرمان» بسازید.

۵) کتاب های خوب بخوانید.

۶) دوستان خوبی برای خود برگزینید.

۷) از اشتباهات او چشم پوشی کنید.

۸) برای او وقت بگذارید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 كودكان نیازمند محیط هایی هستند كه بتواند به قابلیت های عاطفی و اجتماعی آنان غنا بخشیده و آنها را تقویت نماید. ركن اساسی آموزش كودك در این دوره، مربیان هستند، مربیانی آگاه و توانمند كه كودك را دوست دارند. مربی پیش دبستانی باید به این باور رسیده باشد كه می تواند در كنار خانواده، بخشی از مسئولیت آموزش كودك را برعهده بگیرد. همچنین طراحی فضای فیزیكی مراكز پیش دبستانی باید به گونه ای باشد كه برای كودك مطلوب، شادی بخش و برخوردار از حداقل امكانات لازم باشد. باید وسایل و ابزار، متناسب با سن كودك و قابلیت های او فراهم آید. بازی كار كودك است؛ آموزش هایی كه در مراكز پیش دبستانی به كودكان داده می شوند، زمینه ی رشد، یادگیری مفاهیم ریاضی، استدلال كردن، خواندن و نوشتن و زبان آموزی را به شكل غیرمستقیم فراهم می كنند. محور اصلی در این آموزش ها بازی است. بازی كار كودك است. بنابراین باید آن را با ارزش، مثبت و برای كودك ارزشمند تلقی كرد. با فراهم كردن شرایط مناسب این امكان برای كودك مهیا می شود.
مشاركت والدین در كنار مربی نقش مهمی در 
آموزش كودك دارد، با توجه به این كه سابقا ورود كودكان به دوره ی یپیش دبستانی اجباری نبود؛ والدین هنگام ورود كودكان به مدرسه دچار مشكلات عدیده ای می شدند كه خوشبختانه با پررنگ شدن نقش مركز پیش دبستانی، والدین به این باور رسیده اند كه ورود كودك به دوره ی پیش دبستانی نه تنها مفید، بلكه ضروری است.البته طبق قانون، تنها گذراندن دوره هایابتدایی و راهنماییاجباری است، اما با توجه به اثرات مثبتی كه دوره ی 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 پرخاشگری در میان کودکان پیش‌دبستانی بیشتر در میان پسران دیده می شود و با افزایش سن، شدیدتر می شود.

این تحقیق که از سوی پژوهشگران اسپانیایی صورت گرفته است به روشنی اهمیت اولین مراحل رشد را در گسترش نشانه‌های اختلالات روان شناسی نشان می دهد. این مطالعه، وجود پرخاشگری میان کودکان پیش‌دبستانی را در رابطه با همسالان و همین‌طور وابستگی میزان آن به سن و جنس تایید می کند.

 نتایج این تحقیق که به تازگی در مجله اسپانیایی روان شناسی به چاپ رسیده است نشان می دهد که پرخاشگری بیش تر در میان پسران دیده می شود و با افزایش سن، بیش تر می شود. ماریا کلاستره ژانه، یکی از مولفان این مقاله و پژوهشگر دانشگاه بارسلونا می افزاید: «همیشه رفتارهای پرخاشگرانه نشانه اختلالات رفتاری نیست، اما رفتارهای تهاجمی تند و مداوم، برابر با احتمال بالاتر رویداد اختلالات رفتاری یا رفتارهای جنایتکارانه هستند». این پژوهش با مطالعه بر روی ۱۱۰۴ کودک در نواحی شهری و روستایی اسپانیا به منظور کشف اولین نشانه‌های اختلالات مختلف روانی صورت گرفته است.
مطالعات قبلی روشن کرده است که ۱% کودکان پیش دبستانی در اسپانیا، نشانه‌هایی از افسردگی عمده را بروز می دهند. برخلاف باور عمومی، بسیاری از این نشانه‌ها در سنین بسیار پایین آغاز می شود. طبق نظر روان‌شناسان، مسئله از آنجا آغاز می شود که عموم مردم از اهمیت بسیار بالای چنین نشانه‌هایی در کودکان و تشخیص آن غافل هستند. دکتر ژانه می افزاید: «اگر ما بتوانیم در این سنین کاری انجام دهیم، ممکن است بتوان از مشکلات جدی‌تر آینده جلوگیری کرد».

 منبع

http://www.sciencedaily.com

صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 ... 23 صفحه بعد