بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

برای تربیت موفقیت آمیز فرزندانمان، قوانین جهانی موفقیت را به كار بگيريم

 

1) قانون علت و معلول

هر چیز به دلیلی رخ می دهد. برای هر علتی معلولی است و برای هر معلولی، علت یا علت های به خصوصی وجود دارد، چه از آن ها اطلاع داشته باشیم چه نداشته باشیم. چیزی به اسم اتفاق وجود ندارد. در زندگی هر کاری را که بخواهیم می توانیم انجام دهیم به شرط آن که تصمیم بگیریم که دقیقا چه می خواهیم و سپس عمل کنیم.رفتارهاي كودكان معلول هستند به علت آن ها فكر كنيم.

 2) قانون ذهن

ما تبدیل به همان چیزی می شویم که درباره آن بیشتر فکر می کنیم. پس همیشه درباره چیزهایی فکر کنیم که واقعا طالب آن هستیم.در مورد کودکانمان هم همین طور

 3) قانون عینیت یافتن ذهنیات

دنیای پیرامون ما تجلی فیزیکی دنیای درون ماست.  ما مي توانيم زندگی مورد علاقه خود را در درون خود خلق کنیم. فرزند ایده آل خود را با تمام جزییات آن مجسم کنیم و این تصویر ذهنی را تا زمانی که در دنیای پیرامون ما تحقق پیدا کند حفظ کنیم.براي رسيدن به تصوير ذهني امان برنامه ريزي كنيم.

 4) قانون رابطه مستقیم

زندگی بیرونی ما بازتاب زندگی درونی ماست. بین طرز تفکر و احساسات درونی ما، و عملکرد و تجارب بیرونی مان رابطه مستقیم وجود دارد. موفقیت های ما در تربيت فرزندمان ،بازتاب دنیای درونی ماست.

5) قانون باور

هر چیزی را که عمیقا باور داشته باشیم و برایش تلاش کنیم به واقعیت تبدیل می شود. پس  باورهای محدودکننده ای را که مانع موفقیت ما هستند شناسایی کنیم و آن ها را مدیریت کنیم.برای رسیدن به باورهایمان تلاش کنیم و از تمامی منابع موجود بهره برداری کنیم

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کودک پیش دبستان: ازخط خطی کردن تا نوشتن جمله‌ها!
سوزان نیومن

کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.

در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند. 
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند. آن ها وانمود به نوشتن برگه جریمه، نسخه پزشکی، صورت حساب خرید، پیغام های تلفنی و سفارش غذا می کنند. آن ها شیوه های رسمی و شکل های مختلف حروف در نوشتن را از راه بازی و جستجو و کشف کردن با شکل های ابداعی خودشان تجربه می کنند. بسیاری از این نشانه های ابتکاری درنظر ما بی معنی اند، اما این نوع تجربه نوشتن دراین سن مناسب است. شما ممکن است بیشتر به آن چه کودک تان تلاش می کند بنویسند توجه کنید تا شیوه نوشتن کودک. درصورتی که میل وانگیزه برای نوشتن دراین سن بسیار مهم تر است از درست و کامل نوشتن واژه ها
.

گاهی نقاشی و خط خطی کردن یا به اصطلاح "سیاه کردن کاغذ" درسن پیش ازدبستانی عادی است. کودکان پیش دبستانی، نقاشی هایی را می کشند و یک یا چند حرف الفبا یا شکل هایی شبیه به حروف الفبا را هم در کنار آن ها می کشند. شاید آن ها از نقاشی در تلاش شان برای تجربه نوشتن حروف الفبا استفاده می کنند، که نقاشی کردن، ساده تر و آشنا تر از نوشتن است. کودکان آزادانه و از راه بازی، ترکیبی ازتصاویر، اشکال و واژه ها را برای تجربه نوشتن به کار می برند. برای تقویت مهارت نوشتن درکودک تان می توانید از او بخواهید داستانش را برای شما تعریف کند. به او اجازه دهید تا منظور خود را از تصاویر و علامت ها بیان کند. می توانید گاهی با نوشتن جمله هایی کوتاه در یادآوری قصه اش به اوکمک کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

«دوست داری تو  آینده چی کاره بشی؟»
«یه طراح اسباب بازی!»

احتمالا شنیدن این حرف از زبان یک بچه برایمان عجیب است؛ چون عادت کرده ایم ما را برای دکتر یا مهندس شدن تشویق کنند تا فردی شبیه دیگران بشویم. مدام زیر گوشمان خوانده اند که درس بخوان تا بروی دانشگاه که خانم دکتر بشوی و مدام ما را به سمتی که خودشان فکر می کردند و به آن تمایل داشتند، سوق داده اند. خب می ترسیدند اشتباه برویم، می ترسیدند موفق نشویم. خلاصه کلام اینکه از راه های جدید می ترسیدند.

خلاقیت, خلاقیت در کودکان, پروش خلاقیت کودک

پس تصمیم گرفتند نقشه ای را جلوی پای بچه هایشان بگذارند و قدم به قدمشان را کنترل کنند. بله این بود یک راه تضمین شده!


اما کسی نگفت خب این همه اصرار کردند دکتر بشوی که آخرش چه بشود؟ دانشگاه بروی که بعدش چه کار کنی؟ چه فایده ای دارد رشته ای را بخوانی که پول زیادی در آن است، اما دوستش نداری؟ همه این ها سوال هایی بود که خیلی از ماها، جوابی برایش نداشتیم.

رفتیم دانشگاه، مدرک گرفتیم و باز احساس ناراحتی کردیم؛ چون چیزی را که دوست داشتیم، پیدا نکرده بودیم؛ یعنی یادمان نداده بودند که پیدایش کنیم. کلیشه ها به ما دیکته شده بودند و حالا ما بزرگ شده بودیم؛ با مدرکی در دستمان و کلی علاقه و خلاقیت سرکوب شده در دست دیگرمان!

حالا باید بیشتر زحمت می کشیدیم تا راهمان را پیدا کنیم؛ راه مخصوص خود خودمان را، قرار نیست بچه های ما هم همین روند را طی کنند. دوران پیش از دبستان بهترین زمان برای تقویت خلاقیت بچه هاست؛ چرا که بخواهیم یا نخواهیم، مدرسه تاحدی خلاقیت بچه ها را می کشد. بگذاریم بچه ها آرزوی شغل های جدید بکنند؛ حتی همان کلیشه ها را طور دیگر دنبالش بروند. علاقه شان را کشف کرده و کمکشان کنیم از همین حالا راه خود را پیدا کنند؛ راه مخصوص خود خودشان را. فراموش نکنید همه بچه ها «خاص» به دنیا می آیند؛ البته اگر پدر و مادر به زور آن ها را «معمولی» نکنند!

1- بگذارید اوقات فراغت داشته باشند
خیلی از پدر و مادرها تصور می کنند برای کشف استعداد دختر یا پسرشان باید تمام امکانات لازم را در اختیارشان بگذارند. آن وقت آن قدر هزینه های زیاد می کنند و هی بچه را از این کلاس به آن کلاس می فرستند که در نهایت فرزند اصلا وقتی برای استراحت و فعال شدن خلاقیتش پیدا نمی کند. صبح زود می بریمش کلاس و عصر هم که خسته او را بر می گردانیم و فردا هم مثل روز قبل. باورکنید که کشف استعداد بچه ها احتیاج به این همه هزینه و رفت و آمد به کلاس های مختلف ندارد و شما خیلی راحت می توانید در خانه بر روی توانایی هایشان کار کنید.

بحث اوقات فراغت را جدی بگیرید و از فرزندانتان بخواهید کارهای جدید انجام بدهند؛ مثلا وسایل دورریختنی را در اختیارشان بگذارید و از آن ها بخواهید یک چیز به دردبخور با آن ها درست کنند و در آخر هم تشویقشان کنید.

2- بگذارید زیاد بپرسند
حتما برای شما هم پیش آمده است که از سوال های یک بچه کلافه شده اید؛ از این بچه هایی که آن قدر سوال های عیجب و غریب می پرسند که به اصطلاح مغز آدم را می خورند؛ خب حقیقت این است که بزرگ ترها باید صبرشان را بالا ببرند. سوال پرسیدن نشانه خیلی خوبی است از نحوه تفکر بچه ها؛ چون پرسیدن، دیدگاه کودکان را نسبت به جهان عوض کرده و موجب رشدشان می شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

حضرت رقیه ,داستان حضرت رقیه,داستان کودکانه حضرت رقیه

در واقعه کربلا دختر امام حسین (ع) رقیه (ع) سه سال داشت. امام حسین دختر سه ساله خود را خیلی دوست داشتند. رقیه کوچولو هم پدر را خیلی دوست داشت لحظه آخر که امام (ع) داشتند می رفتند به میدان جنگ رقیه (ع) را روی پای خود نشاندند و برسر و موی او دست کشیدند و او را برای آخرین بار بوسیدند و با او وداع کردند.

وقتی امام به شهادت رسیدند خاندان امام را به اسارت بردند، حضرت رقیه خیلی از دوری امام بی تاب بودند و گریه می کردند.

صدای گریه رقیه کوچولو به گوش یزیدیان رسید و آنها برای اینکه صدای رقیه (ع) را قطع کنند سر امام حسین (ع) را برایش بردند زمانی که حضرت رقیه سر مبارک امام را در آغوش گرفتند و بوسیدند در حالی که سر مبارک در آغوششان بود جان سپردند.

خدایا دشمنان امام را لعنت کن و یاد خواهرم رقیه را در دلم زنده نگه دار.

نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

فعاليتهاي آموزشي مناسب در دورهَ پيش دبستان

     

o        مشاهده : مشاهده ، مهارت به كارگيري حواس ( يك يا چند حس ) به منظور جمع آوري اطلاعات دربارهَ اشياء و پديده ها تعريف شده است .

o        گردش علمي : در الگوي گردش علمي جامعه به عنوان يك مركز ياد گيري تلقي مي شود . اين الگو فرصت هايي را براي كسب تجارب و فعال شدن نوآموز در فرآيند آموزش فراهم مي كند.

o        اجراي آزمايش : روش اجراي آزمايش بر اصول يادگيري اكتشافي استوار است به آن معني كه در اين روش مستقيماً چيزي آموزش داده نمي شود بلكه موقعيت و شرايطي فراهم مي گردد تا نوآموزان ، خود ،‌از طريق آزمايش ،‌ با به كار بردن وسايل و تجهيزات و مواد دربارهَ مفهوم خاص تجربه كسب مي كنند .

o        بحث گروهي : گفت و گويي است سنجيده و منظم دربارهَ موضوعي معين كه مورد علاقه َ مشترك شركت كنندگان در بحث است . در اين روش مربي موضوع يا مساَلهَ خاصي را با انتخاب خود و يا نو آموزان دربارهَ آن به مطالعه ، انديشه ، بحث و اظهار نظر مي پردازند و جمع بندي و نتيجه گيري مي كنند.

o        شعر: شعر عبارت از اثري است كه در آن احساس ، عاطفه و انديشه هاي شاعر به گونه اي از راه كاربرد زبان و يا استفاده از عناصر شعري از نوع احساس و عاطفه ، خيال اانگيزي ، موسيقي شعر ، شكل و ساختار و ... بيان مي شود . در شعر كودك علاوه بر اين ويژگيها محتوي آموزشي نيز مد نظر است كه بايد از صافي هنري شعر گذشته و بصورت غير مستقيم به كودكان منتقل شود .

o        قصه يا داستان : قصه يا داستان به نوشته اي گفته مي شود كه در آن نويسنده فكر اصلي خود را در قالب حكايتي به خواننده ارائه مي دهد . قصه مي تواند كاملاً تخيلي و غير واقعي باشد و يا واقعيات زندگي در آن به رنگ و روغن تخيل و پرداخت نويسنده آرايش ديده باشد . آنچه باعث كشش و جذابيت قصه مي شود ماجرا و رويدادها و مفهوم اصلي و پيام نويسنده به صورت غير مستقيم مي باشد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد
هدف از این مقاله بررسی ویژگی های کودکان 3تا6 ساله در دوره آموزش و پرورش پیش از دبستان می باشد.
ویژگی های کودکان پیش دبستانی

مقاله زير را خانم سيمين بهرامي براي ميگنا ارسال نموده است .

چکیده :

هدف از این مقاله بررسی ویژگی های کودکان 3تا6 ساله در دوره آموزش و پرورش پیش از دبستان می باشد. ما در این مقاله ابتدا بخشی از آخرین سخنرانی دکتر مونته سوری در هندوستان را میخوانیم سپس ضمن تشریح چند ویژگی روش مونته سوری در کار با کودکان پیش دبستانی، به بررسی و تشریح ویژگی های کودکان پیش دبستانی از بعد جسمی، عاطفی، ذهنی، اجتماعی و ... می پردازیم. در پایان چند مورد از مشکلات رفتاری کودکان در این دوره را مورد بررسی قرار داده و راه حل هایی را ارایه می نماییم.

مقدمه

هفت سال اول زندگی کودک، یعنی سنین پیش دبستانی، پایه و اساس شخصیت او را تشکیل می دهد و اگر این دوره آن گونه که پیامبر خدا فرمودند با عطوفت و مهرورزی همدلی و همراهی، غلیان و فوران احساسات خوشایند، محبت پذیری و اقتدار عاطفی کودکان همراه باشد، قوی ترین، سالم ترین و متعادل ترین ستون های تکوین شخصیت پی ریزی می شود و این قبیل بچه ها بیشترین آمادگی روانی و ذهنی را برای یادگیری (هفت سال دوم) می یابند و آمیزه ای از محبت پذیری و آموزش پذیری، آنان را برای دوره مشورت پذیری و رایزنی با بزرگ ترها (هفت سال سوم) آماده می کند.
از نظر مربیان این دوره می تواند مقدمه خوبی جهت آموزش مهارتهای ساده باشد. کنجکاوی زیاد و تقلید صریح از گفتار و کردار بزرگسالان توجه و دقت بیشتر والدین و مربیان را می طلبد. چرا که کودکان کوچکترین حرکات و رفتارهای بزرگسالان را مورد دقت قرار می دهند و به یک درک باطنی از الگوی بزرگسال خود و احساسات آنها نسبت به خود می رسند رفتارهای غیر اخلاقی و ناهنجار و یا برخوردهایی توأم با بی مهری و کم توجهی تأثیر نامطلوبی بر شخصیت کودک خواهد داشت.

بطور کل می توان گفت این دوره یکی از دوره های حساس زندگی کودک و مقدمه ای برای ورود به دنیایی بزرگتر است. دادن تکالیف بیش از توان کودک برقرار نمودن انضباطی خشک، سیادت را از کودک می گیرد اگر در این مرحله به فرمایش پیامبر اکرم (ص) کودک را بزرگ بشماریم و اجازه دهیم مطابق میل خود به تفریح و سرگرمی بپردازد در دوره های بعدی هم حتماً کودکانی اطاعت پذیر خواهیم داشت.

چند ویژگی روش مونته سوری در کار با کودکان پیش دبستانی
قبل از همه بخشی از آخرین سخنرانی دکتر مونته سوری در هندوستان را با هم می‌خوانیم: "هدف ما در این دوره، یافتن روش مستقیم‌تر برای ارایه‌ی فرهنگی غنی تر به نسل های آینده بود. ما شما را متقاعد می‌کنیم فرهنگی که به جوانان ارایه می‌شود، کافی نیست، خیلی بیشتر از این ها می توان عرضه کرد.
به عبارت دیگر فرهنگ ارایه شده می تواند نوع وسیع‌تری باشد. تنها کافی است با سبکی دیگر ارایه شود و هدف ما هم همین است. ما به روشی تجربی در طی زمان آینده می توانیم به شما نشان دهیم چگونه این روش جدید بیشترین مزیت را برای اندیشه ی کودک دارد. این جریان نه تنها خسته کننده نیست، بلکه محرکی برای نیروهای روانی او است.
این تلاش چیست؟ تلاش یعنی صرف بیشتر انرژی روانی یا هر انرژی دیگر، تلاش یعنی تقلید و تمرین کردن استعدادها، بیش از آن چه فرد فکر می‌کند در حد توان اوست. تلاش یعنی حرکت فراتر از قدرت. هنگامی که کودک مانعی در فعالیت خود نمی بیند، آماده است خیلی بیشتر از آن‌چه انتظار داریم کار و فعالیت کند. زیرا با این تمرین فکری سخت است که خود را رشد می‌دهد و این رشد نه خستگی است، نه تنبلی و نه راحتی. فعالیت حیاتی رشد مداوم است و او هرگز خسته نمی‌شود. در هر حال، قانونی که برای تمام دوره‌های زمانی رشد صادق است این است که بیشترین تلاش از یک نیروی محرک آنی منشا می‌گیرد که به بیشترین میزان رغبت و انگیزه منتهی می شود. بنابراین باید هدف ما این باشد که این تلاش درونی را پرورش دهیم." ۲۹ مارس ۱۹۴۴

خود انضباطی یا آموزش انضباط درونی فرد
موضوع خود انضباطی، از موضوع‌های پایه‌ای آموزش زندگی عملی در روش مونته سوری است. این آموزش به کودک فرصت یادگیری بهتر و استفاده‌ی بهتر از فرصت‌ها برای هر گونه آموخته‌ای را می‌دهد. مهم‌ترین بخش آموزش، در خود انضباطی کودکان، تحریک حس درونی آن‌ها برای اندیشیدن درباره‌ی نوع عمل کردشان است.
برای کودکان باید مشخص شود دلیل انضباط چیست و چرا آنان باید هر کاری را با برنامه و آرامش خاص انجام دهند. کودکان باید متوجه شوند بی‌نظمی، جنجال و نداشتن برنامه ریزی چه ضررهایی به آن ها می رساند. پایه ریزی انضباطی در کودک سبب می‌شود اعتماد به نفس خود او افزایش یابد. قدرت تفکر او تقویت شده و مهم‌تر از همه این که کودک زودتر به هدف از پیش تعیین شده‌ی خود برسد .
این امر سبب خود تشویقی او شده و لذت کارش را چندین برابر می‌کند، زیرا سرعت عمل او به دلیل برنامه ریزی قبلی بیشتر بوده است. کودک با آموختن انضباط درونی، پی می‌برد خودش باشد نه یک عروسکی که بزرگترها برای او تصمیم می‌گیرند. او می آموزد سکوت کند و در فرصت سکوت درباره‌ی دیگران فکر کند و انتخاب‌گر باشد.
او می آموزد حقوقی دارد و باید به آن احترام گذاشته شود دیگران نیز دارای حقوقی هستند که برای او قابل احترام است. او یاد می گیرد می تواند مستقل عمل کند. هر چند در بسیاری اوقات گروه می‌تواند کمک خوبی برای پیشبرد اهدافش باشد، این اوست که انتخاب می کند تنها کار کند و یا با دیگران. این امر سبب می شود کودک احساس شخصیت کند و به بزرگترهای خود احترام بگذارد. هم چنان که به کوچکترها اهمیت می دهد و در صورت لزوم راهنمای آن‌هاست. او می داند اگر گروهش شکست بخورد، خودش هم شکست خورده است.
کودکان در کلاس‌های مونته سوری با احساس صمیمیتی که در جو موجود است، تلاش می‌کنند سلامت جامعه‌ی کوچک خود را حفظ و در افزایش آن بکوشند. تمامی این اتفاق ها نیازمند هدایت اولیه‌ی کودکان به وسیله‌ی مربی آشنا به روش و علوم مونته سوری است.
این مربی با توانایی خاص خود و با پایه ریزی مناسب یکی دو ماه ابتدای سال قادر خواهد بود بقیه‌ی سال را با آرامش کامل همراه کودکان و بدون دغدغه‌ی فکری سپری کند و در پایان سال بازدهی عملی بسیار خوبی داشته باشد. وقتی کودک لذت انضباط در هر کاری را درک کند، بسیار راحت می تواند پذیرای آن شود. یک مربی می تواند به جای تهدید کوکان و رفتار دیکتاتورانه با کودکان، به گونه‌ای برخورد کند که کودک برای تغییر رفتار خود تشویق و ترغیب شود.

نگارش در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

پروانه‌ها از کجا می‌آيند

  پروانه‌ها مانند همه‌ی حشره‌ها از تخم‌های کوچکی پديد می‌آيند که مادرشان در جای مناسبی می‌گذارد. برگ درختان و سبزه‌ها جای مناسبی برای تخم‌گذاری است. می‌دانی چرا؟

1. کرم کوچکی از تخم پروانه بيرون می‌آيد.

تخم پروانه

2. کرم پروانه از برگ درخت و سبزه می‌خورد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 21 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

AWT IMAGE

حدود دو هزار و هفتاد سال پيش يکی از فرماندهان رومی به نام کراسوس، می‌خواست به کشور ايران حمله کند. او با سپاهيانش که چهل هزار نفر بودند، به سوی ايران حرکت کرد.     در آن زمان مردی به نام اُرود پادشاه ايران بود. او از سپاه خود خواست که دليرترين فرمانده را از ميان خود انتخاب کنند. آن‌ها جوانی بی‌باک و باهوش به نام سورنا را انتخاب کردند.     سورنا با ده هزار سرباز به سوی سپاهيان روم حرکت کردند. او به سواران سپاهش گفت: به سوی سربازان رومی برويد، کمی با آن‌ها بجنگيد و سپس عقب‌نشينی کنيد.     سربازان رومی که فکر می‌کردند سربازان ايرانی را شکست داده‌اند به دنبال آن‌ها به راه افتادند. آن‌گاه سورنا به تيراندازان ماهر خود که پشت تپه‌ها پنهان شده بودند، دستور داد که رومی‌ها را تيرباران کنند.     سرانجام سورنای باهوش توانست سپاه چهل هزار نفری (40000) روميان را شکست دهد، در حالی‌که خودش فقط ده هزار (10000) سرباز داشت. او توانست کشور ما را از دست رومی‌ها نجات دهد.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
آزمایش

 

امروز می خواهیم با هم یک آزمایش ساده و بسیار جالب انجام دهیم. وسایل موردنیاز را آماده کنید و مطابق دستورالعمل آزمایش را انجام دهید.

 

وسایل مورد نیاز

چند سکه ی قدیمی

یک چهارم فنجان سرکه ی سفید

یک قاشق چایخوری نمک

کاسه ی غیر فلزی

 

دستورالعمل

1. سرکه را در کاسه بریزید و نمک را به آن اضافه کنید و آن را به هم بزنید.

2. 5 سکه در کاسه بیاندازید و تا 10 به آرامی بشمارید.

3. سکه ها را بیرون بیاورید و آن را با آب خوب بشویید. فکر می کنم الان برق سکه ها را می بینید.

 

چه اتفاقی افتاد؟

در کاسه ی کوچک شما یک پدیده ی شیمیایی رخ داد. مشخص است که سرکه اسید است و اسید موجود در سرکه با نمک واکنش نشان می دهد و آنچه را که شیمی دان ها اکسید مس می نامند و باعث کدر رنگ شدن سکه ها می شود این واکنش از بین می برد.

نگارش در تاريخ چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

نقش بازی در آموزش کودکان

 

برخی از داوران و موسسات آموزشی بر این باورند که بازی کردن نقش مهمی در یادگیری کودکان ندارد و تنها با کسب نمرات خوب است که معلوم می شود آنها مطالب جدیدی یاد گرفته اند، ولی با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که کودکان برخی از پیچیده ترین مسائل را با انجام بازی های خاص می آموزند.

 

ایده آموختن مسائل با استفاده از بازی ایده جدیدی نیست. در واقع سالهاست که کودکان با این روش، مسائل پیچیده را آموخته اند. برخی از بازی ها و فعالیت ها بیشتر از هر کتابی یادگیری کودکان را تقویت می کند. درست است که مدرسه نقش مهمی در آموزش کودکان دارد ولی با توسل به شیوه های بسیار ساده می توان بر معلومات آنها افزود. کودکان قابلیت های زیادی دارند و بازی ها، نقش مهمی در شکوفایی این قابلیت ها ایفا می کنند.

 

● کودکان چگونه از بازی کردن می آموزند؟


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

Pimg004.jpg

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه رحمت و آمرزش و بهار قرآن

بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

 

رمضان شهر عشق و عرفان است /  رمضان بحر فیض و احسان است


رمــضــــان، مــاه عــتــرت و قــرآن /  گــــاه تــــجدید عهد و پیمان است . . .

 

********************************

در خلوت شب ز حــق صـدا می آید /  از عطر سحر بوی خدا می آید


با گوش دگر شنو به غوغای سکوت /  کز مرغ شب ، آواز دعا می آید . . .


*******************************

حکمت روزه داشتن بگذار / باز هم گفته و شنیده شود


صبرت آموزد و تسلط نفس / و ز تو شیطان تو رمیده شود . . .

 

Pimg004.jpg

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه رحمت و آمرزش و بهار قرآن

بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

 

رمضان شهر عشق و عرفان است /  رمضان بحر فیض و احسان است


رمــضــــان، مــاه عــتــرت و قــرآن /  گــــاه تــــجدید عهد و پیمان است . . .

 

 

نگارش در تاريخ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

- پروانه ها با پای خود مزه را احساس میکنند.

ـ  شتر در هنگام تشنگی میتواند 95 لیتر آب را در کمتر از 3 دقیقه بنوشد.

ـ  تعداد افرادی که سالانه از نیش زنبور میمیرند بیشتر از کسانی است که سالانه از نیش مار میمیرند.

- زنبور عسل دو معده دارد: یکی برای انبار کردن عسل ویکی برای غذا.

ـ  سریع ترین عضله بدن انسان زبان است.

- خرسها موجوداتی چپ دست هستند.

- مورچه تنها موجودی است که در مقایسه با بدنش بزرگترین مغز را دارد.

- چشم شتر برای محفوظ ماندن در برابر شنهای صحرا 3 پلک دارد.

نگارش در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

نخستین کسی که:

شیطان

گناه رادرعالم وجودکرد

حضرت داوود(ع)

زره ساخت وازآناستفاده کرد

حضرت سلیمان(ع)

حمام رااختراع کرد

حضرت ادریس(ع)

لباس دوخت واستفاده کرد

حضرت یوسف(ع)

کاغذراساخت

حضرت سلیمان(ع)

صابون راساخت

حضرت ابراهیم(ع)

ازشلواراستفاده کرد

حضرت شعیب(ع)

ترازو ساخت

حضرت ابراهیم(ع)

مویی که سفیدشد

حضرت اسماعیل(ع)

به عربی سخن گفت

حضرت یوسف(ع)

آزاده بودوبه صورت برده فروخته شد

نگارش در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

ه عنوان مثال اگر یک کودک ۶ تا ۷ ساله ۲۳ کیلو وزن دارد باید وزن کیف وی با تمام وسایلی که در آن می‌گذارد بیشتر از ۲.۵ تا ۳ کیلو نشود یا اینکه یک کودک ۱۰ ساله که وزنی بالغ بر ۳۰ کیلو دارد وزن کیفش بیشتر از ۳ تا ۴ کیلو نشود. وزن مناسب برای کیف دانش آموزان چقدر است؟ 

سید احمد رئیس‌السادات با اشاره به توصیه‌هایی برای خانواده‌هایی که کودکان آنان برای سال تحصیلی به مدرسه خواهند رفت، اظهار داشت: مهمترین توصیه تهیه کیف و کفش مناسب برای کودکان است و در این زمینه ترجیح این است که صندلی و میز کودکان نیز بر اساس قد و قامت آنان برای پیشگیری از اختلالات اسکلتی قابل تنظیم باشد.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

يك متخصص تغذيه با بيان اينكه گرسنگي تنها روي حافظه كوتاه مدت تاثير‌ مي‌گذارد و روي حافظه بلندمدت اثري ندارد، افزود: مطالعات مختلف اثبات كرده است كه بين مصرف صبحانه و حافظه كوتاه مدت ارتباط مستقيمي وجود دارد و كودكاني كه يك هفته بدون صبحانه به مدرسه مي‌روند بعد از يك هفته در مواردي كه به حافظه كوتاه مدتشان ربط داشته باشد با كاهش نمره مواجهند.

دكتر خديجه رحماني عضو هيات علمي دانشكده تغذيه و صنايع غذايي و انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين رابطه اظهار كرد: صبحانه حتما بايد در ساعت شش ونيم تا هفت ونيم صبح و حداكثر تا ساعت هشت مصرف شود و نبايد اين‌گونه باشد كه فرد در هر ساعتي كه از خواب بيدار شد صبحانه بخورد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کودکان و امام خمینی (ره)

 

کودکان و امام خمینی (ره)

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

نگاهی به رفتارهای خانوادگی امام خمینی(س)

 

اگر زمانی وارد اتاق امام(س) می شدیم و ایشان مشغول خواندن قرآن بودند؛ از ما اجازه می گرفتند که خواندن آن صفحه را تمام کنند و بلافاصله آن صفحه را تمام می کردند و بعد به ما اظهار محبت می فرمودند.

رفتارهای خانوادگی امام خمینی

 

آهسته راه می رفتند تا کسی بیدار نشود


خانم امام می گفتند: «بنده تا یاد دارم و در طول زندگی مشترک با ایشان هر شب (همیشه) به نماز شب می ایستادند و سعی داشتند که مزاحم من یا بچه ها نباشند. حتی یک شب هم ما به خاطر نماز شب آقا بیدار نشدیم، مگر این که مثلاً خودمان بیدار بودیم. مسافرت هم که می رفتیم آقا برای نماز شب که بیدار می شدند، طوری حرکت می کردند و آهسته راه می رفتند و وضو می گرفتند که مزاحم دیگران نبودند.1


تنها جلوی پایشان روشن بود


در دل شب هنگامی که امام برای نماز شب برمی-خاستند، لامپ را روشن نمی کردند، بلکه از یک چراغ قوه ی بسیار کوچک استفاده می کردند که تنها جلوی پای ایشان را روشن می کرد. امام به آرامی راه می-رفتند تا دیگران بیدار نشوند.2


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

والدین توانا، الگوی کودکان موفقوقتی تصمیم می گیرید که صاحب فرزند شوید، در واقع مسئولیت سنگین و بلندمدت تربیت او را پذیرفته اید. تربیت به معنی تعلیم دادن و پروراندن است.

والدین توانا، الگوی کودکان موفق

 وقتی فرزندان خود را تربیت می کنید، به آنها می آموزید چگونه رفتار کنند. یعنی شما با قانونگذاری و اعمال انضباط به آنها کمک می کنید تا تکلیف خود را بدانند. این مسأله احساس امنیت و آرامش خاطر آنان را افزایش می دهد و از آنجایی که کودکان دوست دارند احساس کنند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کمک کردن کودک در خانه

کودکتان را در کارِهای خانه شریک کنید

  •  
0 نفر

به کودکتان اجازه دهید تا دستی در کارهای خانه داشته و مشارکت نماید، اینکار سبب افزایش مهارت ها و اعتماد به نفس او می‌شود.

کار‌شناسان می‌گویند اجازه دادن به کودکتان به مشارکت در کارهای خانه، دایره لغت او را افزایش داده و در او اعتماد به نفس ایجاد می‌کند. سایر چیزهایی که کشف می‌کند:

 اگر او هم مایل است در آشپزخانه خیالی او بازی کنید و به حیوانات عروسکی‌اش غذا بدهید.
 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

                  اگـــــــــر کـــــــــــــــــــــودک 

 

  •  
  •  اگر کودک بطور دائم با سرزنش و توبیخ روبرو باشد، محکوم کردن را می‌آموزد.         
  •  
  •  اگر کودک بطور  دائم با جدال و کشمکش روبرو باشد، جنگیدن را می‌آموزد.
  •  
  •  اگر کودک بطور دائم با ترس روبرو باشد، بیمناک و هراسان بودن را می‌آموزد.
  •  
  •  اگر کودک بطور دائم باشرمساری روبرو باشد، احساس گناهکار بودن را می‌آموزد.
  •  
  •  اگر کودک بطور دائم باتشویق روبرو باشد، اعتماد و اطمینان به خود را می‌آموزد.
  •  اگر کودک بطور دائم با پذیرفته شدن روبرو باشد، عشق ورزیدن و عاشق شدن را می‌آموزد.
  •  ا


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اولتصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اولتصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اولتصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اول

نقش شعر در زندگی کودکان

هر کدام از ما کما بیش با بلبل زبانی کودکان، به ویژه در خواندن شعر آشنا بوده و لذّت هم برده ایم. امّا فقط تا این حدّ آشنایی ما با شعر کافی به نظر نمی رسد. بهتر است ابتدا به طرح پرسش های اساسی در این زمینه بپردازیم.

هدف در خواندن شعر برای کودک چیست؟.                                

•    آیا قرارست او را خلّاق بار آوریم؟.

•    آیا قرارست کودک را شاعر بار بیاوریم؟.            

•    آیا قرارست روح آن ها را با شعر تلطیف کنیم؟.

می دانیم، کودکان خلّاق و مبتکر به دنیا می آیند. هر چند اشخاص بسیاری معتقدند که آنان خلّاق تر از بزرگ سالان هستند، زیرا مغزشان در مجموعه راه و روش های معمول مشاهده مسائل، حبس نشده است، یا تحت فشار پیروی یا اجبار منطقی قرار نگرفته است.(1)

کودکان پیش دبستانی از شنیدن شعر لذّت می برند. نه به خاطر این که با معنی شعر و یا صناعات ادبی آن آشنا هستند. آن ها با آهنگ شعر میخ کوب می شوند. با ریتم موجود در شعر به جنبش و جوشش در می آیند، شاد می شوند و حرکت را تجربه می کنند. پا را کمی فراتر بگذاریم و علاوه بر موسیقی مستتر در شعر توجّه اشان را به موضوع (یا به اصطلاح قصه) شعر آشنا کنیم. آن گاه لذّتشان دو چندان می شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد


خواص سیب,خاصیت سیب,خواص درمانی سیب

  حتما درباره خواص گوناگون سیب تا به حال بارها و بارها شنیده‌اید. اینکه این میوه یکی از سلامت‌ترین خوراکی‌هاست و با مواد مغذی که دارد می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت ایفا کند. یکی از مزیت‌های سیب این است که تقریبا در تمام دنیا وجود دارد اما بد نیست با عملکرد این میوه در بدن کودکان آشنا شوید و بدانید که چطور با خوردن یک سیب، کوچولوی‌تان می‌تواند سالم و سلامت بازی کند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آبشارها معمولاً در مناطق کوهستانی که دارای ارتفاع می باشند وجود دارند. در این مناطق در فصل زمستان هنگامی که برف باریده می شود در ارتفاعات باقی مانده و هنگامی که آفتات به آنها می خورد گرم شده و شروع به آب شدن و تشکیل رودهای کوچک یا بزرگ می کنند. این رودها هنگامی که از ارتفاع به پایین سرازیر می شوند تشکیل آبشار می دهند. معمولاً در اطراف دریا آبشار مشاهده نمی کنیم.

یادتان باشد وقتی رفتید کنار دریا به این نکته توجه داشته باشید و ببینید می تونید آبشاری را پیدا کنید.

یکی از آبشارهای مهم در دنیا اسمش نیاگارا می باشد.

نگارش در تاريخ جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

مشخصات كلي

تاريخ : 20/9/88  عنوان كتاب : رنگ آميزي و طاحي با شعر ميوه ها       موضوع درس : انواع ميوه و شكل و رنگ

تعداد فراگيران : 10 نفر               تعداد گروه ها : 2 گروه 5 نفره                 مدت جلسه : 35 دقيقه

طراح : زينب مراد با راهنمايي استاد سيد حشمت اله مرتضوي زاده   منبع :‌ راهنماي تدريس نوشته ، سيد حشمت اله مرتضوي زاده   تهران :‌ انتشارات عابد

وقت و زمان

 

هدف كلي

كودكان را با انواع ميوه و شكل و رنگ آنها آشنا كنيم .

عنوان هاي فرعي

1- انواع ميوه ها                     2- شكل ميوه ها         3- رنگ هر ميوه

هدف هاي جزيي

كودكان در فرايند آموزش و تدريس مربي :

1- با مفهوم ميوه ها آشنا شوند .                                        2- شكل و رسم كردن آنها را ياد بگيرند.

3- رنگ هر ميوه را بدانند .                                              4- خاصيت هر ميوه را بفهمند .

هدف هاي رفتاري

كودكان پس از پايان آموزش و تدريس مربي بتوانند در كلاسي درس :

1- پنج مورد از انواع ميوه ها را نام ببرند ؟                  2- شكل سه تا از ميوه ها را رسم كنند ؟

3- دو تا از ميوه ها را به درستي رنگ بزنند ؟            4- خواص دو ميوه را بگويند ؟

روش هاي تدريس

1- استفاده از كارت هاي تصويري

2- استفاده از شكل عروسكي ميوه ها

3- استفاده از ميوه واقعي `

رسانه هاي آموزشي

1- كارت هاي ميوه


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد


 

 

تغذيه کودک پيش دبستاني و

راهکارهاي مناسب در برخورد با مشکلات غذا خوردن آنان

بد غذايي و عادات غذايي غلط در  كودكان

پيش دبستاني

بد غذايي از مشکلات تغذيه اي شايع در کودکان پيش دبستاني است و ميزان بروز آن در اين دوره بين 16% تا 70% مي باشد.

اکثر مشکلات تغذيه اي و بد غذايي ها، جزئي بوده و بر رشد و وزن گيري کودک اثري ندارد، اما ندرتاً ممکن است برخي از مشكلات تغذيه اي بسيار جدي و بر رشد کودک تاثير گذار باشد.

 

الف) مشکلات شايع تغذيه اي در کودکان پيش دبستاني:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

خصوصیات و رفتارهای تغذیه ای در کودکان پیش دبستانی

در دوره پیش دبستانی، کودک به سرعت مهارت های مختلفی کسب می کند. یک کودک یک ساله بیشتر از انگشتان خود برای غذا خوردن استفاده می کند و ممکن است برای نگه داشتن لیوان نیاز به کمک داشته باشد. در سن دو سالگی او خواهد توانست لیوان را با یک دست نگه دارد و یا قاشق را به خوبی به کار ببرد، اگر



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هر چه بزرگتر باشی تنهاتر هستی . حکیم ارد بزرگ
یگانه راه برای افزودن خوشبختی بر روی زمین آن است که تقسیمش کنیم . پول شرر
برای اینکه بشر بتواند در دنیا خوشبخت زندگی کند باید از قسمتی از توقعات خود بکاهد. شامفور
درون ما میدان جنگ و ستیز نیست بجای آنکه خود را سرزنش کنیم خویشتن خویش را بستاییم . حکیم ارد بزرگ
خوشبختی وجود ندارد و ما خوشبخت نیستیم ، اما می توانیم این حق را به خود دهیم که در آرزوی آن باشیم . آنتوان چخوف
تمام چیزى که خدا از بشر مى خواهد یک قلب آرام است . میستر اکهارت
ادب و کردار نیک از جهان بزمگاهی خواهد ساخت . حکیم ارد بزرگ
دانایی توانایی به بار می آورد ، و دانش دل کهن سالان را جوان می سازد . حکیم فردوسی خردمند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

.

غلبه بر ترس,غلبه بر ترس کودکان, غلبه بر ترس کودک

 ترس کودکان کاملا طبیعی است. تشویش و نگرانی نیز احساسی کاملا نرمال است که ما را از موقعیت های خطرناک دور می کند.
کودکان اصولا از مسایل مشخصی همچون حشرات، سگ، تاریکی یا صداهایی بلند همچون صدای جاروبرقی می ترسند. بعضی از آنها از موقعیت های جدید و ملاقات با افراد جدید می ترسند. اما ترس کودکان هنگامی که احساس امنیت می کنند به طور کامل از بین می رود.
چگونه می توان ترس کودکان را کاهش داد؟
راهکارهایی که در ادامه ذکر می کنیم شاید موثر باشند اما نباید انتظار داشته باشید کودک شما بتواند در لحظه بر ترس های خود غلبه کند. اینکه کودک بتوان
د


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

عی کنید در خانه خود این طرز فکر را القا کنید که تمیز بودن خانه احساس بسیار خوبی به انسان می دهد. اگر کودک از جمع کردن وسایلش خودداری کرد، خودتان آنها را جمع کنید و بگویید: «به نظرت این طوری بهتر نیست؟ وقتی همه چیز مرتب و سرجای خودش است آدم احساس بهتری دارد.»
1.تاکید بر اینکه تمیزی و نظم احساس خوبی به انسان می دهد
مشکل بیشتر والدین این است که کودکان آنها غذا یا اسباب بازی های خود را روی زمین پرت و پخش می کنند. گاهی کودکان این کار را می کنند تا صبر والدین خود را بسنجند و ببینند چه زمانی کاسه صبر شما لبریز می شود.
 زمانی که شما آرام تر و صبورتر واکنش نشان دهید جذابیت این کار نیز برای کودک از بین می رود. مثلا وقتی با آرامش به کودک خود می گویید: «اکنون زمان تمیزکاری است» بیشتر جواب می دهد تا زمانی که فریاد می زنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

لاکی و فیلی

صدای پای فیل کوچولو بود که از دور شنیده می شد. لاک پشت کوچولو تا صدا را شنید، ترسید و و سرش را توی لاکش برد؛ ولی یادش رفت که دست ها و پاهای کوچولو موچولش را قایم کند.

فیل کوچولو نزدیک و نزدیک تر شد. تا لاک پشت را دید، آهسته جلو آمد و با خرطومش دُم و پاهای لاک پشت را قلقلک داد. لاک پشت ترسید و خودش را روی شن ها نرم به جلو کشید. فیل کوچولو رفت توی رودخانه.

لک لک تا فیل کوچولو را دید، از آب بیرون آمد و به طرف لاک پشت پرواز کرد. آب رودخانه بالا و بالاتر آمد و لاک پشت کوچولو را با خودش برد. کمی بعد او را رها کرد. لاک پشت به پشت افتاد. هر چه دست و پا زد، غصّه خورد و مامانش را صدا زد. لک لک هر کاری کرد نتوانست لاک پشت را تکان بدهد. لاک پشت هم هرچه دست و پا زد، حرکت نکرد که نکرد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

سال ها با علاقه کار کرد، به دیگران نیکی کرد، اما با تمام پرهیزگاری، چیزی درست به نظر نمی آمد. حتی مشکلاتش مدام بیشتر می شد.

یک روز عصر، دوستی که به دیدنش آمده بود، از وضعیت دشوارش مطلع شد. گفت: "واقعاً عجیب است، درست بعد از اینکه تصمیم گرفتی مرد خداترسی شوی، زندگیت بد تر شده. نمی خواهم ایمانت را ضعیف کنم، اما...


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

وسایل مورد نیاز

بشقاب یک بار مصرف ،پنبه ، رنگ

به یک بشقاب یک بار مصرف نیاز داریم

بشقاب یک بار مصرف رو نصف می کنیم و به شکل زیر در می اریم

حالا بشقاب رو رنگ آمیزی می کنیم

رنگ های رنگین کمان


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 سه الف لازمه تغییربزرگ

اطمینان :

شاید بارها و بارها این داستان را شنیده باشید که روزی

اهل روستا تصمیم گرفتند برای بارش باران دعا کنند در روز مقرر همه

گرد آمدند و تنها پسربچه ای در میان جمع چتری به همراه آورده بود و

این همان اطمینان است.

 

 

ایمان :

 

همانند کودک یک ساله ای است که وقتی او را به هوا می اندازید

 

می خندد چون یقین دارد که شما او را خواهید گرفت.

 

امید : 

هر شب با امید به زیباییهای روز بعد و آنچه در انتظارمان خواهد بود

چشم ها را می بندیم در حالیکه نمی دانیم آیا فردا طلوع خورشید را خواهیم دید؟

نگارش در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بيش‌فعالي اختلالي است كه در آن كودك داراي علايمي همچون پرتحركي، پر فعاليتي، انجام حركات و عملكرد ناگهاني، كمبود توجه و يا تمركز است.

معمولا علايم اين اختلال بعد از 3 سالگي آغاز و معمولا تا قبل از 7 سالگي تشخيص داده مي‌شود، اظهار كرد: اختلال بيش‌فعالي از 12 سالگي به بعد تا 20 سالگي رو به بهبود مي‌رود و درصد كمي از علايم اختلال در بعضي از اين كودكان و نوجوانان تا بزرگسالي ادامه پيدا مي‌كند. 6 درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدايي تهران داراي اختلال بيش‌فعالي هستند.


ب
يش‌فعالي در پسران شايع‌تر از دختران است

وي با بيان اينكه اختلال بيش‌فعالي در پسران بيشتر از دختران ديده مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين اختلال در پسران 3 تا 5 برابر شايعتر از دختران است.

اختلال بيش‌فعالي با سه نوع مختلف در كودكان بروز مي‌كند، توضيح داد: در نخستين نوع از اين اختلال، علاوه بر بيش‌فعالي، عملكرد تكاني (انجام كارهاي ناگهاني) در كودك ديده مي‌شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 رشد اجتماعی کودک:

کودک در خلال بازی  به کشف محیط اطراف خود می پردازدو ازطریق بازی ها نخستین گام ها برای اجتماعی شدن را برمی دارد اما بازي به خودي خود کودک را اجتماعي بار نمي آورد بازي بايد درجمع صورت بگيرد به قول دانشمندي:بازيهاي دسته جمعي براي اطفال ازپنج سالگي يک نياز طبيعي وبسيارجالب است ومنافع فراواني دربردارد.بنابراين دربازيهاي اجتماعي است که شخصيت کودک شکل مي گيرددرخلال بازيهاي دسته جمعي است که تفاهم واحترام رعايت حقوق ديگران  شکست وپيروزي ورعايت نظم وقانون ودفاع ازحقوق خودومسؤليت پذيري وهمکاري وتشریک مساعی با گروه را می آموزد .ازين رو روند زندگي اودچار تحول مي گردد دانشمندي بنام «کاپلان » در موردتأثيربازي بررشداجتماعي کودک مي گويد :بسياري ازتعاملات فردي کودک پيش دبستاني درچارچوب بازي روي مي دهد ودر روابط کودک با والدين خواهران وبرادران وهم سالانش تأثير مي گذاردودر واقع تأثیر گذاری به دیگران وتأثیر پذیری از آنها را یاد می گیرد.(شجاعي 1385صفحه 18)12

بنابراين نقش وارزش بازي درروند اجتماعي شدن کودک  محرز است ليکن آنچه مهم به نظر مي رسداينست که چه پيش زمينه هاي بايدسنجيده شود تا کودک به راحتي بتواند وارد بازيهاي گروهي 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

دانستنی ها

یکی  از بخش های جذاب و دوست داشتنی وبلاگ ما، بخش دانستنی هاست که شما می توانید با مراجعه به این بخش اطلاعاتی در زمینه فرهنگ، ادبیات، هنر، ورزش

و دروس آموزشی را کسب نمایید و در صورت تمایل  شما نیز می توانید دانستی های خود را در قسمت "نظر دهید" وارد نمایید.

 

48977549637562721101.pngادبیات فارسی

  • موضوع: عالم تربیت
  • منبع: گلستان سعدی
  • تصحیح و توضیح: دکتر غلامحسین یوسفی،ص159-158

زبان کرد شخصی به غیبت دراز                  بدو گفت داننده ای سرافراز

که یاد کسان پیش من بد مکن                  مرا بد گمان در حق خود مکن

گرفتم ز تمکین او کم ببود                            نخواهد به جاه تو اندر فزود

  • اطلاعات عمومی
  • موضوع: جانوران
  • فکر می کنید چرا؟
  • نویسنده: جکی گاف
  • مترجم: فرحناز حسینی،ص18

 

کدام یک از مارمولک های صحرایی سمی هستند؟

صدهای نوع مارمولک در صحرا زندگی می کنند، امام تنها دو نوع آنها یعنی بزمچه هیلا بومی آمریکا و نوعی مارمولک مکزیکی سمی هستند. در هر حال نگران نباشید،

این مارمولک ها بیشتر برای محافظت از خودشان در برابر دشمن از سم استفاده می کنند، نه برای حمله به طعمه.

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

اسباب بازی به فعالیت های خلاقیت آمیز کودکان کمک می کند

 

 


انتخاب نوع اسباب بازی به تقویت ذهن خلاق در کودکان کمک می کند .


کودکان بازی را بسیار دوست دارند و این زمان را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند . انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. اغلب خانواده ها وقتی به مغازه های فروش اسباب بازی مراجعه می کنند، سعی دارند از بین اسباب بازی های خشن و تفریحی، اسباب بازی هایی را خرید کنند که ذهن کودکان را به خلاقیت وادار کند. بنابراین، بازی های فکری و آموزشی در میان سایر اسباب بازی ها یک سر و گردن بالاتر قرار دارند. با این حال، با ورود رایانه و بازی های رایانه ای، هم اینک کودکان و نوجوانان دوست دارند به جای بازی با وسایل تفریحی و ورزشی، به این نوع بازی های دیجیتالی بپردازند. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 به راحتي رابطه برقرار کند، تا حدودي به روانشناسي کودک آشنا باشد، به وسايلي که در اختيار کودک قرار مي دهد، شناخت داشته باشد، به کودک کمک کند، به کار عشق و علاقه داشته باشد، از الفاظ ساده استفاده کند، از لحاظ تيپ ظاهري خوب باشد، ظاهري آراسته و در عين حال ساده داشته باشد، بتواند جايگزيني براي مادر باشد، بچه را در آغوش بگيرد و به وي محبت بورزد.

فضاي آموزش، بسيار مهم است و بايد شاد باشد و تجهيزات و وسايل مختلف در اختيار بچه باشد. ما بايد از طريق فراهم آوردن وسايل متنوع، يک محيط يادگيري غني براي کودکان ايجاد کنيم تا بچه ها آزادانه، با اين وسايل بازي کنند و به رشد کافي دست يابند.

به طور کلي سنين سه تا شش سالگي، مرحله شکل گيري شخصيت، تربيت حواس و تخيل کودک است. اساس ساختار شخصيتي و رفتاري انسان، در دوران کودکي پايه ريزي مي شود و به اين ترتيب ، آموزش قادر است، در سرنوشت بعدي کودک تأثير مثبت و سازنده اي بگذارد. از آنجا که براي يادگيري محدوديت زماني وجود دارد و احتمال وقوع اين محدوديت در دوران کودکي بيشتر است، از اين رو پاسخ به سوالاتي مانند اينکه کودکان چه چيز را، چگونه و به چه وسيله بايد آموزش ببينند ، از اهميت بسزايي برخوردار است. دوره پيش دبستاني، براي تربيت کودکاني که در سن پنج سال تمام هستند، در نظر گرفته شده و کودک را براي دوره مدرسه و مهارتهاي مورد نياز آن آماده مي کند. کودک به تدريج از محيط خانه جدا شده، با کودکان ديگر انس مي گيرد و با کار در مدرسه آشنا مي شود. روش آموزش پيش دبستاني، روش بازي است، يعني بر اساس بازي و فعاليت، کودک را با مفاهيم و مهارت هاي جسمي و گفتاري مورد نياز براي دوره ابتدايي آشنا مي کند و زمينه ارتقاء رشد ذهني، جسمي، اجتماعي او را فراهم مي سازد. طبق يافته هاي پژوهشي، کودکاني که دوره پيش دبستاني را گذرانده اند، نسبت به آنهايي که در اين دوره شرکت نکرده و به صورت مستقيم وارد دبستان شده اند، موفق ترند. در ضمن، هزينه ها و خدمات بعدي مورد نياز براي گروه آموزش نديده، از نظر افت تحصيلي و کلاس هاي تقويتي، حدود هفت برابر گروه آموزش ديده است.

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

فروشگاه اسباب بازی
فروشگاه اسباب بازی

 

اینجا فروشگاه اسباب بازی بچه هاست:

عروسك مو طلائی: ای كاش من را یك دختر مهربان بخرد و هر روز موهایم را شانه كند و شبها برایم لالائی بخواند.

خرس پشمالو: ای كاش یك بچة شیطان من را بخرد و آنقدر كثیفم كند كه مادرش هر شب من را در ماشین لباسشوئی بیاندازد .

ماشین پلیس سیاه: من دوست دارم یك پسر مرا بخرد و من برایش با صدای بلند آژیر بكشم .

ماشین باری كوچك: من دلم می خواهد مال یك پسر كوچولو باشم كه توی باربرم اسباب بازی بریزد و من را راه ببرد .

تفنگ آب پاشی: من دوست دارم به تمام بچه های جیغ جیغو آب بپاشم .

توپ قلقلی: من دلم می خواهد آنقدر قل بخورم تا به آخر دنیا برسم !

خرگوش گوش دراز: من دوست دارم یک دختر تپلو من را بخرد و با من بازی کند.

ماشین کنترلی: من خیلی دلم میخواهد یک پسر کوچولو من را بخرد و با کنترلم من را به همه جا ببرد.

اینها همة درد و دل های اسباب بازیها نیست فقط یه گوشه از اونه ، مگه نه؟

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد